استفاده حداکثری از امکانات موجود در حوزه مدیریت شهری

استقبال مردم از تجهیز رشت به اتوبوس گردشگری؛ اقدامی که شایسته تقدیر است

طبق اظهارنظر برخی از کارشناسان حوزه حمل و نقل شهری، با تبدیل ۲ دستگاه اتوبوس به اتوبوس گردشگری روباز نه‌تنها هزینه مضاعفی به بیت‌المال وارد نشده بلکه با ایجاد ارزش‌افزوده حداقل پنج میلیاردتومانی برای مدیریت شهر رشت درآمد ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تبدیل دو دستگاه اتوبوس به اتوبوس روباز جهت مقاصد گردشگری با استقبال زیادی از سوی مردم رشت روبرو شد و تجهیز رشت به اتوبوس‌های روباز گردشگر را می بایست اقدامی شایسته و در خور تقدیر دانستند که این اقدام در ابتدای انجام مراحل کار (سال ۱۴۰۰) مورد استقبال و بررسی اعضای شورا نیز قرار گرفته بود.

امروزه استفاده از اتوبوس‌های روباز در سطح جهان و ایران به یک موضوع تقریباً متداول تبدیل شده و متولیان مدیریت شهری و امور گردشگری در شهرهای مختلف تلاش دارند برای نمایش بهتر جاذبه‌های شهری تورهای یک‌روزه‌ای را تدارک و خدمات مختلف شهری را به شهروندان به‌صورت مستقیم آن هم بدون اتلاف و هدررفت زمان با محیطی مناسب ارائه دهند.

به همین دلیل بود که سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت با الگوبرداری از شهرهایی همچون تهران، قزوین، شیراز، تبریز، کرمان، همدان، ارومیه، کیش با استفاده از ظرفیت داخلی اقدام به بازسازی بدنه دو دستگاه اتوبوس برای تبدیل‌شدن به اتوبوس روباز در ۲ طبقه و به جهت بهره‌برداری فرهنگی – گردشگری کرده است.

البته این اقدام با نگاه بومی فرهنگی و اجتماعی در جامعه و با توجه ویژه به توسعه صنعت گردشگری، فرهنگ و آموزش شهروندی، در محل مجتمع تعمیرگاهی سازمان مدیریت حمل‌ونقل در حال انجام بوده و با انعقاد قرارداد تفاهم‌نامه همکاری سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار شده است.

برخی از کارشناسان مدیریت شهری و فعالان حوزه گردشگری مشترکاً معتقدند که در تمام شهرهای توریستی دنیا اتوبوس‌های گردشگری فعالیت می‌کنند و توسعه گردشگری و افزایش ماندگاری گردشگران در شهر یکی از شعارهای کلیدی اعضای شورا و همچنین مدیران شهری رشت طی سال‌های اخیر بوده و در همین راستا بارها شاهد بودیم که تورهای رشت گردی نیز اجرایی شده است.

طبق اظهارنظر برخی از کارشناسان حوزه حمل و نقل شهری، با تبدیل ۲ دستگاه اتوبوس به اتوبوس گردشگری روباز نه‌تنها هزینه مضاعفی به بیت‌المال وارد نشده بلکه با ایجاد ارزش‌افزوده حداقل پنج میلیاردتومانی برای مدیریت شهر رشت درآمد ایجاد کرده است.

اقدامی که تعداد زیادی از مردم و حتی کارشناسان معتقدند که پس از خریداری اتوبوس‌های جدید در کنار تعیین تکلیف اتوبوس‌های ارسالی به قزوین، ایجاد مجتمع تعمیرگاهی و بازسازی در رشت، شایسته تقدیر است نه تذکر!

استفاده حداکثری از امکانات موجود در حوزه مدیریت شهری یکی از اصول اولیه در راهوری چرخ توسعه می‌باشد باتوجه‌به اینکه به زیرساخت‌های گردشگری رشت کمتر توجه شده تنها با چنین اقداماتی و افزایش جاذبه شهری می‌توان به کاهش فاصله میان رشت با سایر شهرها کمک کرد.

در کنار همه این موارد از اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز انتظار می‌رود با کمک به ارائه و اجرای طرح‌های این‌چنینی و با تشویق و ترغیب در پویایی شهر گام‌های مؤثرتری بردارند.

Share