معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور؛

مجتمع بندری انزلی می‌تواند موتور محرکه توسعه همه جانبه گیلان و کشور باشد

معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به ظرفیت‌های مجتمع بندری انزلی و ارتباط مطلوب گیلان با همسایگان شمالی گفت: این مجتمع بندری می‌تواند موتور محرکه توسعه همه جانبه استان و کشور باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محسن کوشش‌ تبار صبح پنجشنبه ۵ آبان در بازدید از زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی با اشاره به نقش مهم مجتمع بندری انزلی در کریدورهای تجاری منطقه، اظهار داشت: رئیس جمهور در تمام سفرهای استانی بر برقراری ارتباط استان‌های مرزی با کشورهای همسایه تاکید دارند و این امر به خوبی در بنادر گیلان در حال پیگیری است که جا دارد از استاندار گیلان و مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تقدیر کنم.

وی با اشاره به قدمت دیرینه مجتمع بندری انزلی، افزود: کشورهای شمالی همواره به دنبال راهی برای دستیابی به آب های آزاد از طریق ایران بوده اند که با هدف‌ گذاری رئیس جمهور و مجموعه مدیران اقتصادی کشور زمینه حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های جدید تجاری منطقه به مانند “شانگ‌های” فراهم گشته است که این امر می‌تواند مجتمع بندری انزلی را به جایگاه اصلی خود برگرداند.

 معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه با تحقق این امر می‌توانیم ادای دین به بندر انزلی داشته باشیم و این به معنی برنامه‌ریزی مطلوب با مجهز کردن انزلی به تجهیزات جدید است، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشورهای دریای خزر، مجتمع بندری انزلی را باید هر چه زودتر بتوانیم مجهزتر کرده و در بخش حمل بار نیز باید متنوع سازی صورت بگیرد زیرا این بندر می‌تواند موتور محرکه توسعه همه جانبه کشور باشد.

 کوشش‌ تبار با بیان اینکه باید بتوانیم‌ از فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم و زمینه نقش‌آفرینی بهتر بندرانزلی در حمل و نقل کالا و به خصوص ترانزیت کالا را فراهم کنیم، تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی از مطالبات همیشگی کشورهای شمالی ما بوده است که می توانیم این امر را با توجه به زیرساخت های موجود برای مجتمع بندری انزلی فراهم کنیم تا این بندر به قطب صادرات محصولات کشاورزی کشور تبدیل گردد.

وی دیپلماسی اقتصادی با همسایگان را از جمله برنامه های دولت سیزدهم دانست و گفت: با توجه به برنامه ریزی های دولت و توانمندی های مجتمع بندری انزلی باید هرچه زودتر امکان جابجایی کالا توسط ریل و اتصال این مجموعه به شبکه ریلی کشور فراهم شود و ما به عنوان دولت تسهیل‌گری در قانون و مقررات را خواهیم داشت.

 معاون اقتصادی وزیر کشور ادامه داد: برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته ولی باید تسریع بشود و این امر نشان می دهد که آینده خوبی پیش روی مجتمع بندری انزلی خواهد بود.

 کوشش‌ تبار با بیان اینکه بندرانزلی زمینه مطالعاتی خوبی برای دانشگاه ها جهت استفاده از ظرفیت ها و شناخت بیشتر را فراهم می کند، اذعان داشت: از بخش خصوصی و سرمایه گذاران علاقه مند به اقتصاد دریا محور می خواهیم از ظرفیت های این بندر بازدید کنند و فضای فراهم شده را مشاهده کنند زیرا مراکز علمی، پژوهشی، دانشگاهی و مجامع اندیشه ورز نیز می توانند برنامه های مطالعاتی خود را به سمت شناسایی این ظرفیت ها سوق دهند.

Share