قیمت میلگرد

میلگرد یکی از مصالحی محسوب می‌شود که موجب می‌گردد سازه یا ساختمان از استحکام خوبی برخوردار شود و وجود آن برای ساخت سازه‌ها امری حیاتی محسوب می‌گردد و در بخش هزینه نیز نقش اساسی برای ساختن یک سازه بازی می‌کند.

میلگرد یکی از تولیدات فولادی است که دارای تقاضای زیادی در کل جهان است. کاربرد میلگرد در ساخت و ساز بر همه افراد در کل جهان آشکار است، استفاده از میلگردها در پروژه‌های عمرانی بسیار زیاد است بنابراین قیمت میلگرد ، بر روی قیمت مسکن نیز تاثیر می‌گذارد.

قیمت ‌روز میلگرد

قیمت روز میلگرد، بدلیل نوسانات قیمت آهن مرتب در حال نوسان است و به سایز میلگرد تولیدی یا طول آن که بوسیله روش‌های مختلف پس از تولید قابل برش و تغییر است و عوامل دیگر بستگی دارد.

از روش‌های پرکاربرد برش میلگرد استفاده از سنگ فرز است. جالب است که با وجود قدرت و حیطه وسیع توانایی برش لیزر در برش انواع فلزات، اما از آن برای برش میلگرد بدلیل مشخصات فیزیکی آن استفاده نمی‌‌گردد.

عوامل موثر برقیمت میلگرد

برای قیمت گذاری میلگردهای تولید شده فاکتورهای زیادی مد نظر قرار می‌گیرند.

روش تولید میلگرد

یکی از مهم‌ترین این فاکتورها روشی است که میلگرد از طریق آن تولید می‌شود. چرا که میلگردهای تولید شده در هر کدام از روش‌های ممکن، ویژگی‌های گوناگونی دارند و برای تولید آنها نیاز به هزینه متفاوتی است.

 برای مثال میلگردهایی که از طریق روش ترمکس تولید می‌شوند، عمدتاٌ قیمتی ارزان‌تر از بقیه انواع میلگرد دارند و البته تولید آنها در زمان کوتاهتری انجام می‌گیرد. اما میلگردهای میکرو آلیاژی کیفیت و قیمت بیش‌تری دارند. بنابراین دو فاکتور اصلی عملکرد مورد نیاز برای تولید میلگرد و مواد اولیه مورد استفاده در آن نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت میلگرد خواهند داشت.

از آن‌جایی که تولید میلگرد به وسیله هر کدام از این روش‌ها، در مراحل گوناگون و با مواد اولیه متفاوتی انجام می‌گیرد، در نتیجه قیمت میلگرد تولیدی هر کدام از آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

سایز میلگرد

از عوامل دیگر که نقش تعیین کننده‌ای در قیمت میلگرد دارد، می‌توان به اندازه یا سایز آن اشاره کرد.

قاعدتاٌ میلگردهایی که دارای سایز بزرگ‌تری هستند، نیاز به مصرف مواد اولیه بیش‌تری هم دارند. البته این موضوع در بخش‌هایی مد نظر قرار می‌گیرد که میلگرد را به صورت شاخه‌ای می‌فروشند. زیرا در جاهایی که میلگرد به صورت وزنی به فروش می‌رسد،‌ هر نوع میلگرد که شما بخواهید با برش لیزر بریده شده، وزن می‌شود و با قیمت مصوب آهن برای شما حساب خواهد شد.

نوع میلگرد

عامل اثرگذار مهم دیگر در قیمت میلگرد، آجدار یا ساده بودن آن است. برای تولید میلگردهای آجدار، کار و زحمت بیش‌تری نیاز است و البته قیمت بالاتری هم نسبت به میلگرد ساده دارند. البته میلگردهای آجدار خود در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که بسته به نوع آجشان، باز خود قیمتی متفاوت دارند.

قیمت مواد اولیه

 افزایش یا کاهش قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیم در قیمت نهایی میلگرد دارد.

هزینه نیروی کار

یکی از فاکتورهای مهم دیگر دستمزد نیروی کار و ابزارآلات مصرفی جهت تولید و نگهداری میلگرد است که با تورم افزایش می‌یابد اما بطور کلی در ایران کم است.

هزینه انرژی

 انرژی همچون برق، نفت و گاز بدلیل وجود منابع تولیدی در ایران کمتر از کشورهای دیگری است که میلگرد تولید می‌کنند.

عرضه و تقاضا

 همواره میزان عرضه و تقاضا از المان‌های مهم در تمام بازارهای جهان است.

میزان ساخت‌وساز

با افزایش میزان ساخت ‌و ساز در کشور، میزان تقاضا و در نتیجه قیمت نیز افزایش می‌یابد.

قیمت جهانی فولاد

قیمت جهانی فولاد که توسط بورس لندن اعلام می‌شود نیز مسلماٌ حائز اهمیت است. یکی از دلایل قیمت میلگرد در بازار جهانی است، در سرتاسر جهان اگر قیمت میلگرد افزایش یا کاهش یابد، این روند بر روی بازار ایران نیز بی تاثیر نخواهد بود.

هزینه حمل‌ و نقل میلگرد

یکی از عوامل و فاکتورهای مهم برای روند افزایشی قیمت میلگرد هزینه حمل و نقل است که بسیار در روند قیمت‌ها موثر است، نوع تعرفه حمل و نقل برای تولیدات فولادی معمولا هر ساله متغیر است و اگر هزینه سوخت بالا برود، قطعا هزینه حمل و نقل و به تبع آن قیمت میلگرد نیز افزایش می‌یابد.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت میلگرد

در حال حاظر جنگی که بین روسیه و اوکراین در گرفته است، به دلیل اینکه این دو کشور از بزرگترین منابع انرژی در جهان هستند بر روی قیمت‌ها موثر بوده است، از طرفی این دو کشور به دلیل خساراتی که می‌بینند نیاز به ساخت و ساز و استفاده از میلگردهای فولادی دارند و همین عرضه و تقاضای زیاد در این زمان باعث می‌شود، روند قیمت‌های میلگرد را افزایشی کند.

تاثیر نوسانات ارز بر قیمت میلگرد

نرخ ارز در همه‌ی کشورها بر روی نوسانات قیمت موثر است، قیمت دلار بر روی همه اقلام صادراتی و از جمله میلگرد موثر بوده، پس یکی از مواردی که باعث افزایش قیمت  میلگرد می‌شود، نوسانات ارز است که به شرایط سیاسی و اقتصادی کشورها بستگی دارد. البته میزان تقاضا نیز دارای اهمیت است، به طور معمول برخی پروژه‌های ساختمانی در فصول گرم انجام می‌شوند، احتمال اینکه قیمت‌ها در این فصول مشخص افزایشی باشد، زیاد است. البته در ایران ریال از ارزش بالایی برخوردار نیست، اما در بازارهای جهانی، صادرات همچنان پابرجا و حتی تقاضا برای میلگرد ایرانی زیاد است، فروش با دلار می‌تواند برای تولیدکنندگان راهکار بسیار خوبی باشد.

قیمت میلگرد در بورس کالا

بازار تولیدات فولادی به طور معمول در بورس همیشه جولان داده است و دارای اهمیت زیادی است، بنابراین بورس و روند آن می‌تواند بر روی بازار میلگرد و آهن بسیار تاثیر بگذارد.

با توجه به نکاتی که در این متن به آنها پرداختیم، شما می‌توانید متناسب با نیاز خود، میلگرد متناسب را خریداری کنید. همان طور که گفتیم، میلگرد تولید شده از هر روش دارای ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود برای یک سری مناطق یا یک سری فعالیت‌ها کارایی بهتری داشته باشد.

مراکز معتبر خرید میلگرد

از مراکز معتبر خرید میلگرد می‌توان از شرکت‌های سهامی گروه رویال با برند آهن رویال نام برد که در سرتاسر کشور دارای دفاتر فعال جهت ارائه خدمات تخصصی در این زمینه است. آهن رویال دارای بنگاه آهن آلات و انبار مرکزی واقع در بزرگترین بازار آهن ایران (مجتمع آهن مکان – تهران) بوده و دفتر مرکزی آن در تهران کلیه خدمات خرید، فروش، برش لیزر، حمل و تحویل و صدور فاکتور رسمی و مبادلات بانکی را برای مشتریان مدیریت می‌نماید. همچنین از طریق وبسایت آهن رویال می‌توانید قیمت روز انواع آهن آلات را چک نموده و از مقالات مفید وبلاگ آن بطور رایگان استفاده نمایید.

Share