از مکان های تاریخی مشهد تا سوغات قشم

در این مطلب برای شما به بررسی اثرهای تاریخی مشهد خواهیم پرداخت و شما با استفاده از آفر تور مشهد می توانید با کم ترین هزینه ممکن به بازدید از این مجموعه ها بپردازید.

 

شهر مشهد به دلیل وجود حرم امام رضا برای مسافران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و اثرهای تاریخی مختلفی را از دوران های مختلف درون خود جای داده است. از بین جاذبه هایی که در مشهد وجود دارد مکان های تاریخی برای گردشگران بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. در این مطلب برای شما به بررسی اثرهای تاریخی مشهد خواهیم پرداخت و شما با استفاده از آفر تور مشهد می توانید با کم ترین هزینه ممکن به بازدید از این مجموعه ها بپردازید.

آرامگاه فردوسی

 به گزارش سایت گردشگری سفر باتو، از شاعران پرآوازه کشور ما  که دارای گنجینه ای ارزشمند از اشعار است حکیم ابوالقاسم فردوسی است  که در طول تاریخ برای حفظ زبان فارسی نقش زیادی را ایفا کرد. از زمانی که پیکر فردوسی را دفن کردند مقبره های مختلفی برای آن ساختند که به دلایل مختلف تخریب می شد، بنای آرامگاهی که امروزه می توان آن را مشاهده کرد از معماری زمان هخامنشیان الهام گرفته شده است. در سال ۱۳۴۳ این بنا را بازی سازی کردند و دوباره مقبره آن را ساختند که کار ساخت آن در سال ۱۳۴۷ به پایان رسید مجسمه فردوسی که به وسیله یکی از هنرمندان ایرانی ساخته شده بود به آرامگاه فردوسی منتقل شده است. که دارای بخش های مختلفی مثل موزه، کتابخانه، ساختمان اداری و باغ می باشد.

خانه داروغه

یکی از خانه های تاریخی مشهد در تور مشهد که به زمان حکومت قاجاریان باز می گردد متعلق به آخرین داروغه مشهد است که در خیابان نواب صفوی مشهد قرار دارد و در سال ۱۳۸۱ آن را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانده اند. خانه داروغه را به نحوی ساخته اند که در سه ضلع آن نشیمن وجود دارد و هر سه ضلع به هم وصل می شوند.  هنگام بازدید از این بنا متوجه زیبایی منحصر به فرد آن خواهید شد. برای بازدید از خانه داروغه در ساعت های معینی می توانید مراجعه نمایید.

 بقعه هارونیه

مرتفع ترین اثر تاریخی مشهد که در توس قرار دارد هارونیه می باشد، مردم مشهد به دلیل شبهات اسمی آن را متعلق به هارون الرشید می دانند، اما باید بگوییم هارون الرشید در سال ۱۹۳ هجری در توس در گذشت و فرصت این را نداشت که همچنین بنایی را احداث نمایید.  قدمت این بنا را به قرن ۸ هجری نسبت می دهند  و به گفته مردم به عنوان زندان هارون از آن استفاده شده است، اما با توجه به معماری آن نمی توان هیچ شباهتی به زندان را در آن پیدا کرد. این بنا دارای بخش های متعددی است که زمانی که با تور لحظه آخری مشهد بخواهید راهی مشهد شوید فرصت این را به دست خواهید آورد که از این بنای گران قدر دیدن نمایید.

برج میل اخنگان

بنای دیگری که در مشهد قرار دارد و از قدمت تاریخی برخوردار است برج میل اخنگان نام دارد، اما متاسفانه نتوانسته اند هویت فردی که در آن جا دفن شده است را پیدا نمایند. این بنا با توجه به روایت هایی که وجود دارد به زمان حکومت تیموریان باز می گردد و به گفته برخی از مردم محل دفن گوهر تاج خواهر گوهر شاد بوده است، اما بعضی دیگر این محل را مکان دفن دختری هندی یکی از مریدان امام رضا می دانند. به طور کلی بازدید از بناهای تاریخی می تواند بسیار لذت بخش باشد.

صنایع دستی دریایی

 تمامی قسمت های جزیره قشم دیدنی و تماشایی است، سوغاتی های زیادی از این جزیره را می توانید با خود به همراه ببرید. زمانی که پدیده جزر  ومد در قشم رخ می دهد صدف های دریای بسیاری روی آب می آیند و درون ساحل باقی می مانند. مردمان بومی جزیره صدف ها و حلزون ها و آبزیان مختلف را جمع آوری می کنند و در تابلوهای مختلف از آن استفاده می کنند از این رو این محصولات را برای فروش در اختیار مردم قرار می دهند.  برای درست کردن تابلوها از صدف، ماهی ها، مرجان و گوش ماهی استفاده می کنند. شما با استفاده از تور قشم به راحتی می توانید از این سوغاتی ها بازدید به عمل آورید و برای خود یادگاری هایی را خریداری کنید.

کیک سنتی هلر

  نزدیک جزیره قشم روستایی به نام هلر وجود دارد که دارای دو کارگاه شیرینی پزی و حلوا پزی است. در این دو کارگاه شیرینی های معروفی را درست می کنند به نام کیک هلر  که از آرد، تخم مرغ، شکر، وانیل  و مقدرای نمک آن را تهیه می کنند. این کیک بافت اسفنجی و نرمی را دارا است. در قشم بیشتر شیرینی فروشی ها کیک هلر را به فروش می رسانند. این کیک را نمی توانید در هیچ جای دیگری پیدا نمایید، به همین علت به عنوان یکی از سوغاتی های جزیره قشم به شمار می رود.

نان تموشی و محلی

 در تور قشم نان های محلی زیادی پخته می شود که یکی از معروف ترین آن ها نان تموشی است. برای پختن نان تموشی از تابه و خمیر درست شده از آرد و آب را استفاده می کنند.  روی خمیری که بر روی تابه پهن می کنند لایه ای از پنیر و تخم مرغ را قرار می دهند  و زمانی که آماده شد آن را با سس ماهی آبه  می خورند. این نان را می توان با سسی به نام سوراغ هم میل کرد که تهیه شده از حشینه، آب، نمک، گل سرخ و پوست نارنج می باشد.

 خرما

 یکی از سوغاتی های معروف جزیره قشم به علت داشتن آب و هوای گرم خرما می باشد. نخلستان های زیادی درون این جزیره قرار دارند که به محلی برای رویش خرما تبدیل شده اند. در این منطقه می توانید انواع و اقسام خرما را خریداری نمایید.

Share