نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و سنوات و غیره در تهران وکیل

  نحوه شکایت از کارفرما بدین صورت است: اگر شما به‌ عنوان یک کارگر برای کارفرمایی کار می‌ کنید و چند ماهی می‌ شود که حقوق و مزایای شما را پرداخت نکرده‌ است امکان شکایت از کارفرما وجود دارد،  بدین نحو می‌ توانید کلیه ی دستمزد هایی که باید می‌گرفتید را بگیرید اگر شما سنوات […]

 

نحوه شکایت از کارفرما بدین صورت است: اگر شما به‌ عنوان یک کارگر برای کارفرمایی کار می‌ کنید و چند ماهی می‌ شود که حقوق و مزایای شما را پرداخت نکرده‌ است امکان شکایت از کارفرما وجود دارد،  بدین نحو می‌ توانید کلیه ی دستمزد هایی که باید می‌گرفتید را بگیرید اگر شما سنوات خود را نیز دریافت نکرده‌ اید، می‌ توانید با طرح شکایت آنها را از کارفرما بستانید.

سنوات در واقع آخرین ماه دستمزد کارگر می‌ باشد که باید توسط کارفرما پرداخت گردد و در صورت امتناع کارفرما قابلیت پیگیری کردن از سمت شما را دارد و می‌ توانید آن را به‌ صورت تمام‌ و کمال از کارفرما دریافت کنید، هنگامی‌ که رابطه ی کارگری و کارفرمایی میان طرفین اثبات شود به‌ معنای مستحق بودن کارگر برای دستمزد گرفتن است.

 مزد کارگر معمولاً به‌ صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه باید پرداخت گردد که نباید از حداقل‌ های حقوق که در قانون اداره ی کار مشخص‌ شده است کمتر باشد حال اگر کارفرمایی از پرداخت کلیه ی حقوق، مزایا، سنوات و غیره به کارگر سر باز زند و به نوعی از پرداخت دستمزد خودداری کند به‌ صورت اتوماتیک این حق برای کارگر به وجود می‌ آید که بتواند از کارفرمای خود شکایت کند.

 طرح شکایت از کارفرما در مراجع صالح انجام می‌ شود و برای استیفای حقوق کارگر نهایت تلاش خود را می‌ کنند، پیش‌ از هر گونه شکایتی خوب است با وکلای متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا موفقیت شما در طرح شکایت صد در صدی باشد.

یکی از مجموعه‌ های بسیار معتبر که به کارگران در تنظیم شکایت از کارفرما کمک شایان‌ توجهی را خواهد داشت دپارتمان تهران وکیل است که با تیم‌ های حاذق و حرفه‌ ای در کلیه ی مسائل و دعاوی میان کارگر و کارفرما اختلافات پیش‌ آمده را حل‌ و فصل می‌ کند. مجموعه ی وکلای تهران وکیل به‌ صورت تلفنی و رایگان به سوالات شما درباره ی چگونگی شکایت از کارفرما پاسخ خواهند داد.

شکایت کارفرما از کارمند

شکایت کارفرما از کارمند خود برای تخلفات مالی است که یک کارمند یا چند تن از آنها مرتکب شده‌ اند، چرا که موجب ضرر و زیان‌ های مالی کارفرما در کلیه ی فعالیت‌ های اقتصادی او می‌ شود، باید اذعان‌ داشت که اکثر این تخلف‌ ها در امور حسابداری شرکت‌ ها و واحد های تولیدی است‌ .

 به‌ عبارتی دیگر مبلغ هایی که در حساب‌ ها جا به‌ جا شده‌ اند و حساب و کتاب‌ مالی شرکت یا یک واحد تولیدی با رقم‌ های بالایی می‌ تواند باشد و نکته اینجا است که اگر نتوان از راه مسالمت‌ آمیز و دوستانه مشکل به‌ وجود آمده را از میان برد فقط یک راه وجود دارد و آن‌ هم طرح شکایت کارفرما از کارمند متخلف می‌ باشد تا بتوان تخلفات صورت‌ گرفته را پیگیری نمود.

 اگر شما کارفرمایی باشید که از یکی از کارمندان‌ تان تخلفی در کار دیده باشید ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه می‌ توانید با طرح شکایت از کارمند تخلفات انجام‌ شده را به شکل موفق پیگیری کنید، پاسخ به سوال بسیار ساده است، زیرا در این مواقع می‌ توانید از مشاوره ی یک وکیل متخصص بهره‌ مند گردید تا در مسئله ی شکایت کارفرما از کارمند راهنمایی‌ های لازم را به شما بدهد.

 از آنجایی‌ که وکلای با تجربه سابقه ای طولانی در پیگیری این موارد دارند به‌ آسانی کار شما را پیش خواهند برد‌ ، هر نوع اختلافی که بین کارفرما و کارمند مربوطه به وجود آید علی‌ الخصوص در مسائل حسابداری و مالی، وکیل حرفه‌ ای با استفاده از مستندات و ادله ی محکم شکایت شما را تنظیم خواهد کرد.

خواهید دید که چگونه موفق به پیگیری تخلفات صورت‌ گرفته خواهید شد و کارمند یا حسابدار متخلف هم برای کار های غیر قانونی و تخلفات مالی که انجام داده‌ است تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

شرایط شکایت از کارفرما بابت اخراج

برای شکایت از کارفرما بابت اخراج نخست باید علت این مسئله مشخص شود‌ ، گاهی از اوقات به دلیل کم‌ کاری‌ هایی که از سمت کارمند یا کارگر انجام می‌ شود برای کارفرما چاره‌ ای نمی‌ ماند جز اینکه آنها را از کار اخراج نماید، ولی در بعضی از موارد کارفرما بنا بر خصومت‌ های شخصی که با کارمند یا کارگر خود دارد و یا مشکلات اقتصادی و مالی که برای او پیش‌ آمده است دست به اخراج می‌ زند و آنها را از کار بیرون می‌ کند در این‌ صورت است که برای شکایت از کارفرما موضوع کمی پیچیده می‌ شود که به آن خواهیم پرداخت.

خوب است بدانید که تنها با ثابت کردن رابطه ی کارفرمایی و کارمندی و بدون نیاز به قرارداد می‌ توانید از کارفرما شکایت کنید. راه اثبات این قضیه پرینت حقوق‌ های دریافتی است که کارمند از کارفرما در طول مدت‌ زمان کاری‌ اش گرفته‌ است.

برای شکایت از کارفرما بابت اخراج مشروطی وجود دارد که به بیان آنها خواهیم پرداخت. اگر کارفرمایی دلایل کافی و محکم جهت اخراج نداشته باشد بدون‌ شک محکوم می‌ شود و حق اجرای این کار را ندارد ولی اگر اخراج کارمند قبل‌ از موعد مقرر قرارداد باشد شرایط مطرح کردن شکوائیه برای او وجود خواهد داشت.

دیگر مواردی که به‌ عنوان شرایط لازم جهت شکایت از کارفرما بابت اخراج به حساب می‌ آیند عبارت هستند از:

۱_ برگشت فرد پس‌ از پایان مرخصی بدون دریافت حقوق و عدم پذیرش وی از سمت کارفرما.

 ۲_ برگشت فرد پس‌ از پایان مرخصی تحصیلی به مدت دو سال و عدم پذیرش وی از سمت کارفرما.

 ۳_ عدم حضور کارمند به دلایلی همچون سربازی، حبس و… در همه ی این موارد قرارداد میان طرفین در حالت تعلیق در می‌ آید، اما حق اخراج فرد را ندارد ، در زمان اخراج فرد به مدت یک ماه فرصت دارد تا به هیأت تشخیص کارگر و کارفرما مراجعه نماید و شرایط را برای آنها توضیح دهد.

شکایت از کارفرما بابت عیدی

برخی از افراد هنوز هم نمی‌ دانند که پرداخت عیدی به کارگران و کارمندان تکلیفی قانونی است که بر عهده ی کارفرما گذاشته شده‌ است و نمی‌ تواند از پرداخت آن شانه خالی کند ، پس این‌ موضوع سلیقه‌ ای نیست که اگر یک کارفرما تمایل داشت به کارکنان خود عیدی پرداخت کند یا خیر؟ بلکه او مکلف به پرداخت عیدی به افراد تحت نظر خود می‌ باشد.

 گاهی از اوقات کارفرما به کارکنان خود مبلغی را به‌ عنوان عیدی می‌ پردازد ولی مبلغ پرداخت‌ شده کمتر از نرخ مقرر قانونی است که باید به آنها پرداخت می‌ شد ، حال اگر شما کارگر و یا کارمندی بودید که در شرایط مشابه قرار گرفتید و کارفرما از دادن عیدی تان خودداری نمود می‌ توانید مراتب را به اداره ی کار اطلاع دهید‌ .

شکایت از کارفرما بابت عیدی بدین شکل می‌ باشد که در صورت عدم پرداخت عیدی مقرر شده ی قانونی می‌ توانید از آنها شکایت کنید و با اثبات رابطه ی کارگری و کارفرمایی یا کارمندی و کارفرمایی به آنچه که مستحق آن هستید دست پیدا کنید.

 پس کلیه ی مدارک لازم جهت اثبات این قضیه را به اداره ی کار تحویل دهید و  از تنظیم شکایت اگر کارفرما عیدی شما را پرداخت نکند نه‌ تنها باید مبلغ عیدی را بپردازد، بلکه جریمه نیز خواهد شد که موظف است آن را نیز پرداخت نماید. در واقع عیدی کارگران و کارمندان پاداشی است که در انتهای هر سال برای آنها در نظر گرفته می‌ شود.

 در گذشته عیدی تنها شامل کارگرانی می‌ شد که مدت معلوم و قانونی را درون یک کارگاه به فعالیت می‌ پرداختند، ولی هم‌ اکنون همه ی آنها با توجه به تعداد ماه هایی که خدمت کرده اند مستحق دریافت عیدی می‌ باشند‌، پس دانستید که در صورت پرداخت نشدن عیدی از سوی کارفرما این حق برای شما محفوظ خواهد ماند و امکان مراجعه به مرجع ذی‌ صلاح در اداره ی کار جهت شکایت وجود دارد.

برای شکایت از کارفرما چه کارهایی باید انجام داد؟

سابقا بیان نمودیم که اگر در حقوق کارگری اجحاف شود و دستمزد و مطالبات وی توسط کارفرما پرداخت نگردد، قانون‌گذار او را مجاز ساخته‌ است تا طرح شکایت کند که انجام آن مستلزم رعایت تشریفات خاصی است.

 شکایت از کارفرما دلایل بسیاری دارد مانند عدم پرداخت حق‌ و حقوق، عدم بیمه نمودن کارگر، عدم پرداخت عیدی و سنوات، اخراج غیرقانونی و… .برای شکایت از کارفرما نخست باید دادخواست تنظیم گردد و ثبت شکایت صورت گیرد.

 در دادخواست شکایت باید تمامی مطالباتی که کارگر از کارفرمای خود دارد در آن قید گردد مثل حق بیمه، حق‌ السعی، اضافه‌ کاری‌ ها و غیره. در گذشته برای انجام شکایت از فرم‌ هایی استفاده می‌ شد و فرد متقاضی مشخصات کارفرما و خودش و نیز مطالباتش را در آن درج می‌ نمود، ولی در حال حاضر برای ممانعت از حجم زیاد مراجعه‌ کنندگان و هم آسان‌ تر شدن کار ثبت دادخواست به شیوه ی الکترونیکی انجام می‌ شود، همچنین مدارک مورد نیاز و نشانی کارفرما باید اسکن شود و در فرم دادخواست الکترونیکی ثبت شود.

توصیه ی ما به شما این است که در هنگام شکایت از کارفرما با یک مشاور حقوقی مشورت نمایید تا او به کارگر هم‌ فکری‌ های لازم را برای احقاق حقوق و مزایا بدهد و از تضییع حق کارگر جلوگیری نماید ، پس در وهله ی اول ارائه ی اسناد و مدارک محکمه‌ پسند و بعد استفاده درست از آنها بسیار کمک‌ کننده خواهد بود ، مرجع رسیدگی‌ کننده ی صالح در دعاوی میان کارفرما و کارگران اداره ی کار و تعاون و رفاه اجتماعی است.

Share