مدت استراحت و مراقبت های بعد از عمل زانو در دوره نقاهت

جراحی مفصل زانو یکی روش درمانی است که در صورت نیاز می تواند بسیار مفید باشد، در طی این عمل مفصل زانو با یک پروتز مصنوعی جایگزین می شود و به این طریق درد و مشکلات بیمار از بین می رود.

 

جراحی مفصل زانو یکی روش درمانی است که در صورت نیاز می تواند بسیار مفید باشد، در طی این عمل مفصل زانو با یک پروتز مصنوعی جایگزین می شود و به این طریق درد و مشکلات بیمار از بین می رود. اما یکی از سوالات پر تکراری که برای افرادی که جراحی زانو انجام میدهند ایجاد می شود این است که مراقبت های بعد از عمل به چه صورت است و دوران نقاهت تا چه حد طول می کشد؟

در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص مدت استراحت و دوران نقاهت عمل جراحی زانو صحبت کنیم و هر گونه نکاتی که برای بعد از عمل برای شما مفید می باشد را بازگو کنیم. از این رو توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

دوران نقاهت پس از عمل زانو به چه صورت است؟

 

در ابتدا یک توضیح کلی در خصوص دوران نقاهت انواع عمل زانو برای شما آورده ایم و پس از به صورت دقیق تر مراحل آن را به شما توضیح خواهیم داد. به صورت کلی برای جراحی زانو لازم است که بیمار برای ۱ الی ۷ روز در بیمارستان بستری شود.

بستری به این جهت توصیه میشود که در این مدت بتوان درد و علائم بیمار را تحت کنترل داشت و توصیه های لازم را ارائه داد. پس از ۲ الی ۳ روز بهتر است که جلسات فیزیوتراپی شروع شود تا بیمار آموزش ببیند که چگونه باید کارهای روزانه خود را انجام دهد.

مراقبت هایی که در دوران بستری بیمار انجام می شود به شرح زیر است:

  • بررسی و مراقبت از زخم های بیمار
  • تعویض پانسمان ها به صورت مرتب
  • اعمال برنامه منظم برای توانبخشی بیمار
  • آموزش پیاده روی و چگونه راه رفتن در خانه
  • مصرف دقیق دارو هایی که توسط پزشک تجویز شده است

با توجه به این که روز های اول عمل جراحی زانو از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین جهت لازم است تا در این دوارن کارهای مراقبتی لازم به خوبی انجام شود؛ بنابراین اگر پزشک شما توصیه کرده است در بیمارستان بستری شوید، حتما به توصیه او گوش دهید.

نکات لازم برای بعد از عمل زانو

در ادامه در چند مراحله به شما توضیح می دهیم که پس از عمل جراحی در کلینیک تخصصی زانو چه کارهایی را باید انجام دهید.

مرحله اول: بلافاصله پس از جراحی

پس از جراحی و زمانی که بیمار به هوش می آید احتمالا از درد زانوی خود شکایت می کند، در این زمان برای بیمار دارو های مسکن تجویز می شود.

احتمالا در این زمان نفس های بیمار کمی کند و کوتاه است، جای نگرانی نیست این موضوع به دلیل دارو های بیهوشی می باشد. بسیار مهم است در این دوران بیمار سرفه کند و نفس های عمیق بکشد تا ریه ها به خوبی پاک شوند.

با توجه به هزینه عمل زانو در ۱۴۰۰ شما مبلغ بسیاری برای جراحی خود پراخت کرده اید، بنابراین توصیه می کنیم حتما نسبت به مراقبت از خود کارهای لازم را انجام بدهید تا عمل شما به خوبی طی شود.

همچنین اگر قصد جراحی رباط صلیبی زانو را دارید، مطالعه مقاله هزینه عمل رباط صلیبی زانو می تواند برای شما مفید باشد.

مرحله دوم: فردای روز جراحی

فردای روز اول پرسنل تلاش می کنند تا به بیمار آموزش بدهند چگونه با مفصل جدید حرکت کند، به این جهت از بیمار خواسته می شود تا از روی تخت بلند شود و با کمک کنار تخت به آرامی شروع به راه رفتن کند.

مرحله سوم: دو تا سه روز پس از جراحی

در این زمان اگر بیمار مشکل خاصی نداشته باشد و توانایی راه رفتن را به دست آورده باشد مرخص می شود، اما دقت داشته باشید که هرگز نباید به تنهایی به منزل بازگردد و همچنین رانندگی برای سه الی شش هفته ممنوع است.

مرحله چهارم: روز چهارم به بعد

کارهایی که در این زمان شما باید انجام بدهید است که:

از بخیه های خود مراقبت کنید تا به هیچ عنوان خیس نشوند، از پماد مخصوص بر روی بخیه ها استفاده کنید تا چرب باشند، به جهت تسکین درد هر روی به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کمپرس یخ استفاده کنید، مفصل جدید حتما کمی در طول روز به آرامی حرکت دهید.

مرحله پنجم: روز دهم تا چهاردهم پس از جراحی

در صورتی که از بخیه های جذب کننده برای شما استفاده نشده باشد، باید در این زمان نزد پزشک مراجعه کنید تا بخیه های شما کشیده شوند.

عموما به تمامی بیمار ها توصیه می شود تا قبل از مراجعه به حمام بروند تا بخیه ها کمی خیس شوند. عموما پس از گذشتن چهارده روز از جراحی دیگر احتیاجی به مصرف دارو نمی باشد، اما بازهم در این مورد از پزشک خود سوال بپرسید.

مرحله ششم: سه تا شش هفته بعد از جراحی

با گذشتن ۳ الی ۶ هفته از جراحی، شما این توانایی را به دست آورده اید که کارهای عادی و روزانه خود را که سبک هستند به آرامی انجام دهید. البته طبیعی است که در این زمان بازهم به مفصل جدید احساس خوبی نداشته باشید. اما به مرور بیشتر عادت می کنید.

مرحله هفتم: ده تا دوازده هفته بعد از جراحی

پس از گذشت این زمان از جراحی شما، قطعا درد جلوی زانو به طور کامل از بین رفته است و در زمان حرکت دادن مفاصل و انجام فعالیت های روزانه خود احساس بهتری دارید. شما در این زمان به راحتی راه می روید و حتی از پله ها بالا و پایین خواهید شد.

مرحله هشتم: هفته دوازده به بعد

در این مرحله به کمک جلسات فیزیوتراپی و تمرین هایی که داشته باشد، می توانید فعالیت ورزشی و تفریحی خود را به طور مجدد انجام دهید. همچنین در این زمان دیگر می توانید کارهایی را انجام دهید که به نیروی زیادی احتیاح دارد و دیگر منع کار نخواهید داشت.

مرحله نهم: شش ماه پس از جراحی

اما در مرحله آخر شش ماه از جراحی شما گذشته است و روند بهبودی شما به صورت کامل طی شده است، اما در نظر داشته باشید که بهتر است تا یک سال نزد پزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت زانوی شما بررسی شود.

عوامل موثر جهت تسریع در روند بهبودی

تا اینجا با روند بهبودی و مراحل آن به خوبی آشنا شدید؛ اما چه کارهایی وجود دارد که انجام دادن آن ها موجب می شود تا روند بهبودی سریع طی شود و نتایج بهتری حاصل شود؟ در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم.

داشتن تغذیه مناسب: بسیار مهم است که شما مواد غذایی مقوی را در برنامه غذایی خود جا دهید.

فیزیوتراپی: هرگز از تاثیری که تمرینات فیزیوتراپی بر روی روند بهودی زانو دارد غافل نشوید.

مراقبت از زانو: دقت کنید که شما از یک مفصل مصنوعی جدید دارید استفاده کنید و هر چقدرم هم که با کیفیت باشد بازهم جای زانوی طبیعی شما را نمیگیرد، بنابراین سعی کنید تا حد امکان فشاری اضافی به آن وارد نشود.

گوش دادن به توصیه های پزشک: در آخر بهترین نکته مراقبتی که می توانیم به شما بگوییم این است که حتما تمامی توصیه های پزشک را در نظر داشته باشید و نسبت به رعایت آن ها دقت کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با دوره نقاهت جراحی زانو آشنا نماییم. اگر به دنبال مطالعه مقالات بیشتر در این زمینه هستید به سایت کلینیک خانه درد به آدرس www.painhouse.ir مراجعه نمایید.

منبع: کلینیک خانه درد

Share