مدیرکل بنیاد مسکن گیلان؛

مشکل وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی برطرف می شود | بهره برداری از ۳۹ پروژه طرح هادی

در حالی قرار بود بعد از چند خلف وعده، پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از ۸ مرداد آغاز شود، اما اختلاف بین سازمان برنامه و بودجه با بانک مرکزی مانع از پرداخت این وام شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه یکی از اهداف دولت مردمی دکتر رییسی نهضت مسکن است گفت: در برنامه‌های این دولت احداث سالانه یک میلیون مسکن در کل کشور پیش بینی شده است.

حامد دائمی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح بنیاد مسکن به قائم مقامی راه و شهرسازی طرح نهضت ملی مسکن را پذیرفته است، افزود: در گیلان از ۵۳ شهر ۵۰ شهر جمعیت آنها زیر یکصدهزار نفر است و در ۱۹ پروژه و در ۱۲ شهر ۲۹ هکتار زمین به بنیاد مسکن تحویل داده شده است.

وی در ادامه به تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه مسکن ملی اشاره کرد و گفت: تا الان ۳۸ هزار و ۶۷۱ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۸ هزار و ۴۵۴نفر حائز شرایط شده و ۷ هزار ۶۰۸ نفر تایید نهایی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان با اشاره به ۲ روش اجرایی گفت: در روش اول پروژه‌هایی بنیاد راسا خودش انجام میدهد در روش دوم واکذاری اراضی به گروه‌های خاص است.

وی به مشکل تامین زمین در برخی از شهرستان‌های گیلان اشاره کرد و گفت: در اخرین جلسه شورای مسکن استان مطرح شد که دستگاه‌های ذیربط برای شهرهای املش، رودسر، رضوانشهر، کلاچای و لنگرود با هماهنگی‌های لازم برای این شهرها زمین تامین شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در مورد مسکن روستایی نیز اظهار کرد: از یک میلیون مسکنی که سالانه باید ساخته شود ۲۰۰ هزار مسکن روستایی است که سهمیه استان گیلان در نهصت ملی مسکن هر سال ۸ الی ۹ هزار واحد مسکونی است که برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۸ هزار و ۷۷۵ واحد در نظر گرفته شده بود که از این تعداد ۵ هزار و ۶۴ نفر به بانک عامل معرفی شدند که ۳ هزار و ۱۴۸ نفر موفق به عقد قرارداد شدند و یک هزار و ۷۹۶ واحد به بهره برداری رسید.

دائمی در ادامه با اشاره به در پیش بودن هفته دولت گفت: یکی از پروژه‌های شاخص استان در این هفته افتتاح سه هزار و ۹۰۶ واحد مسکن محرومین در ۱۷ شهرستان با اعتباری بالغ بر ۸۱۵ میلیارد تومان از محل اورده مردم و تسهیلات بانکی است.

وی افزود: بنیاد مسکن در راستای تکمیل واحدهای مسکونی پراخت تسهیلات از بانک قرص الحسنه مهر ایران تا کنون مبلغ ۱۰۷ هزار ۵۹۰ میلیون ریال برای ۸۹۷ واحد پرداخت کرده است و برای تعمیرات روستایی بالغ بر یک هزار و ۹۸۸ واحد تسهیلات گرفتند.

دائمی در ادامه به تفاهم نامه‌هایی در راستای کمک به مددجویان اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه‌هایی با بهزیستی و کمیته امدادی داشته ایم که از این محل تا الان برای خانواده‌های که حداقل دو عضو معلول دارند مسکن تهیه شود که سهمیه استان ۱۱۳ واحد بود که تا کنون ۱۰۰ واحد به بهره برداری رسیده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان گیلان در ادامه به وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی اشاره کرد و گفت: با توجه به ابلاغ شورای مسکن پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد و ۲۰ساله به بانک‌های عامل تکلیف شده است.

دائمی ادامه داد: اختلاف بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بحث مصوبه هیات وزیران است که در این مصوبه اصل وام سود و جرایم این تسهیلات باید به عنوان تضمین نامه به بانک مرکزی کشور ارایه گردد. با توجه به مشکل اقتصادی دولت این مابه التفاوت ۵ الی ۱۸ درصدی بار مالی فراوانی را برای دولت ایجاد خواهد کرد. در هفته گذشته تاکید رییس جمهور این بوده که تضمین نامه سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی ارائه شود.

وی افزود: افرادی که در حال حاضر وام ۱۰۰ میلیون تومانی گرفته اند به محض ارایه و رفع مشکل وام ۲۰۰ میلیون تومانی این افراد در اولویت دریافت وام قرار خواهند گرفت.

دائمی در مورد اجرای طرح هادی در روستاها گفت: در کل استان ۲ هزار و ۱۰۵ روستا با کد آبادی داریم و تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار مشمول طرح بازنگری و هادی می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: برای هفته دولت نیز ۳۹ پروژه طرح هادی در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد و برای افتتاح این پروژه‌ها برای ۵۴۵ نفر اشتغالزایی موقت ایجاد شده است.

Share