اظهارات مهم مدیرکل بنیاد مسکن گیلان؛

با پدیده خانه دومی‌ها در گیلان مواجه‌ایم | بنیاد مسکن طبق قانون از مردم پول می‌گیرد

اکبرزاده با اشاره به این مطلب که با پدیده خانه دومی‌ها در گیلان مواجه هستیم گفت: خیلی از هم وطنان در حال ورود به استان و خرید زمین‌ها هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به افزایش اعتبارات طرح هادی اظهار کرد: برای اجرای طرح هادی ۱۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و از محل اعتبارات استانی نیز ۸۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است که اعتبارات نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته ۲ و نیم برابر افزایش پیدا کرده و این افزایش به علت گام دولت برای محرومیت‌زدایی با نگاه ارتقا زیر ساخت‌ها بوده است.

محمد اکبرزاده در رابطه با میزان صدور اسناد روستایی گفت: شاخص برخورداری در سطح کشور برابر با ۴۸ درصد بوده و این شاخص در استان گیلان ۳۷ درصد است در حالی که ۷۷/۸ روستای ما در اراضی ملی واقع شده و خوشبختانه با قانون کاداستر و همکاری با منابع طبیعی، امیدواریم رشد مضاعفی در صدور استاد روستایی داشته باشیم.

وی افزود: سهمیه سال جاری ۱۵ هزار جلد برای روستاها و ساکنین در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است.

اکبرزاده با اشاره به طرح دولت‌ها برای حل مشکل مسکن گفت: از دوره دولت نهم و دهم با عنوان مسکن مهر و در دولت یازدهم و دوازدهم با عنوان اقدام مسکن ملی طرح‌هایی اجرایی شد و بر همین اساس مجلس شورای اسلامی قانونی را با عنوان جهش تولید مسکن مصوب کردند که شامل احداث مساکن روستایی نیز است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان ادامه داد: تفاهم نامه‌هایی با محوریت اقشار آسیب‌پذیر نظیر خانواده‌های دارای دو معلول، ایتام و…برای کمک به خانه دار شدن آن‌ها انجام شد که کمک بلاعوض ۳۰۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند و هزینه صدور پروانه ساختمانی و مجوز‌های آب و برق و…نیز رایگان است.

اکبرزاده یادآور شد: چند دستگاه مانند بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مسکن کمک می‌کنند که این اقشار با حداقل آورده و بیشتر به صورت رایگان صاحب مسکن با متراژ ۴۰ الی ۵۰ متر شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در مورد تسهیلات طرح مسکن ملی نیز اظهار کرد: تسهیلات اکنون یکصد میلیون تومان است اما دولت قبل در روزهای پایانی کار خود این مبلغ را به سیصد میلیون تومان افزایش داد. کارهای قانونی اعطای این وام انجام شده است و با بستن قراردادهای ۱۰۰ میلیون تومانی و جذب این اعتبار بانک مرکزی متمم افزایش این رقم را برای دریافت کنندگان انجام خواهد داد.

سالی یک میلیون مسکن باید ساخته شود

اکبرزاده با اشاره به اینکه برای ایجاد تعادل در مسکن نیاز به تهیه ۴ میلیون مسکن در کشور داریم، گفت: باید در یک برنامه فشرده چهارساله با ساخت هر سال یک میلیون مسکن روستایی و شهری را داشته باشیم در غیر این صورت نباید انتظار ایجاد تعادل در بازار مسکن را داشت.

وی در مورد بازنگری طرح هادی روستایی نیز اظهار کرد: شاخص کشوری ۵۱ درصد و شاخص استانی ۴۹ درصد است و برای این کار اعتبار ملی تخصیص پیدا کرده است تا به شاخص کشوری برسیم.

سامانه راهبر جایگزین سیماک می‌شود

اکبرزاده در مورد تغییر کاربری و حجم زیاد متقاضی در ادارات در همین راستا گفت: سامانه سیماک طراحی شده که از طریق این سامانه متقاضی کارهای مربوط به تغییر کاربری خود را انجام دهد اما دو سال پیش اطلاعات مردم از این سامانه سرقت شد و بعد از این دستور لغو این سامانه داده شد و بنیاد مسکن ماموریت پیدا کرده که سامانه‌ای را تعریف کند تا صفر تا صد از طریق دفاتر روستایی کارها انجام شود و این سامانه با نام راهبر است و استان به استان انجام می‌شود و تا پایان سال باید پوشش صد درصدی پیدا کند. در این سامانه متقاضی از لحظه ورود تا خروج برای دریافت جواب حداکثر ۴ ماه و نیم طول می‌کشد.

وی افزود: کل تقاضای تغییر کاربری تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ که به بنیاد مسکن استان واصل شده بالغ بر ۵ هزار تقاضا است. اما در سال ۹۹ میزان تقاضا تغییر کاربری ۶هزار ۳۰۰ است.

اکبرزاده با اشاره به این مطلب که تغییر کاربری هدف نیست بلکه یک فرع است، گفت: اما متاسفانه این فرع به اصل تبدیل شده است و این برمی‎گردد به معیشت روستاییان ما. یعنی روستایی زمین می‌فروشد تا امرار معاش کند. این تعطیلی ۶ روز کاملا گواه این قضیه است، در حالی که ما در جلسات مدام فریاد می‌زدیم که کار به جایی رسیده است که دارند زمین‌های ما را به غارت می‌برند. این خطر از سال ۹۲ با بازگشایی آزاد راه احساس شده بود.

طبق قانون مصوب مجلس از مردم پول می گیریم

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در پاسخ به سوال دیارمیرزا در مورد علت دریافت وجه بنیاد مسکن از متقاضیان نیز اظهار کرد: این هزینه‌ها طبق مصوب مجلس شورای اسلامی و براساس قانون است.

وی با اشاره به این مطلب که ۲۰۶۰ روستای بالای جمعیت ۲۰ خانوار داریم و کل جمعیت گیلان بیش از ۲ میلیون نفر است، گفت: هنوز ۴۱ درصد از مردم استان در روستاها زندگی می‌کنند در حالی که در کل کشور ۳۰ درصد در روستا زندگی می‌کنند.

خانه دومی‌ها در حال مدیریت ما هستند

اکبرزاده با اشاره به این مطلب که با پدیده خانه دومی‌ها در گیلان مواجه هستیم، گفت: خیلی از هم وطنان در حال ورود به استان و خرید زمین‌ها هستند.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم طرحی با عنوان باغ شهر مطرح شده بود که در این طرح بنیاد مسکن مکلف بود که خودش به متقاضی مکان‌ها را اعلام و پیشنهاد کند. اما این طرح در مدت ۶ ماه به علت طرح زمین خواری معلق ماند.

اکبرزاده با اشاره به اینکه خانه دومی‌ها در حال مدیریت ما هستند، افزود: بنیاد در طرح هادی هیچ اهرم اجرایی ندارد اما هر ماه طرح هادی را بازرسی و ساخت و ساز‌های غیر مجاز را گزارش می‌کنیم.

وی افزود: الان برای اراضی باغی و زراعی جهاد کشاورزی مجوز تغییر کاربری صادر نمی‌کند اما این اقدامات هم پاسخ نمی‌دهد و همچنان شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم.

اکبرزاده با بیان اینکه معادل ۲۰ درصد اراضی باغی و زراعی تغییر کاربری پیدا کرده اند، گفت: اگر امروز به فریادش نرسیم در آینده امنیت غذایی و اجتماعی ما به خطر خواهد افتاد.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در پایان اظهار کرد: زمانی باغ‌های چای ما به فروش گذاشته می‌شد اما با همکاری و آسیب‌شناسی‌ها این روند کاهش یافت.

Share