یک عضو شورا مطرح کرد؛

سایه سیمان بر سر خانه ابتهاج | پیشنهاد تبدیل خانه سایه به «خانه موزه آثار شعرای معاصر»

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران درباره نحوه واگذاری خانه ابتهاج به شهرداری تهران پیشنهادی ارائه داد و گفت: خانه ابتهاج با توجه به ظرفیت‌های موجود، تبدیل به «خانه موزه آثار شعرای معاصر » شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بعد از درگذشت هوشنگ ابتهاج شاعر معاصر، درب خانه قدیمی او که امروز جزو املاک کارخانه سیمان تهران است، برای مدت محدودی به روی علاقمندان باز شد.

خانه‌ای دو طبقه با آجرهای قرمز رنگ که زمانی محفل شاعران بوده ولی اکنون تبدیل به دفتر یک شرکت سیمانی شده است.

درخت معروف اشعار ابتهاج به نام «ارغوان» نیز در همین خانه قرار دارد. نام هوشنگ ابتهاج  با ارغوانش گره خورده، درختی که آن اوایل خشکیده بود اما زیر سایهٔ محبت ابتهاج، رشد کرد و هم‌چنان برقرار است. و دلیل شعر ارغوان شد،

این شعر ارغوان دلیل احساسات جمعی بی‌شمار شد و همین کار را به جایی رساند که این خانه با نام ارغوان ثبت ملّی شود.

آنطور که مشخص است، ابتهاج سال‌ها در این کارخانه فعالیت می‌کرده است و حالا خانه در اختیار کارخانه است.

قانون اجازه خاک سپاری سایه در بنای ثبت ملی شده را نداد

درخواست‌هایی برای خاکسپاری امیرهوشنگ ابتهاج «سایه» در کنار درخت ارغوان در خانه محل زندگی‌اش مطرح شد اما علی دارابی معاون میراث فرهنگی محدودیت و تصریح قانون را مانع به خاک سپردن او، در این خانه دانست.

دارابی اینطور توضیح داد که افراد زیادی از خانواده تا دیگران و حتی افرادی در میراث فرهنگی از ما درخواست کردند «سایه» در خانه خودش دفن شود، اما با توجه به تصریح قانون و تکلیفی که داریم گفت‌وگویی با خانواده و دیگر درخواست‌کنندگان داشتیم که خوب هم بود و قرار شد تشییع از خانه تهران انجام شود ولی خاکسپاری در رشت باشد.

مطابق با قانون تعیین حریم در سال ۱۳۸۴، هرگونه کندوکاو و پی‌کنی در عرصه و محوطه‌های تاریخی ممنوع است. همچنین مطابق مقررات مصوب در سال ۱۳۷۷ دفن اموات در آثار تاریخی ممنوعیت دارد.

خانه ابتهاج ۱۴ سال است که ثبت میراث فرهنگی شده است

احمد علوی رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران  در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، در خصوص اینکه چرا مالکیت خانه هوشنگ ابتهاج به عنوان چهره شاخص ادبیات معاصر کشور در اختیار یک شرکت سیمان است و شهرداری برای خرید آن اقدامی نمی‌کند، گفت: خانه ابتهاج که مربوط به اوایل دوره پهلوی دوم می‌شود و در حوالی خیابان فردوسی واقع شده و در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

رئیس بنیاد مستضعفان برای نگه‌داری و بهره‌برداری از این بنا با شهرداری وارد مذاکره شود

وی با اشاره به اینکه این خانه را در سال‌های گذشته کارخانه سیمان بازسازی و تملک‌ کرده و به همین جهت نیازی به تملک از سوی شهرداری تهران نیست، ابراز داشت:‌ اگر مسئولان این کارخانه قصد واگذاری ملک را داشته باشد، بهتر است، که رئیس بنیاد مستضعفان برای نگه داری و بهره برداری با شهرداری تهران وارد مذاکرده شده تا یک تفاهم‌نامه همکاری در این زمینه نوشته شود.

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران پیشنهاد داد: خانه ابتهاج با توجه به ظرفیت‌های موجود، تبدیل به خانه موزه آثار شعرای معاصر شود.

شهرداری تهران با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی سال‌های گذشته توانست تعداد زیادی از خانه‌های قدیمی تهران را تملک کند و آنها را به هیأت یک بنای ارزشمند تاریخی درآورد؛ بناهایی که امروزه میزبان شهروندان تهرانی است و فضای کهن و قدیمی تهران را زنده میکند؛ از خانه جلال آل‌احمد گرفته تا خانه پروین اعتصامی؛ خانه اتحادیه تا خانه تاریخی شهید مدرس.

این خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی در طول یک دهه گذشته، بیش از پیش مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته تا خون تاریخ در رگ‌های این شهر فرتوت در جریان باشد و تهران هویت گذشته‌اش را بازیابد.

خا ابتهاج هم یکی از این خانه هاست که در منطقه۱۲ تهران قرار دارد، این منطقه شرایط ویژه تاریخی دارد، و به ۳زون تاریخی و شمالی و جنوبی تقسیم شده‌است.
در زون تاریخی این منطقه که شامل حصار صفوی و بخشی از حصار ناصری است، شهرداری تهران برای نوسازی آن با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگی های لازم انجام داده و بسته‌ای متناسب با شرایط آن منطقه درنظر گرفته‌است.

انتظار می رود این خانه که یک مکان رویداد منحصر به فرد هست نیز برای استفاده بیشتر عموم فرهگ دوستان مورد توجه قرار گیرد، از آنجایی که خانه کودکی‌های ابتهاج در رشت سال ۱۳۹۸ درحالی که سازمان میراث فرهنگی برای ثبت آن در فهرست میراث ملی تعلل کرد، برای همیشه ویران شد، این خانه در خیابان انوشیروان حوالی فردوسی تهران که تا سال ۱۳۶۴، پیش از مهاجرت به آلمان در آن سکونت داشت و در سال ۱۳۸۷  به خاطر درخت ارغوان، در فهرست آثار ملی ثبت شده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

Share