او مظهر همزیستی دلپذیر سنّت و نوآوری در شعر معاصر ایران بود

حداد عادل: هوشنگ ابتهاج یک قلّه بود | سایه به روایت ۲ کارتونیست

غلامعلی حداد عادل در پیامی درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) را تسلیت گفت. هادی حیدری و بزرگمهر حسینی‌پور ـ دو هنرمند عرصه کاریکاتور ـ طرح‌هایی را به مناسبت درگذشت هوشنگ ابتهاج کشیده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامعلی حداد عادل در پیامی درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) را تسلیت گفت.

در متن پیام رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمده است: «درگذشت هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه و هنرشناس، مایۀ تأسف و تأثر دلبستگان به شعر و ادب فارسی شد. بی‌گمان، ابتهاج را می‌توان یکی از قله‌های بلند شعر فارسی در قرن اخیر دانست. او مظهر همزیستی دلپذیر سنّت و نوآوری در شعر معاصر ایران بود. زبان و بیان وی اگرچه از سنّت هزارسالۀ ادب فارسی مایه می‌گرفت، رنگ و آهنگ خاصی داشت که به شعر او هویت می‌بخشید. شعر سایه، به‌ویژه غزل‌های او، در ادبیات فارسی ماندگار خواهد شد.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی فقدان او را به جامعۀ ادبی ایران و دوستداران و بازماندگان وی تسلیت می‌گوید و یاد و نامش را گرامی می‌دارد.»

امیرهوشنگ ابتهاج، متخلص به «سایه» متولد ۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت است. این شاعر نخستین اثرش به نام «نخستین نغمه‌ها» را در سال ۱۳۲۵ منتشر کرد. از دیگر آثار او به «سراب»، «سیاه مشق»، «شبگیر»، «زمین»، «چند برگ از یلدا»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و… را می‌توان اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین سروده‌های او «ارغوان» است که در قالب آثار موسیقایی هم عرضه شده است.

هادی حیدری و بزرگمهر حسینی‌پور ـ دو هنرمند عرصه کاریکاتور ـ طرح‌هایی را به مناسبت درگذشت هوشنگ ابتهاج کشیده‌اند.

در همین راستا هادی حیدری طرحی را برای این هنرمند کشیده و در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است. او در صفحه اینستاگرامش با اشاره به مصرعی از یکی از اشعار این شاعر، نوشته است: «من چه گویم که غریب است دلم در وطنم …
افسوس و هزاران دریغ در ماتم از دست دادن امیرهوشنگ ابتهاج.»

بزرگمهر حسینی‌پور نیز که طرحی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، با اشاره به بیتی از هوشنگ ابتهاج نوشته است: «مردن عاشق نمی‌ میراندش/ در چراغ تازه می‌گیراندش»

Share