ضرورت حفظ آثار و میراث مادی و معنوی هوشنگ ابتهاج سمیعی:

خاطره علی معلم از تمجید رهبر انقلاب از اشعار ابتهاج;«سایه»ای که افتخار گیلان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی معلم دامغانی،شاعر معاصر و رییس فرهنگستان هنر در قسمت هایی از گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که با عنوان شعر و شرع و عرش منتشر شد، به تشریح روابط متقابل رهبری و برخی شاعران معاصر قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی معلم دامغانی،شاعر معاصر و رییس فرهنگستان هنر در ۱۳۸۸/۰۷/۲۰ در قسمت هایی از گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که با عنوان شعر و شرع و عرش منتشر شد، به تشریح روابط متقابل رهبری و برخی شاعران معاصر قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت.

گیل نگاه در ادامه نوشت:قسمتی از این گفتگو به علاقه حضرت آیت الله خامنه ای به هوشنگ ابتهاج اشاره می کند:

– نشست‌های شاعرانه‌ دیگری هم بود که رهبر انقلاب در آن شرکت داشته باشند؟

ebtehajrasht-2-342x498بله؛ ما جلسه‌ دیگری هم داشتیم که تقریبا رسمی بود و در خانه‌ برخی دوستان شاعر مثل آقای سبزواری، استاد ستوده و آقای مشفق برگزار می شد. این جلسات معمولا هفتگی و در شب‌های چهارشنبه برگزار می شد. همه‌ این شاعران قدیمی که این سال‌ها مهمان رهبر انقلاب در ماه رمضان هستند، در جلسات شبانه‌ آن سال‌ها می آمدند و شرکت می کردند.

– آقا در آن جلسات شعر هم میخواندند و یا جلسه‌ نقد شعر بود؟

در این جلسات رهبر انقلاب غالبا تشریف می آوردند به دلیل امساک یا دلیل دیگری شعر نمی خواندند، اما نقد شعر می کردند. البته باید متذکر شوم که شرکت آقا در این‌گونه جلسات، محدود به تهران و یا زمان ریاست‌جمهوری ایشان نبود بلکه ایشان در جلسات بسیار‌بسیار سخت‌گیرانه‌ای در حلقه‌های شعری مشهد هم حضور داشتند. حتی وقتی به تهران آمدند، به‌خاطر علاقه‌ ایشان به شعر، خیلی از شاعران ایشان را نمی شناختند ولی ایشان به واسطه‌ شعر آن افراد، آن‌ها را می شناختند. به‌هرحال علاقه‌ ایشان به شعر، محدود به این یکی دو جلسه نبود، بلکه ایشان از قدیمی ترین شخصیت‌ها در این زمینه هستند.»

 علی معلم در پاسخ به سوال بعدی، به ذکر خاطره ای از دیدار خصوصی و صمیمی هوشنگ ابتهاج (هـ.الف سایه) شاعر و موسیقی پژوه معاصر گیلانی با رهبر انقلاب می پردازد:

– الان هم گویا این دیدارها برقرار است.

ali-moalem-1-278x194«بله؛ به شکل رسمی که هر ماه رمضان برگزار می شود، اما آقا با شاعران دیدارهای خصوصی تری نیز دارند. چند سال پیش، به اتفاق یکی دو نفر از دوستان و آقای هوشنگ ابتهاج  خدمت آقا رسیدیم و دیداری با ایشان داشتیم که رسانه‌ای نشد. جلسه‌ بسیار صمیمی و گرمی بود.

یکی از خاطرات جالبی که از آن دیدار به یاد دارم این است که یکی از همراهان در مورد چند تصنیف، به آقا گفت که این‌ها کار آقای سایه است. آقا به اصطلاح تجاهل‌العارفی کردند و به‌خاطر آن شعرها آقای سایه را تشویق کردند. اما در ادامه‌ این جلسه معلوم شد که آقا به تازگی شعری از آقای سایه خوانده بودند و حتی برخی مصراع‌های آن ‌را هم در ذهن داشتند.»

همچنین در ۱۳۸۸/۰۲/۲۲ پایگاه خبری کتاب نیوز طی گزارشی از حضور رهبری در نمایشگاه کتاب، نوشت: «رهبر انقلاب با حضور در نشر ثالث از آخرین اثر هوشنگ ابتهاج ، غزل سرای معاصر نیز سراغ گرفتند. ایشان همچنین از مجموعه کتاب شعر روس، مجموعه زندگی و شعر با دو عنوان در زلال شعر(زندگی و مصاحبه با هوشنگ ابتهاج) و در جستجوی نیشابور (زندگی محمدرضا شفیعی کدکنی) تمجید نمودند.»

 اما نکته جالب در این میان، رفتارهای سلیقه ای برخی مدیران استانی در گیلان است که با برخوردها و بهانه گیری های سیاسی و به دور از اعتدال، بدون توجه به علاقه و تمجید مستمر رهبری از این شاعر سرشناس گیلانی، راه تسهیل زمینه حفظ آثار و میراث مادی و معنوی هوشنگ ابتهاج سمیعی که بی شک جز مفاخر و سرمایه های فرهنگی استان محسوب می شود (نظیر کتاب خانه و خانه پدری ابتهاج در رشت به عنوان یک ظرفیت جذب توریسم فرهنگی) و نیز قدردانی و تجلیل از او در زادگاهش و در زمان سلامت و حضور او در ایران را می بندند.

 

Share