با بررسی عملکرد ده ماهه استاندار گیلان؛

آقای عباسی با عملکرد ضعیفتان امید این مردم را به دولت مردمی ناامید نکنید!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آقای استاندار شما دیگر نماینده مردم در مجلس نیستید شما امروز خودتان پاسخگو هستید پس اینقدر با ادبیات مطالبه گری و نظارتی صحبت نکنید. امروز شما استاندار گیلان هستید و می بایست پاسخگوی مردم و رسانه ها باشید، با عملکرد ضعیفتان امید این مردم را به دولت مردمی ناامید نکنید!

اسدالله عباسی استاندار گیلان

سینا هوشمند، دیارمیرزا، نگارنده در یادداشت­های  قبلی+،+،+ ،+  سعی کرد ضمن رعایت انصاف و اخلاق آنچیزی که حقیقت دارد و نیاز به اصلاح بوده را به عنوان یک منتقد دلسوز و کسی که بدون واسطه با مردم مرتبط است به گوش مسئولین محترم برساند. هدف ما از انتشار این یادداشت ها اصلاح بعضی از کاستی ها و روش های غلط، برای رسیدن به استانی فعال و پویا در تراز انقلاب اسلامی در زمینه های اقتصادی، گردشگری، کشاورزی می باشد.

یکی دیگر از وعده های رییس جمهوردر حوزه سیاست داخلی که در در ایام انتخابات توسط آیت الله رییسی اعلام شد: آغاز سفرهای استانی هیات وزیران پس از استقرار دولت بود. در این یادداشت که در یک سالگی آغاز بکار رسمی دولت مردمی نگاشته میشود میزان تحقق این وعده دولت مردمی در حوزه سیاست داخلی را با مقیاس ملی و استانی بررسی میکنیم.

رییس جمهور تقریبا هر ده روز به یک استان سفر کرده

تقریبا طی یک سال گذشته از زمان آغاز بکار رسمی دولت سیزدهم رییس جمهور در قالب سفر استانی بطور متوسط هر ماه به سه استان کشور عزیزمان سفر کرده، شش مرداد ۱۴۰۱ ایشان در سی امین سفر استانی هیات دولت به استان همدان سفرکرد.

بطور متوسط در هر سفر استانی تقریبا ۲۰۰ مصوبه تصویب شده یعنی تا به امروز طی یک سال گذشته ۶۰۰۰ مصوبه در طی سفرهای استانی رییس جمهور برای رفع مشکلات مردم در آن استانها مصوب شده است، البته در این گزارش به سفرهای از پیش اعلام نشده رییس جمهور به استانها و سفرهای خارجی ایشان هیچ اشاره ای نشده است که اگر آن آمار ها را اضافه کنیم میانگین سفر های ریاست محترم جمهوری  به مراتب بیشتر خواهد شد.

تلاش رئیس‌جمهور برای ارتباط مستقیم با مردم(بویژه اقشار محروم و مستضعف جامعه) و شنیدن مشکلات آنها اقدامی در تراز انقلاب اسلامی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی می باشد. معظم له در تاریخ ششم شهریورماه در دیدار رئیس جمهور و اعضای کابینه در اولین توصیه بر مردمی بودن و بی تکلف بودن دولت تاکید داشته اند.

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای در این باره می فرمایند: «در مورد مردمی بودن؛ خب مردمی بودن مقوله‌ی گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که دیروز جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آنها شنیدند، با آنها حرف زدند، این یک جلوه‌ی از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است».در بیانات رهبر انقلاب اسلامی همچنین بر «بی‌تکلّف بودن در مشی و منش، دوری کردن از منش­های اشرافیگری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن» تاکید شده است.

این نحوه ارتباط دولت دکتر رئیسی با مردم بیانگر شیوه حکمرانی مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که انتظار می‌رود همه مسئولان به آن پایبند و متعهد باشند. البته ارتباط و نحوه صحیح ارتباط و تعامل با مردم بخشی از شیوه حکومت‌داری است و این انتظار وجود دارد که در کنار این مسئله حل مشکلات واقعی مردم نیز رخ دهد. به عبارتی دقیق‌تر اگرچه ارتباط مستقیم شناخت دقیقی از وضعیت و احوال مردم بوجود می‌آورد که قطعاً برای مسئولان و مقامات ارزنده است اما اگر در کنار این موضوع، برنامه‌ای دقیق برای حل مشکلات جامعه وجود نداشته باشد بعد از مدتی ارزش ارتباط با مردم نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. بنابراین اگر شنیدن مستقیم مشکلات مردم منجر به اجرا شدن برنامه دقیقی برای حل مشکلات آنها شود سبب افزایش سرمایه اجتماعی دولت و رضایت حداقلی و کوتاه‌مدت در جامعه می شود و مردم فرصت بیشتری به دولت جهت حل مشکلات شان می­دهند.

دولت مردمی در بخش های از وعده های خود با مردم موفق بوده و در بعضی هنوز موفق نشده است در این مقال بنای پرداختن جزئی به آن وعده ها نداریم بلکه می خواهیم از منظر عملگرایانه عملکرد نماینده عالی دولت درگیلان در خصوص میزان تحقق مصوبات سفر هیات دولت به استان گیلان و ارتباط مستقیم استاندار  با مردم را بررسی نماییم.

استاندار، مسئولین استان و رسانه ها هر کدام اعتبار مصوب سفر را یک عددی اعلام کردند!

ریاست محترم جمهور در تاریخ هشت بهمن ۱۴۰۰ در قالب پانزدهمین سفر استانی خود به استان گیلان سفر کردند. آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان گیلان در جمع خبرنگاران درباره اهداف این سفر گفت: استان گیلان در حوزه اقتصاد دریا، گردشگری و صنعت از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است که با فعال کردن آن می‌توان مشکلات و نگرانی‌های مردم استان به ویژه در حوزه بیکاری را برطرف کرد. ایشان بلافاصله راهی شرکت صنایع پوشش ایران شدند و از این کارخانه بازدید نمودند، سپس عازم منطقه آزاد انزلی شدند و ضمن بازدید از بندر کاسپین و اسکله ها برج ترافیک دریایی این بندر، آخرین وضعیت پروژه احداث خط آهن قزوین- رشت- انزلی را بررسی نمودند. دکتر رییسی سپس وضعیت رودخانه گوهررود در مرکز شهر رشت را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند و بازدید از گلزار شهدای رشت و مزار میرزا کوچک خان جنگلی و مرکز رسیدگی به نامه های مردمی ریاست جمهوری از برنامه های تا قبل از ظهر ایشان بود. رییس جمهور در عصر روز هشتم بهمن ۱۴۰۰ با نخبگان، علماء، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف استان دیدار نمودند و در آخرین بخش از سفر یک روزه در جلسه شورای اداری استان گیلان شرکت نمودند و دستور آزادسازی سواحل را  به همه مسئولان اجرایی ابلاغ نمودند. پایان بخش سفر ریاست محترم جمهوری شرکت در جلسه کنفرانس خبری بود

خبرگزاری مهر مدعی اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای گیلان در سفر ریاست جمهوری

خبرگزاری مهر در بازخوانی مصوبات سفر ریاست جمهوری از تصویب ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور به گیلان خبر داد. این خبرگزاری مدعی است در سفر هیئت دولت به گیلان ۷ هزار و ۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش بهداشت و درمان، هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه کشاورزی گیلان، دو هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل پروژه‌های راه در گیلان، ۱۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه‌های تختی انزلی و پوریای ولی تالش، هزار ۶۰۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان و دو هزار میلیارد تومان برای بخش صنعت و معدن گیلان و ۵۰ میلیارد تومان هم برای توسعه فعالیت‌های زنان گیلان در بخش مشاغل خرد مصوب شد.

خبرگزاری صداوسیما مدعی اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای گیلان در سفر ریاست جمهوری

اما خبرگزاری صداوسیما در گزارش سفر ریاست محترم جمهور  خبر از اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای گیلان داد. این خبرگزاری در گزارشی از جلسه شورای اداری استان به ریاست دکتر رییسی در  گیلان عنوان کرد: برای اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه و آبادانی این استان ۱۱ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

استاندار گیلان  مدعی اختصاص ۱۸هزار میلیارد تومان اعتبار برای گیلان در سفر ریاست جمهوری

این در حالی است که چند روز بعد از این سفر به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان استاندار محترم گیلان در یک برنامه زنده تلویزیونی مدعی تصویب بیش از هجده هزار میلیارد تومانی در سفر ریاست جمهوری شد.

اسدالله عباسی افزود: در سفر آیت الله رئیسی به گیلان ۱۷۹ مصوبه با مجموع ۱۸ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان داشت که از این رقم هفت هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان (۴۲ درصد) در قالب تسهیلات و ۱۱ هزار و ۲۰ میلیارد تومان (۵۸ درصد) در قالب اعتبارات عمرانی اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: از این اعتبارات عمرانی،  بالغ بر هفت هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان جزو تعهدات اعتباری سازمان برنامه و بودجه کشور، سه هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان از محل منابع داخلی وزارتخانه ها و ۱۴۸ میلیارد تومان نیز از تعهدات شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ می باشد.

اختلاف ۷ هزار میلیارد تومانی در خصوص میزان اعتبار سفر ریاست محترم جمهور بین مسئولان و رسانه ها

در این بین دیگر مسئولان استان و نمایندگان هر کدام عددی را اعلام کرد ند حتی خود استاندار هم در یک جلسه رسمی دیگری  عدد جدید از میزان اعتبار مصوبات سفر ریاست محنرم جمهوری به ساتان گیلان اعلام نمود که در این یادداشت خیلی بنا به پرداختن به این اعداد و ارقام نداریم چون به غیر از میزان اعتبار، آنچیزی که مهم است میزان تخصیص بودجه این اعداد برای پروژه های استان بوده . اما آنچه که خیلی مبرهن است این است که تا کنون یک عدد واحد و مشخص از میزان اعتبار سفر ریاست محترم جمهور به استان گیلان اعلام نشده و تقریبا هفت هزار میلیارد تومان بین ادعای رسانه ها و مسئولان اختلاف وجود دارد و این  موضوع ضعف بزرگ اطلاع رسانی تیم همکار جناب آقای استاندار بوده که می بایست در این خصوص ترمیم جدی در استان صورت گیرد. البته در خصوص میزان پیشرفت و تحقق مصوبات سفر ریاست محترم جمهور که می بایست توسط خود استاندار و معاونین محترمشان و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان اعلام میشد خبری یافت نشد!

انتقاد وزیر اقتصاد از کندی مصوبات سفر ریاست جمهوری به گیلان!

البته انصافا دستور ریاست محترم جمهوری در خصوص آزاد سازی سواحل با پیگیری معاون محترم اجرایی ریاست جمهوری به خوبی اجرا شد اما خبری از حل دیگر مشکلات استان نبود و نیست!

برای مثال حتی وزیر اقتصاد و دارایی در سفر حدود یک ماه پیش خودشان به استان از عدم اجرای مصوبات  ریاست محترم جمهوری انتقاد کرده بود.

 احسان خاندوزی در جمع مدیران استان گیلان، از کندی اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان انتقاد کرد و گفت: در  سفرم به گیلان  نکته مهمی که بسیار مورد توجه قرار گرفت، این است که با وجود گذشت پنج ماه از سفر ریاست جمهور به گیلان، مصوبات این سفر با کندی صورت می‌گیرد. وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر افزایش سرعت اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور، گفت: باید اجرای این مصوبات در کمترین زمان باشد تا حلاوت آن را مردم و فعالان اقتصادی بچشند.

بخش بعدی این وجیزه مربوط به میزان ارتباط استاندار محترم با مردم هست که این ارتباط به دو شکل یعنی یک دیدار چهره به چهره و یا سفر و حضور در بین مردم تحقق می یابد. در یادداشت قبلی عنوان کردیم که استاندار دولت تدبیر و امید گیلان بیشتر از اقای عباسی با مردم دیدار داشتند که ظاهرا آقای استاندار صدای ما را شنیدند و هفته گذشته دیداری با مردم داشتند که از ایشان بابت شنیدن صدای انتقاد خیرخواهانه ما و اصلاح این موضوع تشکر می کنیم و امیدواریم هفته های آتی هم شاهد دیدار منظم چهره به چهره هم استانی های ولایت مدارمون با نماینده عالی دولت باشیم.

از ۱۹ سفر شهرستانی آقای استاندار طی ماههای خرداد و تیر ۱۲ سفر مربوط به شهرستانهای  شرق گیلان!

بخش دیگر ارتباط مسئولین با مردم سفر به شهرستانها و حضور در بین آنها می باشد با بررسی پرتال استانداری گیلان در ماههای خرداد و تیر سال جاری آقای استاندار ۱۹ سفر به شهرستانهای استان گیلان داشتند که در این بین ۱۲ سفر به شهرستانهای شرق گیلان با محوریت رودسر و املش بوده و چهار سفر به شهرستان های غربی استان و سه سفر به شهرستان رودبار توسط استاندار محترم دولت مردمی در گیلان انجام شد.

نکته جالب این است که اکثر سفرهای استاندار محترم در ماههای خرداد و تیرماه در همراهی با معاونین ریاست محترم جمهوری و مقامات لشکری و کشوری و کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی برای شرکت در مراسم ها، یادواره های شهدا و… بوده و فقط در سفر به شهرستانهای آستارا در همراهی با کمیسیون اقتصادی مجلس و شهرستان رودبار به شکل دقیق مشکلات و موضوعات آن شهرستان بررسی و در نهایت زمانی برای رفع آنها تعیین شد!

آقای استاندار چه کسی پیگیر وعده های شما به مردم می شود؟

ضمن برشمردن ویژگی های مثبت سفر نماینده عالی دولت به شهرستانها و پیگیری موضوعات می بایست وعده هایی که در این سفر ها داده می شود به سرعت تحقق یابد که در ذیل به چند نمونه از این وعده ها اشاره می کنیم که شاید آقای استاندار برای رفع این مشکل فکر کند

۴ بهمن: وعده استاندار در خصوص  تخصیص زمین برای راه اندازی مرکز تحقیقات کیوی ظرف یک هفته!

استاندار گیلان با اشاره به تصویب راه اندازی مرکز تحقیقات کیوی در تالش در سفر اخیر رئیس جمهور به استان، گفت: مسئولان شهرستان تالش زمین مناسبی برای راه اندازی این مرکز  ظرف یک هفته تعرفه کنند.

اما تاکنون خبری از تخصیص زمین برای این مرکز نیست و حتی در دولت قبل هم معاون وزیر جهاد کشاورزی چنین وعده ای در شهرستان آستارا داده بود که هیچکدام تاکنون به تحقق نرسیده هست و رسانه های شهرستان تالش هم در این خصوص ابراز گلایه نمودند.

۵ اسفند: افتتاح پل کابلی آستانه از اول خرداد ۱۴۰۱

نماینده عالی دولت در گیلان در بازدید از روند اجرای پل کابلی آستانه اشرفیه با اشاره اینکه بیش از ده سال است این پروژه روی زمین مانده، گفت: اعتبار تکمیل این پل ارتباطی، از مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری تامین شده است تا مردم شاهد بهره برداری این پل از ابتدای خرداد ۱۴۰۱ باشند.

این در حالی است علی رغم گذشت ماهها از تاریخ وعده داده شده اخیرا فریبرز مرادی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان تاریخ جدیدی اعلام نمود و گفت  امیدواریم از پنج پل مطرح شده، پل کابلی آستانه‌اشرفیه و یکی از پل‌ها در شهرستان املش را تا هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری برسانیم 

۸ اسفند: ضرب الاجل ۵ روزه  استاندار گیلان به شهرداران و فرمانداران برای موضوع پسماند

استاندار گیلان گفت: شهرداران و فرمانداران گیلان از امروز به مدت پنج روز مهلت دارند اقدامات عملی برای مدیریت مشکل زباله و پسماند را انجام دهند در غیر این صورت تصمیمات دیگری می‌گیرم.

عدم توجه به دستور استاندار این بار صدای خود آقای عباسی را در آورد ایشان شش ماه بعد از آن جلسه در جلسه جلسه کارگروه مدیریت پسماند با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان در خصوص ساماندهی وضعیت پسماند در شهرستان‌های گیلان، گفت: برخی از مسئولان ساماندهی پسماند شهر خود را رها کردند که باید به مردم و استانداری پاسخگو باشند.

۲۰ اسفند: ضرب الاجل سه ماه برای استقرار ادارات در خمام

اسدالله عباسی، استاندار گیلان بیستم اسفندماه سال ۱۴۰۰ با شرکت در نماز جمعه خمام “دریافت خدمات مناسب اداری برای همه شهروندان بویژه اهالی خمام را خواسته بحق آنان دانسته بود و تاکید داشت خمام باید همچون نگینی بدرخشد”.

نماینده عالی دولت همچنین در ادامه گفته بود که “پیگیری مسئولان برای ارتقاء سطح ادارات در این شهرستان را قابل قبول و رضایت‌بخش نیست” و در همین راستا ضرب‌الاجل سه ماهه برای ارتقاء ادارات و نیز راه اندازی اداراتی که وجود ندارند به‌ویژه سازمان‌های خدمات‌رسان، تعیین کرد.

آقای استاندار شما دیگر نماینده مجلس نیستید! شما خودتان پاسخگو هستید

این ضرب الاجل هم تمام شد اما باز هم خبری از تحقق این وعده اقای استاندار نشد و صدای فرماندار شهرستان بلند شد و در جمع خبرنگاران از عدم استقرار ادارات در این شهرستان تازه تاسیس گلایه نمود

آقای استاندار تا دلتان بخواهد از این وعده ها در فرمایشات شما وجود دارد که متاسفانه بخش عمده ای از آنها تاکنون محقق نشده است و ما اینجا فقط چند نمونه را اشاره کردیم. نگارنده به این موضوع واقف هست که بعد زا دستور شما می بایست فرماندار و مدیرکل مربوطه برای اجرای دستور شما همه اهتمام خود را انجام داد تا آن دستور در زمان خودش محقق شود اما آقای استاندار در این بین می بایست مدیرکل محترم حوزه یا یکی از معاونین شما مامور رسیدگی و به سرانجام رساندن دستورات شما را دارند این آقایان مشغول چه کاری هستند؟

آقایان نماینده شما مشکلات گیلان را نمی بینید؟  مگر شما نباید صدای مردم باشید ؟

آقای استاندار شما دیگر نماینده مردم در مجلس نیستید، شما امروز خودتان پاسخگو هستید پس اینقدر با ادبیات مطالبه گری و نظارتی صحبت نکنید. امروز شما استاندار گیلان هستید و می بایست پاسخگوی مردم  و رسانه ها باشید. با عملکرد ضعیفتان امید این مردم را به دولت مردمی ناامید نکنید! فقط جای سوال این است که چرا این مشکلات و موضوعات که اعلام شده توسط نمایندگان مردم در استان دیده نمی شود. آقایان نماینده شما می بایست حق مردم را از دولت پیگیری کنید، آیا واقعا در گیلان مشکلی وجود ندارد!

Share