چه مقدار از وعده‌های دولت سیزدهم در گیلان اجرایی شده؟

استاندار گیلان در تحقق وعده‌های دولت سیزدهم در گیلان چه نمره‌ای می‌گیرد؟

با گذشت بیش از ۲۵۰ روز از آغاز به کار اسدالله عباسی بعنوان نماینده عالی دولت و استاندار گیلان در دولت سیزدهم، می‌توان ارزیابی نمود که عملکرد ایشان و همکاران وی چقدر با وعده‌های دولت مردمی هم خوانی دارد و نمره ارزیابی ایشان در دوران مدیریت استانداری استان گیلان چند می‌باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تقریباً یک سال از عمر دولت مردمی سیزدهم حضرت آیت الله رئیسی می‌گذرد، ایشان از زمان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری تا زمان برگزاری انتخابات، نزدیک به ۸۰ وعده در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی به مردم ارائه نمود. سید ابراهیم رئیسی در گام نخست با معرفی وزرا و تعیین استانداران دولت سیزدهم تیم همکار خود را برای تحقق این وعده‌ها انتخاب کرد و الان بنظر می‌رسد با گذشت این زمان می‌توان‌عملکرد دولت را در حوزه‌های مختلف بررسی نماییم.

ارزیابی وزرا و استانداران توسط رئیس جمهور

همانطور که بار‌ها ریاست محترم جمهور فرمودند که با هیچ‌یک از وزرا و استانداران عقد اخوت نبسته‌اند و عملکرد آن‌ها را ارزیابی می‌کنند و در دیدار اخیرشان با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان نمودند که: «ما نسبت به مدیران در بخش‌های مختلف و همچنین استانداران یک ارزیابی داشتیم که برای اولین بار اتفاق افتاده وعملکرد آنان بر اساس شاخص‌هایی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه هم به خودشان ابلاغ شده است» پس با تأیید سخنان ایشان فرض است که ایشان بطور دقیق عملکرد وزرا و استانداران دولت سیزدهم را بررسی نموده‌اند و از آخرین وضعیت عملکردی آن‌ها واقف هستند اما با توجه به اینکه متأسفانه سیستم ارزیابی خیلی شفاف و واقعیت محوری در نظام اداری ما وجود ندارد بعضا مشاهده می‌شود که عملکرد یک وزیر در روی کاغذ بسیار عالی و مثبت توسط تیم ارزیاب تشخیص داده شود ولی مردم چنین حسی نسبت به آن وزارتخانه ندارند.

مردم بر اساس دیدگاه‌ها و مشکلات روز مره خود قضاوت می‌کنند و به گزارش‌ها شفاهی و مکتوب توجه ندارند بلکه فقط عملکرد را می‌بینند و آن چیزی که در جامعه برای آن‌ها اتفاق می‌افتد ملاک ارزیابی آن‌ها می‌باشد.

بر این اساس شورای سیاست‌گذاری پایگاه اطلاع‌رسانی دیارمیرزا تصمیم گرفت وعده‌های ارائه شده توسط ریاست محترم جمهوری را در چند حوزه قوانین بالادستی، سند چشم انداز، سند توسعه استان گیلان در مقیاس استانی بررسی نماید قاعدتاً برای رسیدن به این منظور می‌بایست در وهله اول عملکرد استاندار بعنوان نماینده عالی دولت و مدیران منتخب ایشان در ادارات را از منظر مردم و رسانه‌ها در مقیاس استانی و بومی استان گیلان بررسی و منتشر نماییم. تا بتوانیم از جز به کل برسیم شاید به قول آقایان فلاسفه این مدل استقرای ناقص باشد اما یک ضرب المثل قدیمی ایرانی هست که می‌گه: مشت نمونه خروار هست.

مع الوصف با توجه به اینکه ارزیابی صورت پذیرفته از سوی ریاست محترم جمهور بطور عمومی در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار نگرفته، قابلیت تطبیق ارزیابی مردمی و دستگاهی در این وجیزه وجود ندارد. اما تلاش نگارنده این است که از مرز انصاف خارج نشود و با توجه به اینکه به مشکلات و موانع حوزه اجرا کاملاً واقف می‌باشد به شکل مصداقی و واقع بینانیه‌ای عملکرد نماینده عالی دولت و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان را در راستای سیاست‌های دولت مردمی ارزیابی و منتشر نماید. سابقه بیش از یک دهه‌ای پایگاه اطلاع‌رسانی دیارمیرزا هم اثبات نموده که این رسانه همواره سعی نموده از دایره انصاف و اخلاق خارج نشود و سیاست‌های دولت مستقر را در راستای منافع مردم حمایت نماید و ضمن تقدیر از خدمات و تلاش دولت مردان، نقاط ضعف و دغدغه‌های مردم را به گوش مسئولین برساند، دیارمیرزا تلاش نموده تا به امروز زبان گویای مردم باشد، شاید در این مسیر پرتلاطم با آنچیزی که مدنظر شورای سیاست‌گذاری بوده فاصله داشته و اهداف تعیین شده بطور کامل و عالی منتج به نتیجه نشده باشد اما می‌توان شهادت داد که شورای اجرایی اعم از شورای سردبیری و خبرنگاران همه اهتمام و تلاش خود را در این راه هزینه کردند.

۲۷ وعده تحقق یافته در یک سالگی دولت سیزدهم

بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری دولت در فاصله یک‌ماهه زمان ثبت‌نام تا برگزاری انتخابات، ریاست محترم جمهوری نزدیک به ۸۰ وعده در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی داد که بررسی آماری این وعده‌ها در نشان می‌دهد که، ۲۷ وعده از آنچه آیت‌الله رئیسی در پی تحقق آن بود؛ محقق شده است. ۴۶ وعده با آغاز دولت سیزدهم در حال اجرا و دیگر وعده‌ها هم در حال برنامه‌ریزی است.

حال با گذشت بیش از ۲۵۰ روز از آغاز به کار اسدالله عباسی بعنوان نماینده عالی دولت و استاندار گیلان در دولت سیزدهم، می‌توان ارزیابی نمود که عملکرد ایشان و همکاران وی چقدر با وعده‌های دولت مردمی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … هم خوانی دارد و نمره ایشان در استان گیلان چند می‌باشد.

در یادداشت بعدی تلاش می‌کنیم در مرحله اول با بررسی انتظارات ریاست جمهور از استاندار گیلان، نگاهی به انتصاب‌های صورت گرفته دولت سیزدهم در استان گیلان داشته باشیم و آن‌ها را را بررسی و ارزیابی نماییم.

Share