آشنایی با خواص و ترکیبات روغن زیتون

فروشگاه “زیتون ۰۱۳” در این مطلب می‌خواهد شما را با ترکیبات روغن زیتون آشنا کند، اگر علاقه مند به دانستن این موضوع هستید، خوشحال می‌شویم ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

ترکیبات روغن زیتون

همه به خوبی می‌دانیم که روغن زیتون پر از خواص است و مردم هزاران سال است که از این روغن طبیعی استفاده می‌کنند و این امر به لطف فواید ثابت شده آن برای سلامتی است.

خواص روغن زیتون ناشی از ترکیبات منحصر به فرد آن است، این روغن سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است و یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. ترکیبات روغن زیتون آن را برای رژیم غذایی سالم، درمان بیماری‌ها و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها کاربردی کرده است به طوری که متخصصان علم تغذیه همواره توصیه می‌کنند به جای سایر روغن‌های مضر، از روغن زیتون اصل و طبیعی استفاده شود. فروشگاه “زیتون ۰۱۳” در این مطلب می‌خواهد شما را با ترکیبات روغن زیتون آشنا کند، اگر علاقه مند به دانستن این موضوع هستید، خوشحال می‌شویم ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

ساختار و ترکیبات روغن زیتون از چیست؟

روغن زیتون طبیعی

زیتون میوه کوچکی است که اگر نارس باشد، به رنگ سبز است ولی پس از رسیدن، سیاه می‌شود البته بعضی از انواع زیتون‌ها پس از رسیدن کامل هم به رنگ سبز باقی می‌مانند.

زیتون حاوی ۱۵ درصد چربی است که بخش زیادی از این چربی را (حدود ۷۵ درصد) اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای به نام اسید اولئیک تشکیل می‌دهند. روغن زیتون از زیتون طبیعی تهیه می‌شود و نحوه تهیه آن بدین صورت است که زیتون تحت فشار قرار می‌گیرد و از آن روغن به دست می‌آید.

از روغن زیتون اصل برای پخت نان، تهیه سس سالاد، پخت و پز و … استفاده می‌شود. همچنین از خواص روغن زیتون می‌توان به فایده‌های دارویی آن اشاره کرد که این امر ناشی از وجود برخی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال زیستی در آن است.

روغن زیتون بکر و فرابکر با هم متفاوت هستند؛ برای اطلاعات بیشتر در مورد روغن زیتون بکر به این لینک مراجعه کنید.

روغن زیتون دارای چربی‌های مفید، آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. کلسیم، پتاسیم، توکوفرول ‎ها، فیتواسترول ‎ها، اسکوالین و اسیدهای ترپنیک نیز از دیگر ترکیبات مفید روغن زیتون است.

همچنین از نظر میزان کالری، طبق اعلام وزارت کشاورزی ایالات ‌متحده، کالری روغن زیتون در هر یک قاشق غذاخوری حدود ۱۱۹ کالری است.

اسیدهای چرب از ترکیبات روغن زیتون

اصلی‌ترین ماده سازنده روغن زیتون، اسیدهای چرب است. انواع روغن زیتون با توجه به رسیده بودن میوه زیتون و … ترکیب اسید چرب متفاوتی دارند اما اسیدهای چرب اصلی در این روغن به شرح زیر هستند:

  • اسید لینولئیک: اسید لینولئیک یک نوع اسید چرب امگا ۶ اشباع نشده است که با توجه به نوع زیتون به کار رفته در تهیه روغن، ۳/۵ الی ۲۱ درصد روغن را تشکیل می‌دهد.
  • اسید پالمیتیک: اسید پالمیتیک نوعی اسید چرب اشباع شده است که مابین ۸ الی ۲۰ درصد روغن زیتون را تشکیل می‌دهد.
  • اسید استئاریک: اسید استئاریک یک اسید چرب اشباع شده است که در روغن‌ها نیم الی ۵ درصد وجود دارد.
  • اسید لینونئیک: اسید لینونئیک هم نوعی اسید چرب اشباع نشده است که حداکثر به میزان ۱/۵ درصد در روغن زیتون یافت می‌شود.
  • اسید اولئیک: یک نوع اسید چرب امگا ۹ اشباع نشده است که ۵۵ الی ۸۳ درصد روغن زیتون را شامل می‌شود.

 آنتی اکسیدان ها از ترکیبات روغن زیتون

از ترکیبات مفید روغن زیتون، آنتی اکسیدان ها یا پلی فنول ها هستند. طعم تلخ روغن زیتون ناشی از پلی فنول های فلاونوئید موجود در آن است. این ترکیبات می‌توانند در درمان آفتاب سوختگی، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از بیماری‌های عروقی مؤثر باشند و به لاغری هم کمک کنند.

از ترکیبات فراوان فنول در روغن زیتون هم می‌توان به هیدروکسی تریسول و تریسول اشاره کرد. هر ۱۰۰ گرم روغن زیتون، ۵۰ میلی گرم پلی فنول دارد.

اگر می خواهید از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید حتما به وبلاگ ما مراجعه کنید.

ویتامین‌های با ارزش از ترکیبات روغن زیتون

ویتامین‌های روغن زیتون شامل ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب هستند. ویتامین E در زیتون به فراوانی یافت می‌شود به طوری که هر یک قاشق غذاخوری از این روغن، حدود ۱/۶ میلی گرم ویتامین E دارد. ویتامین k هم یکی از ترکیبات روغن زیتون است و در زیتون‌های سبز بیشتر یافت می‌شود.

رنگدانه‌ ها و ترکیبات معطر روغن زیتون

رنگ روغن زیتون به دلیل وجود رنگدانه هایی مانند کلروفیل، فئوفیلتین و کاروتنوئید‌ها است. رسیده بودن میوه، زمان برداشت محصول، نحوه عصاره گیری، شرایط خاک، آب و هوا و … از عوامل تعیین میزان رنگدانه های زیتون هستند.

رنگ روغن زیتون از زرد روشن تا سبز تیره متغیر است و مواد سازنده روغن هم در تعیین رنگ مؤثر هستند. زیتون‌های سبز به دلیل داشتن کلروفیل زیاد، روغن سبز رنگی می‌دهند اما زیتون‌های رسیده به دلیل آنکه کاروتنوئید بیشتری دارند، روغنی با رنگ سبز پدید می آورند.

بنابراین رنگ را نمی‌توان عاملی در تشخیص روغن زیتون اصل دانست زیرا هر روغنی بسته به میزان کلروفیل، فئوفیلتین و کاروتنوئید‌ی که دارد، می‌تواند رنگ سبز روشن، زرد یا سبز خیلی تیره داشته باشد.

برخی سوال می کنند که آیا از روغن زیتون برای سرخ کردن می توان استفاده کرد؟ بله؛ می توان استفاده کرد اما با دمای ملایم.

درمان بیماری‌ها با مصرف روغن زیتون اصل

کیفیت روغن زیتون

فروشگاه زیتون ۰۱۳ در این بخش شما را با خواص روغن زیتون آشنا می‌کند تا بدانید این روغن طبیعی چقدر می‌تواند به بدن شما سلامتی ببخشد و مصرف آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تأمین سلامت شریان‌ها

روغن زیتون اصلی از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد حاصل از چربی و روغن‌ها به سیستم قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند سلامت شریان‌ها را تأمین می‌نماید.

کاهش کلسترول خون

با تشخیص روغن زیتون اصل و مصرف آن، به کاهش کلسترول بد خون خود کمک کنید. همچنین این نوع روغن از مسموم و اکسیده شدن LDL کلسترول جلوگیری می‌کند.

کاهش بیماری قلبی

روغن زیتون به دلیل آنتی اکسیدان های قوی که دارد مثل پلی فنول ها و فلاوونوئیدها، دیواره سرخرگ‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و چسبیدن LDL را به دیواره سرخرگ‌ها کاهش می‌دهد. نتیجه چنین فرایندی، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

روغن زیتون اصل فروشگاه زیتون 013

جهت آشنایی با طرز تهیه انواع غذا با روغن زیتون با وبلاگ زیتون ۰۱۳ مراجعه کنید.

از دیگر خواص روغن زیتون عبارتند از:

  • درمان خون ‌ریزی لثه و تقویت لثه
  • تقویت حافظه
  • جلوگیری از سفید شدن مو
  • مفید برای پوست
  • تسکین دردهای روماتیسمی

جمع بندی

در این مطلب، راجع به تمام ترکیبات روغن زیتون توضیح دادیم و متوجه شدید که انواع روغن زیتون با توجه به روش تهیه‌ای که دارند و همچنین نوع میوه اولیه، از ترکیبات مشابه تشکیل شده‌اند ولی درصد اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و رنگدانه های متفاوتی دارند. همچنین درباره کالری روغن زیتون نیز صحبت کردیم.

در صورت تمایل به خرید روغن زیتون اصل، می‌توانید از این فروشگاه اقدام به خرید کنید. فروشگاه ۰۱۳ انواع روغن زیتون ارگانیک را با روشی کاملاً طبیعی از باغ میوه زیتون خود در رودبار آماده می‌کند و به دست شما مشتریان عزیز می‌رساند که می توانید روغن زیتون عمده را از ما سفارش دهید.

Share