چه نوع روغن زیتون‌هایی در بازار به فروش می‌رسد؟ + موارد استفاده

روغن زیتون در مصارف خوراکی و صنعتی مورد استفاده می‌شود و حتی در بسیاری از مصارف پزشکی و دارویی از این روغن معجزه‌گر استفاده می‌شود.

انواع روغن زیتون

انتخاب روغن خوراکی یکی از انتخاب‌های مهم در سبد غذایی خانوار است که تأثیر بسیاری در سلامت خانواده دارد. به گفته تمامی محققان ایرانی و جهان، بهترین روغن خوراکی روغن زیتون است. البته روغن‌های دیگری مانند روغن ارده کنجد هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اینکه بگوییم روغن زیتون بهتر است یا روغن کنجد؟ قطعاً روغن زیتون بهتر است.

روغن زیتون در انواع مختلف در بازار به فروش می‌رسد که هر کدام موارد استفاده مشخصی را دارند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارد. بهترین نوع روغن زیتون، روغن زیتون فرابکر است.

انواع روغن زیتون

روغن زیتون با توجه به میوه‌ای که از آن روغن گیری انجام می‌شود و فرایند و تغییراتی که بعد از روغن گیری روی آن انجام می‌شود، به چند نوع مختلف با کیفیت‌های متفاوت تقسیم می‌شود. بعضی از روغن‌های زیتون بدون تغییر در ساختار آن به صورت خالص برداشت می‌شود که متقاضیان خاص خود را دارد.

روغن زیتون در مصارف خوراکی و صنعتی مورد استفاده می‌شود و حتی در بسیاری از مصارف پزشکی و دارویی از این روغن معجزه‌گر استفاده می‌شود.

روغن زیتون به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • روغن زیتون فرابکر
  • روغن زیتون بکر
  • روغن زیتون تصفیه شده
  • روغن زیتون لامپانت

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون رودبار 013

از بهترین نوع روغن زیتون که تمام خواص آن در این روغن حفظ شده روغن زیتون فرابکر است. در فرایند تولید روغن زیتون فرابکر از زمانی که میوه زیتون از درخت چیده می‌شود تا زمانی که روغن حاصله به دست می‌آید و بعد از آن نیز هیچ گونه تغییر در ساختار روغن زیتون فرابکر ایجاد نمی‌شود پس این روغن، خالص ترین روغن زیتون است که پرخاصیت ترین نیز محسوب می‌شود.

بعضی از افراد که حساسیت به روغن زیتون فرابکر آن هم فقط به دلیل بوی کم آن دارند باید بدانند که اگر با آن کنار بیایند، سلامتی را به خود هدیه می‌دهند. البته بیشتر افراد با این موضوع مشکلی ندارند.

برای خرید روغن زیتون ۰۱۳ حتما به آدرس وب سایت www.olive013.ir سر بزنید یا با شماره ۰۹۹۳۴۰۰۴۳۱۱ تماس بگیرید.

موارد استفاده از روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر باید توسط دستگاه روغن گیری زیتون با کیفیت گرفته شود تا کیفیت روغن نیز به بهترین شکل باشد. روغن زیتون فرابکر به صورت خام و سرد در خوراک‌هایی مانند سالاد و … و همچنین در پخت و پز و حتی سرخ کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع روغن زیتون در فراورده‌های دارویی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

نکته مهم درباره روغن زیتون فرابکر، نحوه تشخیص آن است که برای افرادی که اطلاعاتی ندارند سخت خواهد بود و بهترین راه این است که از فروشنده، برگه آزمایش خالص بودن روغن زیتون را درخواست کنید.

روغن زیتون بکر

این نوع از روغن زیتون هم مانند روغن زیتون فرابکر از کیفیت خوبی برخوردار است ولی یک درجه پایین‌تر از نوع فرابکر است. این روغن معمولاً رنگ روشن‌تر و طعم ملایم‌تری دارد و افرادی که به بوی تند روغن زیتون حساسیت دارند این روغن را انتخاب می‌کنند اما خواص کامل روغن زیتون فرابکر را ندارد.

اگر بخواهیم از تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر بگوییم اینکه در طعم و مزه و رنگ با هم متفاوت بوده و روغن زیتون بکر میزان اسیدیته، بیشتری دارد که نشان از کیفیت پایین‌تر آن از نظر حفظ خواص روغن زیتون است.

موارد استفاده از روغن زیتون بکر

از روغن زیتون بکر نیز در پخت انواع غذاها و خوراک گرم و سرد استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم، بعضی از افراد با طعم روغن زیتون اصل میانه خوبی نداشته و ترجیح می‌دهند از روغن زیتون بکر که طعم ملایم‌تری دارد استفاده کنند. از این نوع روغن زیتون نیز می‌توان در پخت انواع غذا استفاده کرد ولی نقطه دود پایین‌تری دارد.

در صابون سازی به دلیل آنکه حتماً باید روغن زیتون خالص استفاده شود از این نوع روغن و مخصوصاً از روغن زیتون فرابکر نیز استفاده می‌شود تا صابون باکیفیت‌تری به دست مشتری برسد. پس غیر از مصارف خوراکی، از روغن زیتون بکر در دیگر صنایع هم استفاده می‌شود.

روغن زیتون تصفیه شده

نوع دیگری از روغن زیتون که در بازار، انواع تقلبی آن وجود دارد، روغن زیتون تصفیه شده است. همانطور که گفته بودیم ذائقه‌ها برای انتخاب روغن زیتون متفاوت است و کم نیستند افرادی که با بوی روغن زیتون مخالف‌اند. روغن زیتون تصفیه شده برای این افراد مناسب است. البته این افراد نباید توقع آن‌چنانی از خواص کامل روغن زیتون در این نوع داشته باشند.

این نوع از روغن زیتون به دلیل فرایندهای شیمیایی و حرارتی که برای تصفیه آن انجام می‌شود بی بو شده و طعم زیادی ندارد و مشتریان خاص خود را دارد. پیشنهاد می‌شود در صورتی که به دنبال سلامتی با روغن زیتون هستید از انواع فرابکر و بکر آن استفاده کنید.

موارد استفاده از روغن زیتون تصفیه شده

زندگی راحت‌تر امروزه مورد توجه اکثر مردم است و دوست دارند غذاهایشان زودتر آماده شود یا یک شبه ره صد ساله را طی کنند، اما باید گفت هر چیزی قانون خود را داشته و در زمان معین به بهترین شکل ممکن اتفاق خواهد. بنا به گفته‌های متخصصان تغذیه، بهترین روغن خوراکی روغن خوراکی روغن زیتون فوق بکر است که خوشبختانه امروزه قابل دسترس برای مردم است و می‌توانند به راحتی بعد از تحقیقات لازم آن را سفارش دهند.

بعضی از افراد که از بودار بودن این روغن رنج می‌برند ترجیح می‌دهند تا روغن زیتون تصفیه شده را استفاده کنند غافل از اینکه خواص کمتری خواهد داشت. از این روغن به عنوان روغن زیتون سرخ کردنی یاد می‌کنند در حالی مردم نمی‌دانند که از روغن زیتون فرابکر نیز می‌توان برای پخت و پز و حتی سرخ کردن استفاده کرد.

روغن زیتون لامپانت (غیرخوراکی)

این نوع از روغن از میوه‌های کرم زده و فاسد زیتون گرفته می‌شود. مقدار زیادی از زیتون‌ها در باغات زیتون به دلایل مختلف همچون آفت زدن و یا حتی انبارداری غیرمتعارف که باعث پوسیدگی زیتون می‌شود و دیگر قابلیت روغن گیری برای مصارف خوراکی را ندارند.

مقادیر بسیار زیادی همه ساله در باغات زیتون رودبار، شیراز، کرمانشاه و شهرهایی که درخت زیتون در آنجا کشت می‌شود تلف شده و به دلیل آنکه دور ریخته نشوند از روغن این میوه‌های زیتون در مصارف دیگر صنعتی استفاده می‌شود.

موارد استفاده از روغن زیتون لامپانت

 این روغن به دلیل داشتن کیفیت بسیار پایین، به صورت خوراکی مصرف نمی‌شود. روغن زیتون لامپانت یا نفتی تنها برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. دلیل این نام‌گذاری این است که در قدیم برای سوخت چراغ‌های روغن سوز استفاده شده است.

باید در زمان خرید روغن زیتون توجه داشت که این نوع روغن زیتون را مخلوط با روغن‌های دیگر به شما نفروشند زیرا بازار رقابتی باعث شده تا دلالان دست به هر کاری بزنند و ذر صورتی که این روغن به صورت خوراکی مصرف شود عوارض بدی برای سلامتی بدن خواهد داشت.

بین روغن زیتون و روغن کنجد کدام یک بهتر است؟

تفاوت روغن زیتون و روغن کنجد

با توجه با مطالب فوق و تحقیقات انجام شده جهانی، روغن زیتون نه تنها از روغن کنجد بلکه از تمامی روغن‌های گیاهی دیگر بهتر است و خواص شگفت انگیزی دارد. البته خواص ترکیب روغن زیتون و روغن کنجد که هر دو به عنوان روغن‌های جداگانه در سلامتی انسان نقش مفیدی دارند نیز به اثبات رسیده است.

بسیاری از اساتید ماساژ از روغن کنجد به دلیل کم بو بودن نسبت به روغن زیتون برای ماساژ بهره می‌برند اما باید بدانیم که روغن زیتون نیز برای ماساژ بسیار مناسب است فقط بوی بیشتری دارد. از نظر خوراکی نیز روغن زیتون فرابکر بهترین نوع روغن خوراکی شناخته شده و اگر بخواهیم روغن کنجد خوراکی استفاده کنیم حتماً باید روغن ارده کنجد باشد زیرا روغن کنجد ارزش خوراکی ندارد.

جمع بندی

در مجموع می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به وجود تعداد زیادی از روغن‌های مایع و جامد مضر در بازار به دلیل قیمت‌های پایین‌تر مردم از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون غافل مانده‌اند و اگر بخواهند قلب و بدنی سالم داشته باشند باید هر چه زودتر روغن مصرفی خانوار خود را تغییر دهند. امروزه خرید روغن زیتون اصل نیز به آسانی انجام می‌شود زیرا برندهای معروفی مانند زیتون ۰۱۳ وجود دارند که می‌توانید با مراجعه به وب سایت آن، روغن زیتون خالص را با ضمانت اصالت سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. اگر می‌خواهید به سن ۱۲۰ سال امیدوار باشید اولین گام این است که روغن مصرفی خود را تغییر دهید.

Share