مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با دیارمیرزا خبر داد؛

از صادرات ۵۰ درصدی کیوی تولیدی گیلان تا اجرای طرح توسعه باغات زیتون

پارسافر با بیان اینکه هرساله طرح توسعه باغات زیتون را در دست کار داریم، افزود: این طرح توسعه شامل هرس، جوان سازی، تغذیه و پیوند است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا منوچهر پارسافر مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا به میزان تولید کیوی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گیلان شش هزار و ۷ هکتار باغ کیوی دارد که سال گذشته از این میزان باغ ها ۱۸۱ هزار تن برداشت شد.

پارسافر با اشاره به اینکه شهرستانهای تالش، رودسر، آستارا و املش از عمده شهرستانهای تولید کننده کیوی در استان هستند، گفت: گیلان با داشتن ۱۷ هزار و ۱۶۲ بهره بردار در تولید کیوی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است و ارزش اقتصادی این محصول اقتصادی ۸ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از تولیدات محصول کیوی صادر می شود، افزود: کیوی گیلان بیشتر از مبادی بندر آستارا و بنادر دیگر به کشور های روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می گردد و امسال نیز پیش بینی می شود که صادرات کیوی از نیمه مهرماه آغاز شود.

تلاش گیلان برای خودکفایی در تولید روغن زیتون

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان گیلان همچنین در مورد باغات زیتون نیز گفت: ۹ هزار ۱۵۰ هکتار از زمینهای استان که واقع در شهرستان رودبار است زیر سطح کشت زیتون قرار دارند که ۸ هزار و ۵۶۸ هکتار آن بارده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۵۰ تن برداشت زیتون داشتیم، تصریح کرد: ارزش اقتصادی این میزان برداشت یکهزار و ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است.

پارسافر با بیان اینکه سیاست های استانی در مورد زیتون خودکفایی در تولید روغن زیتون است، گفت: برداشت ها اگر به صورت روغنی باشد، در امر تولید روغن به خودکفایی می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ هزار بهره بردار در تولید زیتون فعالیت می کنند، گفت: استان گیلان و شهرستان رودبار سومین تولید کننده زیتون در کشور است که ارقام مختلف آن در شهرستان تولید می‌شود.

فعالیت ۱۰ کارخانه روغن کشی/ اجرای طرح توسعه باغات زیتون

پارسافر در مورد تولید روغن زیتون در استان گفت: در حال حاضر ۱۰کارخانه روغن کشی با ظرفیت ۲۴هزار تن در حال فعالیت هستند و نیز ۱۰۰ واحد کارگاه فناوری بسته بندی زیتون با ظرفیت ۱۲ هزار تن مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت آزمایشگاه ارزیابی کیفیت روغن زیتون افتتاح شد، گفت: به منظور کیفی سازی روغن زیتون این آزمایشگاه افتتاح شده است.

پارسافر با بیان اینکه هرساله طرح توسعه باغات زیتون را در دست کار داریم، افزود: این طرح توسعه شامل هرس، جوان سازی، تغذیه و پیوند است که با این شیوه باغات اصلاح و جوان سازی می شوند.

وی در مورد میزان برداشت زیتون در سال جدید نیز به دیارمیرزا گفت: اولین برداشت میوه زیتون با رقم زودرس ماری امسال در تاریخ دوم شهریور در روستای گلدیان رودبار انجام شد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: در سال آور زیتون هستیم و پیش بینی می شود که بیش از ۱۸ هزار تن از باغات زیتون برداشت داشته باشیم که ارزش اقتصادی آن یکهزار و ۴۴۰ میلیارد ریال خواهد بود.

وی در مورد اجرای طرح سیستم آبیاری پرفشار در باغات زیتون نیز اظهار داشت: تا اواخر سال ۹۸ اجرای سیستم آبیاری تحت فشار ۵۷۸۸ هکتار در باغات زیتون انجام گرفت.

پارسافر در مورد یارانه نهال گفت: برای توسعه باغ ها در اراضی شیب دار و جلگه ای اعتباراتی به عنوان یارانه در اختیار باغداران قرار می‌گیرد تا باغات جدیدی احداث شود که امسال این یارانه ۵۶۰ میلیون تومان بوده است. همچنین سال گذشته ۲۰۴ هکتار توسعه باغداری داشته ایم.

Share