مدیرکل فنی حرفه ای گیلان؛

نگاه مدرک گرایی باید به نگاه مهارت گرایی تغییر پیدا کند | جذب نیروهای بامهارت بعنوان مدرس

پورنصیری در خصوص اعتبار مدارک بین المللی سازمان بیان کرد: ما عضو سازمان های های معتبر بین المللی هستیم و بسیاری از مدارک اهدایی از سوی ما به مهارت آموزان در حال ترجمه برای بسیاری از کشورهاست.

پریناز جهان مهمانی | دیارمیرزا، نشست خبری کاظم پورنصیری، مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای گیلان با حضور جمعی از اصحاب رسانه در رشت به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد.

پورنصیری در این نشست با اشاره به ضرورت توانمندسازی نیروی انسانی مطرح کرد: در هفته ملی مهارت میتوانیم تریبون ملی در رابطه با فرهنگ کارآفرینی ایجاد کنیم. در شرایط کنونی، معضلات اقتصادی و اجتماعی سبب از دست دادن فرصت های شغلی برای جوانان شده است اما ما میتوانیم امید آفرینی را به کمک رسانه در بین آنان ترویج دهیم.

مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای گیلان در ادامه گفت: جامعه محوری بودن مهارت بر کسی پوشیده نیست. نگاه مدرک گرایی باید به نگاه مهارت گرایی تغییر پیدا کند و فضاسازی های مهارت آفرینی باید تغییرات اساسی کند.

وی در خصوص رابطه بین تولید و مهارت نیز بیان کرد: افرادی که مهارت بالایی داشته باشند و مهارت آموزی کردند، باعث رشد تولیدات شدند.

پورنصیری اظهار کرد: مهارت آموزی که امروز مشغول یادگیری مهارت های سخت است از مهارت های نرم بی بهره است و مهارت آموزان در کنار یادگیری مهارت های سخت حتما باید بازاریابی هایشان به خوبی انجام شود تا بازار کار او به نتیجه مطلوب برسد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای گیلان در رابطه با برنامه های سازمان در هفته ملی مهارت نیز گفت: دیدار با نمایندگان مجلس، که امیدواریم با حمایت نمایندگان بتوانیم بیش از پیش وظایف سازمان فنی و حرفه ای را در جامعه بشناسانیم. همچنین برای بنگاه های اقتصادی و کارخانجات مجوزهایی اعطا خواهیم کرد، تحت عنوان مراکز بین کارگاهی تا کارآموزان با محیط واقعی کار آشنا شوند.

وی از برگزاری مسابقات ملی مهارت با حضور نخبگان مهارتی خبر داد و گفت: همچنین صلاحیت حرفه ای مهارت آموزان بررسی خواهد شد. توسعه بخش خصوصی؛ جذب کمک های خیرین مهارتی، تشکیل مجمع خیرین در استان از دیگر برنامه های ما است و در روز ملی کارآفرینی؛ بازدید از نمایشگاه از سوی مسئولین، تجلیل از برگزیدگان مهارتی، برگزیدگان المپیاد ملی مهارت، تجلیل از بازنشستگان صورت می گیرد.

پورنصیری در خصوص آموزش های مرتبط با اصناف برای اخذ مجوز نیز گفت: ما با توجه به اینکه به این نتیجه رسیدیم این کلاس ها صرفا تشریفاتی هستند، طی جلساتی استانداردهایی تعبیه کردیم اما چون متولی این امر در جهت آموزش پیش از اخذ مجوز نیستیم اداره بازرگانی باید پاسخگوی این امر باشد.

وی در خصوص اعتبار مدارک بین المللی سازمان بیان کرد: ما عضو سازمان های های معتبر بین المللی هستیم و بسیاری از مدارک اهدایی از سوی ما به مهارت آموزان در حال ترجمه برای بسیاری از کشورهاست. در هر صورت ما در تلاش برای کاهش فرهنگ مدرک گرایی هستیم.

پورنصیری در رابطه با همکاری مشترک با وزارت علوم گفت: برای دانشجویان حین تحصیل فرصت طلایی برای مهارت آموزی است و برای فارغ التحصیلان دوره های مهارت آموزی برگزار می کنیم. همچنین برای دانشجویان با اجرای یک طرح ۱۸ تا ۲۴ واحد کارگاهی دانشجویان با محوریت مهارت آموزی به عنوان واحد درسی محسوب خواهد شد تا از وقتشان به صورت بهینه استفاده کنند.

وی در خصوص آمار مهارت آموزی در حرفه های مختلف گفت: ۴۵۰ حرفه آموزشی در سطح استان، ۵۵ تا ۶۰ درصد در بخش خصوصی را پوشش می دهند. در حال حاضر ۵۵ هزار نفر در یکسال گذشته، گواهی نامه مهارت آموزی بین المللی دریافت کرده اند.

پورنصیری در ادامه گفت: ۲۲ مرکز دولتی، ۱۱۰۰ آموزشگاه آزاد تحت پوشش ما هستند. ۱۸ گروه آموزشی از سربازان تا زنان سرپرست خانوار تحت حمایت ما برای کسب مهارت خواهند بود.

مدیرکل سازمان فنی حرفه ای گیلان در ادامه گفت: ۲۵۰ حرفه در حوزه دانش بنیان با استانداردهای تعریف شده با همکاری پارک علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز دولتی در حال اجراست. همچنین برنامه ما برای سال های آتی، جذب نیروهایی بامهارت بعنوان مدرسین حق التدریس می باشد.

پورنصیری در خصوص استفاده از مهارت افراد تحت پوشش بهزیستی مطرح کرد: این افراد میتوانند برای کسب مهارت های مختلف با اعلام درصدی تخفیف در اموزشگاه های ازاد تحت پوشش ما آموزش ببینند.

وی در پایان در خصوص دهکده الگویی بومگردی مطرح کرد: در حوزه گردشگری، بومگردی، حرفه های آموزشی استاندارد داریم و برای ۵ هتل در بندرانزلی، مراکز جوار کارگاهی دایر کردیم و برخی آموزشگاه های آزاد، مدارس کار و دانش در بحث گردشگری مجوزاتی برای ارائه خدمات آموزشی گردشگری گرفته اند.

Share