مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان مطرح کرد:

از افتتاح دهکده بومگردی تا دریافت مجوز تربیت مربیان بومگردی | گردشگری اولویت اشتغالزایی در گیلان است

حسینی در خصوص اشتغال زایی روستاییان گفت: ما باید بتوانیم منابع متنوعی برای اشتغالزایی هرچه بیشتر روستاییان در اختیارشان قرار دهیم تا بهترین استفاده را از آن داشته باشند تا از مهاجرتشان به شهرهای کوچک و بزرگ جلوگیری شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح امروز نشست خبری هفته ملی مهارت با حضور محمد حسینی خشک اسطلخی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان و جمعی از اصحاب رسانه، در رشت برگزار شد.
حسینی در ابتدا ضمن تاکید بر جمعیت کثیر سازمان آموزش فنی و حرفه ای گیلان بیان کرد: مخاطبان ما در سازمان را به دو دسته ی شاغلین و کارجویان تقسیم می‌شود.
وی افزود: تمام تلاش ما در هدفمندی آموزش این دو بخش، استفاده حداکثری از بهره وری شاغلین در محیط کار و در بحث کارجویان، در گام نخست انتخاب درست کارجویان و در گام دوم راهنمایی و آموزش برای نزدیک تر شدن به محیط کار مناسب می‌باشد.

انطباق آموزش‌های فنی و حرفه ای با سیاستهای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی

مدیرکل، آموزش فنی و حرفه ای گیلان در ادامه گفت: در حال حاضر در بحث آموزش های مهارتی ۲۲ مرکز دولتی و همچنین ۷۰۰ آموزشگاه آزاد در حال فعالیت هستند که شامل حدود ۱۵۳ کارگاه در بخش دولتی و ۲۲۰۰ مربی در بخش آموزشگاه های آزاد است.

حسینی در ادامه در خصوص بررسی و بازنگری مسیر آموزش در سازمان فنی و حرفه ای، اظهار کرد: در طی بررسی های همکارانم، مبنی بر سیاست نزدیک تر شدن آموزش به اشتغال به نتایج بسیار خوبی رسیدیم.
وی گفت: یکی از نتایج خوب در این بررسی، بررسی اسناد بالادستی بود که مسیر اشتغال زایی را رو به جلو می‌برد. یکی از این طرح ها، طرح تکاپو بوده که در آن رسته های اولویت دار اشتغال زایی مشخص شد.
مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای گیلان تاکید کرد: در بررسی های سال گذشته متاسفانه آموزش های ما در زمینه های مختلف زیر یک درصد با رسته های اولویت دار موجود در طرح تکاپو انطباق داشت.
حسینی در ادامه با توجه به نبود اعتبارات برای بخش های دولتی مطرح کرد: در سال گذشته به دلیل نبود بودجه برای توسعه آموزش ها در بخش های دولتی از بخش خصوصی کمک گرفتیم تا شاهد رشد ۲۵ درصدی آموزش ها در مطابقت با رسته های اولویت دار طرح تکاپو باشیم.
وی در ادامه مدعی شد: امروز می‌توانیم مدعی شویم، سیاست های کلان استان برای دادن تسهیلات برای مسیر اشتغال زایی، منطبق بر آموزش های فنی و حرفه ای است.

دریافت مجوز تربیت مربیان بومگردی

به گزارش دیارمیرزا حسینی در ادامه در خصوص رسته های اولویت دار در طرح تکاپو گفت: یکی از رسته های موچود در طرح تکاپو برای گیلان اولویت بحث گردشگری است. بر اساس تفاهم نامه ای بین سازمان و استانداری گیلان، حرکت های موثری در مسیر توسعه گردشگری به خصوص در بخش روستایی در حال انجام است که منجر به استاندارد سازی آموزش بومگردی شد.
وی همچنین در ادامه اظهار کرد: ما توانستیم مجوز تربیت مربیان بومگردی در کل کشور را کسب کنیم.

افتتاح دهکده بومگردی در جاده تهران

حسینی در ادامه از اجرای پروژه کشاورزی خبر داد و افزود: یکی از اقدامات ما در سازمان برای طرح تکاپو، اجرای پروژه کشاورزی بعنوان یک روستای به صورت الگویی است زیرا که روستاها توانایی بالایی در پیشرانی و توسعه مبحث گردشگری دارند.

حسینی در رابطه با این پروژه گفت: فاز اول این پروژه کشاورزی تحت عنوان دهکده بومگردی که در جاده تهران است، در زمینی به مساحت ۸ هکتار بعنوان روستایی الگویی در بخش کشاورزی و آبزی پروری در ایام هفته دولت به افتتاح خواهد رسید.

وی در ادامه تاکید کرد: گردشگری اولویت اشتغالزایی در استان گیلان است.

حسینی در خصوص اشتغال زایی روستاییان گفت: ما باید بتوانیم منابع متنوعی برای اشتغالزایی هرچه بیشتر روستاییان در اختیارشان قرار دهیم تا بهترین استفاده را از آن داشته باشند تا از مهاجرتشان به شهرهای کوچک و بزرگ جلوگیری شود.

این مسئول اظهار کرد: طبق جلسات متعدد ما در شهرهای مختلف استان به این نتیجه رسیدیم بر روی رشته های ارزش افزوده دار روستاها که میتواند منجر به ایجاد منبع در آمد برای آنان شود تمرکز کنیم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان ادامه داد: در طرح ایجاد منابع درآمدی متنوع به درخواست فعالان بخش خصوصی خانه مهارت بر اساس ویژگی روستا و منطقه محل اسکانشان ایجاد می‌شود.

حسینی با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر استاندارد‌های آموزشی بین المللی دارد افزود: برای شرکت در مسابقات جهانی المپیاد مهارتی ۱۳رشته متناسب استان شناسایی شده است.

وی طراحی چوب، فن آوری طرح‌های گرافیکی، فناوری اتومبیل، لوله کشی سرمایشی و گرمایشی، آجرچینی، فن آوری مد و خیاطی، جوشکاری و جواهرسازی، طراحی و توسعه وب و طراحی فضای سبز را از جمله این رشته‌ها اعلام کرد.

اعلام برنامه‌های هفته ملی مهارت

به گزارش دیارمیرزا این مسئول در ادامه در خصوص برنامه‌های هفته ملی مهارت اشاره و کرد: گلباران گلزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه، برپایی نخستین جشنواره مهارت آموختگان طرح ایران مهارت، افتتاح نمایشگاه نهضت مهارت افزایی، مسابقه پخت کیک، کارگاه آموزشی بازارشناسی، دیدار با خانواده شهدای اداره کل فنی و حرفه‌ای گیلان، کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رونمایی از سامانه‌ها و ابتکارات، همایش بزرگ کار آفرینی، تشکیل شورای مهارت با حضور استاندار، افتتاح مرکز تخصصی یادگیری فنی و حرفه ای هپی لند از اهم برنامه‌های هفته ملی مهارت گیلان است.

حسینی به نخستین جشنواره مهارت آموختگان طرح ایران مهارت اشاره و اذعان کرد: در این طرح بیش از ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان گیلانی در قالب ۹ هزار نفر ساعت مهارت‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

گفتنی است، ۶ مرداد تا ۱۳ مرداد هفته ملی مهارت نام گذاری شده است.

Share