لزوم ارتقای معیشت کارکنان وزارت کشور

آیا کسی از وضع معیشت کارکنان استانداری و فرمانداری‌ها خبر دارد؟

کارکنان وزارت کشور، غیور و مدافع کشورند. آن‌ها نه معتقد به تجمع و تحصن هستند و نه هزینه‌سازی برای نظام، زیرا خود متولی اصلی تامین امنیت و حفظ نظم در کشور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در یادداشتی که در اختیار دیارمیرزا قرار گرفته، آمده است:

وزارت کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های کشور مسئولیت‌های متعدد و حساسی به عهده دارد و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در سراسر کشور، پیاده‌سازی سیاست‌های کلان دولت‌ها و عملیاتی کردن خط مشی‌های نظام را به عهده دارند. حجم وظایف و حساسیت امور محوله در این وزارتخانه آن چنان بالاست که تنها این وزارتخانه شایسته برگزاری رخداد ملی مهم انتخابات می‌باشد.
اما آیا همان قدر که در رابطه با این سازمان، انتظار برنامه ریزی و تلاش مستمر جهت تامین نظم و امنیت عمومی می‌رود، به معیشت و منزلت کارکنان وزارت کشور نیز توجهی می‌شود؟
پرداخت حقوق و مزایای تحقیرآمیز و غیر قابل باور در قیاس با بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به کارکنان استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نه تنها موجب مشکلات معیشتی جدی کارکنان قدیمی و به خطر افتادن یا فروپاشی زندگی بسیاری از کارکنان جدید و کم درآمد این وزارتخانه شده است، بلکه زمینه ساز بی‌انگیزگی، احساس تحقیر و ناامیدی به هرگونه چشم‌انداز معیشتی شایسته‌شان انسانی در میان کارکنان این سازمان مهم شده است.
در حالی که حقوق و مزایای برخی کارکنان دیپلمه و غیرکارشناس در سازمان‌های دیگر، از کارشناسان وزارت کشور بسیار بیشتر و در مواردی حتی به دو برابر می‌رسد، حقوق و مزایای مدیران استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز حتی با کارشناسان ساده برخی سازمان‌ها برابری نمی‌کند و با وجود اختلاف حجم مسئولیت و تعهدات کاری مدیران وزارت کشور با کارکنان سایر سازمان ها، اختلاف سطح ناامیدکننده‌ای از حیث دریافت حقوق و مزایا وجود دارد.
فاصله درآمدی کارکنان وزارت کشور از کارکنان سازمان‌های دیگری که مسئولیت‌هایی به مراتب سبک‌تر دارند، چنان زیاد است که در عمل، کوچک‌ترین بارقه امیدی برای رشد و توسعه فردی و معیشتی باقی نمی‌ماند و به زبان ساده، کارمند وزارت کشور با حقوقی بسیار کمتر از وزارتخانه‌های دیگر مشغول انجام کار و وظایف محوله بسیار بیشتر است.
اگرچه حل این مشکل و رسیدگی به مطالبه بحق این کارکنان نیازمند اراده‌ای در سطح ملی و هماهنگی‌های سازمانی در سطوح کلان می‌باشد، اما از سوی دیگر حتی همین حقوق و مزایای نامتناسب باشان و منزلت انسانی این کارکنان در استانداری گیلان، به صورت نامنظم و منقطع پرداخت می‌شود.
در حالی که اضافه کار پرداختی برخی سازمان‌ها حتی در شهرستان‌ها به کارکنان خود از کل حقوق دریافتی کارکنان فرمانداری‌ها نیز بیشتر است، توجه به وضعیت تاسف بار زندگی و معیشت کارکنان وزارت کشور و شرمندگی ایشان نزد خانواده نیازمند تعهد و دلسوزی مدیران این سازمان خواهد بود؛ امری که کارکنان استانداری و فرمانداری‌ها نظر به تجربه چندین‌ساله خود، به آن امید و باور چندانی ندارند.
بی‌تردید نگاهی اجمالی به حقوق دریافتی باورنکردنی کارکنان زحمتکش وزارت کشور حاکی از ظلمی مستمر به این افراد است و به منظور جلوگیری از استمرار این ظلم و تحقیر، اداره کل اداری – مالی استانداری گیلان می‌تواند مسئولیت مهمی ایفاء نماید، اما آیا به راستی کوچک‌ترین اراده‌ای در رابطه با ارتقای معیشت کارکنان استانداری و فرمانداری‌های گیلان وجود دارد و اهمیتی داده می‌شود؟ آیا می‌توان گفت هیچ اقدام و حرکت دلگرم کننده‌ای از سوی این اداره کل برای تقویت رفاه و معیشت کارکنان انجام شده است؟
کارکنان وزارت کشور، غیور و مدافع کشورند. آن‌ها نه معتقد به تجمع و تحصن هستند و نه هزینه‌سازی برای نظام، زیرا خود متولی اصلی تامین امنیت و حفظ نظم در کشور هستند، اما هنگامی که جان به لب می‌رسد، راهکار چیست و فریاد تظلم خواهی را باید به کدام مسئول رساند؟ صدای ما را در استانداری و فرمانداری‌ها بشنوید.

Share