به کارگردانی الله‌کرم رضائی‌زاده؛

مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به بخش رسمی جشنواره برلین راه یافت

فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به کارگردانی الله‌کرم رضائی‌زاده فیلمساز گیلانی به بخش رسمی و رقابتی هجدهمین جشنواره بین‌المللی فوتبال برلین در آلمان راه یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به کارگردانی الله‌کرم رضائی‌زاده فیلمساز گیلانی به بخش رسمی و رقابتی هجدهمین جشنواره بین‌المللی فوتبال برلین در آلمان راه یافت.

این جشنواره که از قدیمی‌ترین و بزرگترین جشنواره‌های سراسر جهان است از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در برلین آلمان برگزارخواهد شد و ۵۲ فیلم در این جشنواره در بخش‌های مختلف با هم رقابت خواهند کرد.

رویکرد فیلم‌های امسال جشنواره، با توجه به جنگ اوکراین، توجه ویژه به «فوتبال به عنوان خانه» است و موضوع هویت و مهاجرت در فیلم‌ها دیده می‌شود. این جشنواره توسط فدراسیون فوتبال آلمان برگزار می‌شود.

فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» پیش از این جایزه بهترین مستند بلند سومین جشنواره فیلم‌های ورزشی کنیا را کسب نموده و در بخش مسابقه سی و هشتمین دوره فیلم‌های ورزشی میلان ایتالیا بعنوان فینال جشنواره‌های فیلم‌های ورزشی پنج قاره و جشنواره‌های فجر، سینما حقیقت، وارش شهر و. . حضوری موفق داشته است.

در خصوص موضوع فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» آمده: یک شهر، یک عشق، یک تیم، این فیلم با اشاره به افتخارات تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در طول تاریخ فوتبال ایران، روایتگر دلبستگی و همدلی کم‌نظیر مردم شهر بندرانزلی از هر قشر و شغلی به این تیم محبوب و ریشه‌دار است.

الله‌کرم رضائی‌زاده کارگردان مستند یادشده نیز در تشریح موضوع فیلم گفت: این اثر به مدت زمان ۷۵ دقیقه مستندی است از عشق و دلدادگی مردمان یک شهر بندری مشتاق فوتبال که همیشه و هر زمان هوادار سرسخت و وفادار تیم شهرشان «ملوان» بوده‌اند.

وی مردمان انزلی را دلباخته و شیفته تیم شهرشان توصیف می‌کند و می‌گوید: تیم ملوان، برآمده از دل مردم انزلی است که باعث شده از ده‌ها سال پیش این تیم به عنوان نماد هویت و فرهنگ این شهر بندری مطرح باشد.

رضائی‌زاده ادامه داد: هدف از ساخت فیلم هم نشان دادن همین شور و اشتیاق مردم بندرانزلی به یک تیم فوتبال از بُعد اجتماعی و جامعه‌شناختی است؛ شور و هیجانی خاصی بین مردمان انزلی وجود دارد که این جذابیت مرا راغب به تولید این فیلم کرد.

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» در خصوص ایده ساخت این اثر هم گفت: به عنوان یک شهروند بندرانزلی از دهه ۶۰ که اوج سال‌های افتخار ملوان بود ایده ساخت آن را در ذهن پروردم؛ حتی زمانی که ملوان در سال ۶۵ بازگشت شکوهمندانه‌ای از مرحله مقدماتی جام باشگاه‌های آسیا را داشت اقدام به ثبت و ضبط استقبال بی‌نظیر مردم انزلی و مصاحبه با ستاره‌های آن زمان ملوان همچون زنده‌یاد سیروس قایقران نمودم که در این فیلم برای اولین بار استفاده شده است.

رضائی‌زاده با اشاره به بیش از نیم قرن قدمت تیم ملوان خاطرنشان کرد: این مستند به تاریخچه پربار این تیم و نحوه شکل‌گیری آن از بدو تاسیس تاکنون پرداخته و افتخاراتی را که در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی کسب کرده به تصویر می‌کشد؛ سعی شده زوایای مختلف تاریخ ملوان که مهم اما کمتر شناخته بودند نیز دیده شود.

این کارگردان اهل انزلی تصریح کرد: امید محور اصلی و نتیجه نهایی فیلم است؛ اگرچه ملوان بندرانزلی اکنون در لیگ دسته اول حضور دارد اما هواداران ملوان همیشه به بازگشت به لیگ برتر و تکرار موفقیت‌های ملوان امیدوارند و عاشقانه از آن حمایت می‌کنند؛ لذا در این مستند، تیم ملوان، امیدوار و در اوج روایت شده است.

عوامل تولید این فیلم عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: الله‌کرم رضائی‌زاده، تحقیق و پژوهش: الله‌کرم رضائی‌زاده، همایون رضائی‌زاده، تدوین: حمید نجفی‌راد، مدیر تصویربرداری: صادق سوری، صدابردار: پارسا کریمی، صداگذار: عرفان ابراهیمی، موسیقی: صبا ندایی، مدیر تولید: همایون رضائی‌زاده، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: شهریار رضائی‌زاده، گفتار متن: محمدرضا فتحی، عکاس: حسام جمشیدی‌فلاح، رنگ‌آمیزی تصاویر: حمید فطوره چیان، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی.

الله‌کرم رضائی‌زاده فارغ‌التحصیل رشته تدوین و کارگردانی سینما از دانشکده سینمایی «باغ فردوس» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مؤسسان و بنیانگذاران کانون فیلم انزلی در دهه ۶۰ است و در کارنامه فیلمسازی او آثاری چون «تولدی در آتش»، «رسم عاشقی همینه»، «اینجا خورشید می‌درخشد»، «بر آستان نجابت دریا» و… به چشم می‌خورد.

Share