فوت یکی از موسسین کانون پرورش فکری کودکان

ارسلان ساسانی، فیلمساز گیلانی درگذشت

ارسلان ساسانی، فیلمساز گیلانی و نویسنده کتاب «۱۰۰ نام صدها نشان از آهنگسازان بزرگ جهان» درگذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان ساسانی، فیلمساز گیلانی سوم مرداد ۱۴۰۰ درگذشت.

رضا میرمعنوی از اساتید برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون گیلان با تائید این خبر گفت: پیکر این هنرمند در قطعه هنرمندان شهر رشت به خاک سپرده شده است.

وی افزود: مراسم سوم او فردا پنجشنبه بر سر مزارش برگزار خواهد شد.

ارسلان ساسانی متولد سال ۱۳۱۶ در محله ساغریسازان رشت بود که پس از پایان دوران تحصیل در مقطع دبیرستان با درخواست ایرج قادری دوران دانشجویی خود را با بورسیه تحصیلی در آمریکا و در رشته سینما گذراند.

وی بعد از اتمام تحصیلات به ایران باز می‌گردد و در سال ۱۳۴۴ کانون پرورش فکری کودکان را به اتفاق جمعی از هنرمندان از جمله احمدرضا احمدی، اسفندیار منفردزاده، عباس کیارستمی و ناصر زراعتی تاسیس می‌کنند.

ساسانی به تدریس سینما و آشنایی کودکان به موسیقی کلاسیک غرب پرداخت و از جمله شاگردان وی می‌توان به مجید مجیدی اشاره کرد.

این فیلمساز گیلانی اولین فیلم کوتاه خود را به نام «پرچین» در سال ۱۳۵۵ ساخت که برنده فستیوال بین المللی کودک و نوجوان شد و از جمله فعالیت‌های ساسانی ساخت برنامه‌ای بر روی صفحه گرامافون به عنوان «آشنایی با چایکوفسکی» بود که برای کودکان و نوجوانان ساخته شده بود.

وی همکاری و دوستی نزدیکی با عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، شاهین فرهت، امیر نادری، ناصر زراعتی، پرویز کیمیاوی و منوچهر طیاب داشت و در سال ۱۳۵۷ برای ادامه تحصیل در رشته دکترا به آمریکا می‌رود اما پس وقوع انقلاب مسیر زندگی وی دچار تغییر می‌شود.

ساسانی در آمریکا مسئول کتابخانه دانشگاه نیویورک بوده و پس از بازنشستگی و علاقه‌ای که به وطن داشت در سال ۱۳۷۸ به وطن باز می‌گردد.

از جمله فعالیت وی در ایران می‌توان به نوشتن کتاب «۱۰۰ نام صدها نشان از آهنگسازان بزرگ جهان» که در ۲ جلد به سفارش حوزه هنری گیلان و توسط نشر  فرهنگ ایلیا به چاپ رسید.

ساسانی علاقه زیادی به موسیقی کلاسیک و همچنین به اشعار مهدی اخوان ثالث داشت و در زادگاه خود در گیلان و شهر سنگر، محل سکونت خود، چشم از جهان فرو بست.

گفتنی است،

Share