آیت الله رمضانی؛

دلخوری مردم نباید به حدی برسد که بی‌اعتماد شوند | معضل سراوان باید خیلی قبل‌تر حل می‌شد

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به معضل زباله سراوان اشاره کرد و گفت: شنیده‌ام که به صورت جدی این اراده وجود دارد تا مشکل سراوان را حل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله «رضا رمضانی» در مراسم چهلمین روز درگذشت روحانی مردمی و انقلابی حجت‌الاسلام و المسلمین «اسماعیل صدیقی»، امام جمعه سابق شهرهای صومعه‌سرا و کلاچای که در گلزار شهدای رشت برگزار شد، با اشاره به سخنان امام موسی صدر در خصوص راه‌های شناخت امیرالمؤمنین(ع)، گفت: امروزه علی(ع) را می‌توان در رفتار و کردار پیروان حضرت، شناخت.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه پیروان با اخلاق، با ادب، دارای عقلانیت و معنویت، می‌توانند علی(ع) را معرفی کنند، افزود: کسی که از محرومین دستگیری نکند، اخلاق‌مدار نباشد و حس مسئولیت‌پذیری نداشته باشد، نمی‌تواند خود را پیرو امیرالمومنین(ع) معرفی کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر اخلاق، حس مسئولیت‌پذیری و امانت‌داری نباشد، دیگر چه چیزی در یک پیرو حضرت علی(ع) باقی می‌ماند؟
آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه شیعه علی(ع) شدن، خیلی سخت و دشوار است و ادعا داشتن به تنهایی کافی نیست، تصریح کرد: پیروان علی(ع) را باید در تلاش، کوشش، ورع، سداد و ثابت قدم بودن در مسیر حق، بشناسیم.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به شناخت بیش از ۳۰ ساله خود نسبت به مرحوم حجت الاسلام صدیقی اشاره کرد و گفت: مردمی بودن، ساده زیست و بی تکلف بودن، دغدغه مردم داشتن، دستگیری کردن و گره گشایی از مشکلات مردم جزء ویژگی‌های این مرحوم بود.
وی با بیان اینکه مرحوم صدیقی، مسئولیت‌هایی که بر عهده ایشان گذاشته می‌شد را به احسن وجه انجام می‌دادند، تصریح کرد: وقت‌شناسی و رعایت شأن روحانیت و دوری از هرگونه تکبر از دیگر ویژگی‌های برجسته این روحانی مردمی بود.
آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام صدیقی، مدافع محکم ولایت بودند، تصریح کرد: آن مرحوم با وجود اینکه طی چندسال اخیر وضعیت جسمانی خوبی نداشت اما با نشاط و همواره شکرگزار پروردگار بود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مرحوم صدیقی به مدت ۱۷ سال جایگاه امامت جمعه در شهرهای صومعه‌سرا و کلاچای را عهده دار بود، خاطرنشان کرد: مردم همواره از ایشان به عنوان امام جمعه مردمی و انقلابی یاد می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای نماز جمعه بسیار محدود بود و به صورت جریانی ساماندهی نمی‎شد، گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، نماز جمعه بود؛ فرصتی ایجاد شد که روحانیت در عرصه اجتماعی حضور پیدا کند و خدمات دینی ارائه دهد.
آیت‌الله رمضانی اضافه کرد: در دوران پهلوی، سازوکاری برای حضور روحانیون در مساجد وجود داشت و در مناسبت‌های محرم، صفر یا ماه رمضان، هیئت امنای مساجد با ارتباطاتی که داشتند، یک روحانی به مسجد دعوت می‌کردند.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی، یک نگاه حداقلی نسبت به دین وجود داشت، افزود: این سوال مهم است که آیا واقعا روحانیت و خود دین فقط برای این آمده که به نماز و روزه بپردازد؟ یعنی نباید هیچ عکس‌العملی نسبت به مسائل اجتماعی داشته باشد؟
وی اظهار کرد: عده‌ای اینگونه بیان می‌کنند که دین در عرصه اجتماعی احکامی ندارد و یک روحانی فقط باید به نماز، عبادت و بیان احکام بپردازد و در مسائل و مشکلات اجتماعی حضور نداشته باشد.
آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه در آیات و روایات بسیاری به مسائل اجتماعی اشاره شده است، خاطرنشان کرد: همین که پیامبر اکرم(ص) حکومت تشکیل می‌دهند، جهاد کرده و در مقابل خودکامگی و ظلم‌هایی که به مسلمین روا داشته دفاع می‌کنند، یعنی نباید ساکت بود و این همان پرداخت اسلام به مسائل اجتماعی است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه حدود ۴۰۰ آیه در قرآن کریم مربوط به جهاد و مقاومت است، اظهار کرد: قرآن کریم به اجتماع و مسائل اجتماعی و گروهی مانند نماز جماعت، جمعه، حج و … اشاره دارد؛ خیلی از احکام اسلام، در رابطه با مجازات‌ها است که بدون وجود حاکمیت تحقق پیدا نمی‌کند.
وی در ادامه به اجتماع مسلمین در واقعه غدیر، حضور اباعبدالله الحسین(ع) به همراه خانواده در کربلا، سرهای بریده روی نیزه و اسارت کودکان اشاره کرد و گفت: اگر دین فقط برای این بوده که ما فقط با خدا ارتباط داشته باشم، دلیل این حوادث چه بوده است؟
آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آمده که اگر یک مسلمان یا حتی غیر مسلمان از شما کمک بخواهد و شما کمک نکنید، مسلمان نیستید، تصریح کرد: ما نباید در مقابل جنایاتی که هم‌اکنون توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین صورت می‌گیرد و کودکان مظلوم و زنان بی دفاعشهید می‌شوند، ساکت باشیم.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام خمینی(ره) به اینکه روز جهانی قدس، روز اسلام است، تاکید داشتند، گفت: رژیم کودک‌کش صهیونیستی در نزدیکی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، جنایت می‌کند و رسانه‌های جهانی در این زمینه سکوت کرده‌اند.
وی به بررسی دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص سیاست پرداخت و افزود: امام راحل(ره)، سیاست به معنای مکر، دغل‌بازی و حیله‌گری را قبول نداشت بلکه سیاست به معنای گره‌گشایی، توجه، اصلاح و حل مشکلات مردم را قبول داشت و وظیفه همه مسلمانان می‌دانست.
آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه در زیارت جامعه، ائمه معصومین(ع) را به عنوان سیاست‌گذاران معرفی می‌کند، خاطرنشان کرد: امام جایگاه سیاست‌مداری دارد و اگراین قدرت امروز وجود نداشت، دشمنان همه را می‌بلعیدند و از اسلام هیچ خبری نبود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه امام خمینی(ره)، فهم دیگری از واقعه غدیر را بیان کرد، اظهار داشت: مرحوم صدیقی، شاگرد این فهم امام(ره) بود و اسلام را با این فهم درک نمود و به مسئولیتی که داشت عمل کرد.
وی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی باید نسبت به فلسطین، میانمار و دیگر مظلومان عالم، احساس مسئولیت داشته باشد، ابراز کرد: اگر این حس مسئولیت پذیری در ما وجود ندارد، با امیرالمومنین(ع) خیلی فاصله داریم.
آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، به خاطر همین حس مسئولیت‌پذیری بر فرقش زدند و حضرت را به شهادت رساندند، افزود: امیرالمومنین(ع) به خاطر عدالتش به شهادت رسید.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای پیاده‌سازی همه ابعاد دین تشکیل شد، تصریح کرد: دشمن به دنبال گرفتن دین، اهل بیت(ع) و قرآن از جوانان است و ما باید با همه توان در مقابل این هجمه دشمن ایستادگی کنیم.
وی در ادامه ضرورت توجه به قرآن کریم را مورد تاکید قرار داد و گفت: در سوئد قرآن سوزانده می‌شود، ولی ما با دست خودمان قرآن را ترک کرده و نسبت به آن بی‌مهری می‌کنیم؛ قرآن قطعا در قیامت از ما شکایت خواهد کرد.
آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه همه از جمله دولت باید تلاش کنند تا مشکلات معیشتی مردم حل شود، افزود: در گیلان هم باید این تلاش به صورت جدی صورت بگیرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به معضل زباله سراوان اشاره کرد و گفت: شنیده‌ام که به صورت جدی این اراده وجود دارد تا مشکل سراوان را حل کنند.
وی افزود: باید از خیلی قبل این مشکل حل می‌شد؛ اگر تفکیک زباله و موضوع بازیافت به خوبی فرهنگ‌سازی شود، ما با این مشکلات که سبب اذیت شدن مردم شده، مواجه نمی‌شویم.
آیت‌الله رمضانی یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی را خدمات‌رسانی به مردم عنوان کرد و گفت: مردم، رکن انقلاب هستند؛ امیدواریم مسئولین وعده‌های عملی داده و با اقدام عملیاتی مشکلات مردم را حل کنند.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نباید دلخوری مردم به حدی برسد که بی اعتماد شوند، تاکید کرد: قوای مقننه، مجریه و قضاییه باید دست به دست هم بدهند تا این اعتمادسازی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران باید به انقلاب حضرت ولی عصر(عج) متصل شود، اذعان کرد: اگر اسلام ضربه بخورد، دیگر ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال آینده از اسلام و ظهور حضرت مهدی(عج) خبری نخواهد بود؛ باید تکلیف خود را درست بشناسیم، حس مسئولیت پذیری را در خود احیا کنیم تا بتوانیم به وظیفه خود عمل نماییم.

Share