رئیس سازمان چای مطرح کرد؛

از ماجرای واردات چای از سریلانکا به جای پول نفت تا واردات چای از کنیا به لاهیجان

رئیس سازمان چای، از تخصیص اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور جهت بازسازی و جوان سازی باغات چای و اعتبار دو میلیارد تومانی یارانه نهال چای برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حبیب جهانساز در جمع خبرنگاران، سال ۱۴۰۰ را مصادف با یکصدوبیستمین سال ورود صنعت چای به کشور دانست و اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون شاهد سیر افزایشی در تولید چای هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۲ هزار هکتار سطح فعال و بالغ بر ۳۰ هزار تن تولید چای خشک در سال داریم، افزود: یکی از دغدغه های همیشگی چایکاران دریافت وجه بهای برگ سبز چای بوده که طی سال های اخیر این دغدغه تاحدودی مرتفع شده است.

رئیس سازمان چای، با اشاره به تسویه مطالبات چایکاران تا دی ۱۴۰۰، عنوان کرد: از دیگر دغدغه های چایکاران اصلاح و احیای باغات است که از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای برنامه ریزی های لازم را جهت پرداخت تسهیلات اصلاح و بهزراعی و مکانیزاسیون و خرید ماشین آلات حمل و نقل فراهم کردیم و در حال حاضر ۵۳ میلیارد تومان سرمایه در گردش و در اختیار مربوط به صنعت چای داریم.

جهانساز، از احیای باغات چای طی یک برنامه پنج ساله خبر داد و خاطرنشان کرد: به دنبال احیای ۶۰۰۰ هکتار از باغات رها شده هستیم که طی سه سال گذشته حدود ۲۰۰۰ هکتار و از ابتدای امسال تاکنون ۹۸۶ هکتار احیا شده است؛ همچنین سال گذشته هفت کارخانه چای را به چرخه تولید باز گرداندیم.

وی با اشاره به ایجاد شور و نشاط در چایکاران به دنبال افزایش ۴۵ درصدی متوسط قیمت تضمینی خرید برگ سبز، گفت: خوشبختانه در حوزه چای داخلی برندسازی خوبی صورت گرفته و ذائقه مردم به سمت چای ایرانی برگشته است.

رئیس سازمان چای، از تخصیص اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور جهت بازسازی و جوان سازی باغات چای و اعتبار دو میلیارد تومانی یارانه نهال چای برای نخستین بار خبر داد و اضافه کرد: با توجه به تولید ۳۰ هزار تنی چای خشک در کشور و نیاز مصرفی ۱۰۰ هزار تنی، شاهد واردات حدود ۷۰ هزار تنی جهت پوشش نیاز کشور هستیم.

وی ۷۰ درصد باغات چای را در اراضی شیبدار دانست و بیان کرد: یکی از مزایای مهم اراضی چای در کنار اقتصادی و کشاورزی و گردشگری، ممانعت از فرسایش و خاکشویی و جلوگیری از روان آب و افزایش نفوذ در سفره های زیرزمینی است.

جهانساز در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی‌ها درباره واردات چای از سریلانکا به جای پول نفت تصریح کرد: این به این معنی نیست که به جای پول نفت که صادر می‌کنیم چای وارد کنیم، موضوع به این صورت است که وارد کنندگان تهاتر می‌کنند و این واردات صرفاََ به واردات چای بسنده نشده و محصولات متنوعی وارد خواهد شد و جای نگرانی نیست چرا که هدف به هیچ عنوان آسیب زدن به بازار چای داخلی نبوده و نیست، ضمن اینکه وزیر جهاد کشاورزی هم این قضیه را نپذیرفت که فقط چای باشد.

رئیس سازمان چای  همچنین با اشاره به ماجرای واردات چای از کنیا به لاهیجان، اظهار کرد: این واردات مقدار ناچیزی بوده و  بدون هماهنگی قبلی صورت گرفته بود که به نظر بنده هم حرکت درستی نبوده اما این واردات بیشتر جهت  ایجاد جو روانی در شهرستان جهت فعال نشان دادن کارخانه وارد کننده بوده و در خصوص کیفیت چای کنیا نیز باید بدانید نوع چای سی تی سی است و کنیا چای ارتدوکس تولید نمی‌کند.

جهانساز درخصوص مقدار واردات چای خارجی از کنیا گفت: صادرات چای ایرانی به کنیا بیش از واردات چای از کنیا است و جای نگرانی نیست.

Share