رئیس سازمان چای کشور تاکید کرد؛

اجازه توزیع چای سنواتی در بازار داده نمی شود | پرداخت تسهیلات بهزراعی و نوسازی و تجهیز کارخانه‌ها

جهانساز با بیان اینکه برای چایکاران به ازای هر هکتار چهار میلیون تومان و برای انجام کف بر، هرس و احیای باغات چای پیش بینی شده است، گفت: کارخانجات نیز می‌توانند از تسهیلات پیش بینی شده برای نوسازی و تجهیز کارخانه‌ها استفاده کنند.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس سازمان چای کشور در نشست با فرماندار رودسر با اشاره به پایان فصل برداشت برگ سبز چای از باغات شمال کشور، اظهار کرد: امسال ۱۳۵ هزار و ۴۶۹ تن برگ سبز چای توسط چایکاران استان‌های گیلان و مازندران برداشت شده است که ۶ هزار تن نسبت به سال گذشته بیشتر چای خریداری شده است.

حبیب جهانساز با بیان اینکه دولت ۱۰۰ درصد سهم خود از مطالبات چایکاران را تا ۱۵ مهر ماه پرداخت کرده است، گفت: تا این تاریخ ۸۷ درصد سهم کارخانجات نیز به حساب چایکاران واریز شده است و ۶ کارخانه اما پول کمتری به چایکاران پرداخت کرده اند که پیگیر آن هستیم.

رئیس سازمان چای کشور گفت: کارخانه ها از ۵۷۹ میلیارد تومان سهم خودشان ۴۷۶ میلیارد تومان را پرداخت کرده اند و ۴۵ روز پس از برداشت برگ سبز مهلت دارند تا بدهی خود را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه بعد از پایان فصل برداشت بهزراعی باغات چای از اولویت‌های سازمان چای است، افزود: در همین راستا از طریق دو بانک عامل تسهیلات ارزان قیمت با سود چهار درصد برای چایکاران و ۱۰ درصد برای کارخانجات با بازپرداخت حداقل ۴ ساله در نظر گرفته شده است.

جهانساز با بیان اینکه برای چایکاران به ازای هر هکتار چهار میلیون تومان و برای انجام کف بر، هرس و احیای باغات چای پیش بینی شده است، گفت: کارخانجات نیز می‌توانند از تسهیلات پیش بینی شده برای نوسازی و تجهیز کارخانه‌ها استفاده کنند.

وی با باین اینکه عمده کارخانجات چین اول تا سوم را بالاتر از نرخ مصوب خریداری می کنند، افزود: کشاورزان نیز مختار هستند به هر کارخانه ای که تمایل دارند برگ سبز خود را بفروشند.

چای سنواتی اجازه توزیع در بازار را ندارد

جهانساز با بیان اینکه در سالهای گذشته با اختصاص ارز ترجیحی به واردات چای، بیشترین میزان واردات سالیانه ۸۳ هزار تن بوده است، افزود: سال گذشته با حذف ارز ترجیحی میزان واردات چای به ۶۰ هزار تن رسید.

وی درخصوص علت کاهش میزان واردات گفت: با ارز ترجیحی قیمت فروش چای خارجی به کیلویی ۳۳ هزار تومان می رسید.

جهانساز با بیان اینکه در هند و سریلانکا به دلیل شرایط آب و هوایی ۱۲ ماه سال چای برداشت می شود و هزینه تولید چای در آنجا یک چهارم ایران است، افزود: اگر نظام تعرفه گذاری اعمال نشود قادر به رقابت با چای خارجی نیستیم و در همه جای جهان برای حمایت از تولید داخلی چنین سیاستی اعمال می شود.

رئیس سازمان چای کشور اختصاص ارز ترجیحی به چای را سبب افزایش میزان قاچاق چای عنوان کرد و گفت: نمی شود همزمان هم تعرفه ۲۰ درصدی اعمال کرد و هم ارز آزاد به چای اختصاص داد.

جهانساز با اشاره به حمایت دولت از تولید چای گفت: می توانیم میزان تولید چای را تا سالیانه ۵۰ هزار تن هم افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سالیانه ۵ الی ۶ هزار تن چای صادر می شود، افزود: فراموش نکنیم که طی سالهای ۷۹ الی ۸۸ هرچه تولید کردیم در انبارها دپو شد و آرزوی ما این بود تا کسی چای ایرانی را بخرد.

رئیس سازمان چای افزود: امروز به جایی رسیدیم که ۷۰ درصد چای ما بازار مصرف داخلی دارد و صادرات هم سبب افزایش ارزآوری و تقویت تراز تجاری می شود.

جهانساز گفت: آن دوره در انبارهای بانک ملی ۱۹۵ هزار تن چای و در انبار سازمان تعاون روستایی ۵۲ هزار تن چای دپو شده بود اما خوشبختانه از سال ۹۶ به بعد دیگر آن وضعیت را نداریم.

وی در ادامه افزود: امروز به میزان ۱۸ هزار تن چای سنواتی با حکم مرجع قضایی در انبارهای بانک ملی و ۲۰ هزار تن در انبار تعاون روستایی پلمپ شده است تا به کمپوست تبدیل شود یا اینکه به عنوان چای صنعتی صادر شود و به هیچ وجه قابلیت مصرف داخلی ندارند و صرفا از دو گمرک غرب تهران و گمرک انزلی قابلیت صادرات دارند.

جهانساز با بیان اینکه اجازه توزیع چای سنواتی در بازار داده نمی شود، افزود: چای تولید داخل بعد از ۳ سال از تولید قابلیت مصرف در ایران را ندارد.

Share