رئیس سازمان چای کشور مطرح کرد:

خرید تضمینی چای خیلی به نفع چای‌کاران نیست|دو الگو برای فروش چای در دنیا وجود دارد

رئیس سازمان چای کشور با اذعان به اینکه خرید تضمینی چای خیلی به نفع چای‌کاران نیست، گفت: اگر بخواهیم صرفاً خرید تضمینی چای را مورد تأکید قرار دهیم این امر خیلی برای چای‌کاران مفید نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حبیب جهانساز با بیان اینکه تشکل‌های کشاورزی نقش بسیار مهمی در پیشرفت کاشت چای در استان‌های شمالی دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد اراضی زیر کشت در استان گیلان زیر ۳۰۰۰ متر است کار برای کاشت چای به‌صورت فردی فراهم نبوده و باید تشکل‌های دانشجویی ارتباط خوبی میان کارخانه و کشاورز برقرار کنند.

وی با اشاره به نقش کارخانه در پیشرفت و توسعه کاشت چای در استان گیلان و مازندران گفت: کارخانه‌ها باید در هر محله، کشاورز و چای‌کاران خود را که به‌صورت مستمر در آن منطقه فعالیت دارند، شناخته و با آن‌ها همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان با برقراری این ارتباط مناسب به پیشرفت و توسعه کاشت چای در استان‌های شمالی کمک کرد.

رئیس سازمان چای کشور با اذعان به اینکه چای‌کاران باید از ورود چای به بازار نهایت استفاده را ببرند، تصریح کرد: باید به‌سوی کشاورزی قراردادی برویم تا چای‌کار از مزایای ورود چای به بازار نهایت استفاده را ببرد تا بتوانند در سال‌های آینده باانگیزه بیشتری به کار خود بپردازند.

جهانساز با اشاره به برنامه‌های سازمان چای در حوزه پیشرفت کاشت چای در استان‌های شمالی بیان کرد: برای کلاس‌های آموزشی، مکانیزاسیون کاشت چای، آبیاری تحت‌فشار در باغات و تجهیز ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های سازمان چای برای پیشرفت در این حوزه است که تسهیلات خوبی هم به چای‌کاران ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق حمایت از چای‌کاران در هیچ بانکی داده نمی‌شود، افزود: این صندوق با ۸۰ میلیارد تومان سرمایه یک نعمت است که سهم کشاورز را دولت پرداخت کرده و سهم کارخانه هم بخشی توسط دولت و بخشی توسط خود کارخانه‌داران پرداخت‌شده است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به میزان تسهیلات ارائه‌شده به چای‌کاران توسط این صندوق گفت: برای باغات قدیمی که به حال خود رهاشده، هکتاری ۱۵ میلیون تومان از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان، برای عملیات کف بر باغات هر هکتاری ۱۰ میلیون تومان، برای مکانیزاسیون باغات و‌ برای خرید تسهیلات با سود چهار درصد داده می‌شود.

جهانساز از پرداخت مابقی طلب چای‌کاران چند روز آینده خبر داد و بیان کرد: تاکنون ۹۰ درصد طلبکاران پرداخت‌شده و ۱۰ درصد باقیمانده هم تا چند روز آینده پرداخت می‌شود زیرا تخصیص لازم، داده‌شده است.

وی با اشاره به نقش تعرفه در بازار چای تصریح کرد: بعد از چندین سال توانستیم بیشتر از نرخ تضمینی چای خرید کنیم که برای ادامه این روند تعرفه واردات چای به‌درستی تنظیم شود زیرا بسیار می‌تواند زمینه اقتصادی کردن صنعت چای را تأمین کند.

رئیس سازمان چای کشور با اذعان به اینکه خرید تضمینی چای خیلی به نفع چای‌کاران نیست، گفت: اگر بخواهیم صرفاً خرید تضمینی چای را مورد تأکید قرار دهیم خیلی این امر برای چای‌کاران مفید نیست زیرا قیمت خرید تضمینی قیمت حداقلی بوده است.

جهانساز با بیان اینکه در دنیا دو الگو برای فروش چای وجود دارد، افزود: در دنیا یا کارخانه‌دار برای خود چای‌کار بوده و قیمت برگ سبز برای آن مهم نیست و یا شرکت‌های تعاونی خودشان باغات چای دارند که سود فروش حاصل از چای خشک به جیب چای‌کار می‌رود.

Share