گفتگو با رئیس سازمان چای به مناسبت روز جهانی چای؛

از کاهش ۳۳ درصدی واردات چای تا صادرات ۵ هزار تنی | صدور دفترچه‌های الکترونیک برای چایکاران

حبیب جهانساز اظهار کرد: امسال ۵ هزار تن چای صادر شده است که نسبت به سال گذشته یک‌هزار تن افزایش داشته است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در مورد طرح الکترونیکی شدن دفترچه‌های سازمان چای گفت: تمام تلاش ما این است که از مراجعات حضور کاسته و تمام فرآیندها به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه چایکاران برای پیگیری‌ها به صورت الکترونیکی طراحی شده است، گفت: چایکاران و مسئولان کارخانه چای با کدملی و شماره چایکاری خود می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و اطلاعات ثبت شده اطلاع پیدا نمایند.

جهانساز در مورد صدور دفترچه‌ها برای سال آینده چایکاران نیز گفت: برای این موضوع نیز سامانه‌ای طراحی شده است و آمادگی کامل برای صدور الکترونیکی این دفترچه‌ها را داریم.

رییس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه با استفاده از این سامانه در وقت و کاغذ صرفه‌جویی می‌شود، تصریح کرد: همچنین میزان برگ سبز تحویل داده شده، کیفیت و درجه چای نیز ثبت می‌شود.

وی یادآور شد: درشرایط فعلی باید بالغ بر ۵۰ هزار دفترچه صادر می‌شد که هر کدام ۵ هزار تومان هزینه داشت.

جهانساز در ادامه با بیان اینکه ما کشوری هستیم که تقریبا ۳۰ درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کنیم، گفت: بنابراین اولویت ما این است که سهم بیشتری از بازاری داخلی را جذب کنیم اما اگر ارزش افزوده‌ای بخواهیم از صادرات به دست آوریم منعی وجود ندارد.

جهانساز ادامه داد: امسال ۵ هزار تن چای صادر شده است که نسبت به سال گذشته یک‌هزار تن افزایش داشته است و واردات چای نیز امسال نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است.

سرانه مصرف چای حداکثر ۸۰ هزار تن است

رییس سازمان چای کشور در مورد سرانه مصرف چای در کشور گفت: برآیند میزان واردات، صادرات و تولید داخلی سنوات گذشته نشان می‌دهد که سرانه مصرف چای حداکثر ۸۰ هزار تن است که به ازای هر یک نفر یک کیلو چای است.

وی در مورد قاچاق چای در کشور به دیارمیرزا گفت: خوشبختانه جلوی قاچاق گرفته شده و با این حذف چای از گروه کالایی اول و انتقال آن به گروه دومی و استفاده از ارز نیمایی صرف اقتصادی برای قاچاق وجود ندارد.

جهانساز در مورد آلودگی چای خارجی که به کشور وارد می‌شود نیز گفت: همه محصولات خوراکی که وارد کشور می‌شود نمایندگان وزارت بهداشت در ورودی‌های حضور دارند و محصولات را از نظر سلامت بازرسی می‌کنند و کالاهای خوراکی با رعایت اصول بهداشتی و استانداردها وارد کشور می‌شود اما سازمان چای اعتقاد دارد که چای وارداتی آلوده به فلزات سنگین و باقیمانده سموم هستند زیرا کشورهای که چای به کشور ما صادر می‌کنند، چندین بار سمپاشی می‌کنند اما چای داخلی کشور ما اصلا سمپاشی نمی‌شود و چای ایرانی چای نزدیک ارگانیک است.

وی با اشاره به افزایش رغبت کشاورزان به چایکاری افزود: سال گذشته ۵ هزار هکتار اراضی اصلاح و به‌زراعی شده است و ۵۰۰ هکتار از باغات رها شده نیز احیا شده است.

Share