دولت ‌به چایکار ‌ضربه وارد می‌کند

انتقاد شدید رئیس سازمان چای از کاهش تعرفه واردات چای خارجی

رئیس سازمان چای کشور ضمن انتقاد شدید از کاهش تعرفه واردات چای خارجی از ۲۰ درصد به ۵ درصد گفت: این تغییر تعرفه با شعار رونق تولید تضاد دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، حبیب جهانساز صبح امروز در جمع خبرنگاران اقدام اخیر دولت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای کاهش تعرفه واردات چای خارجی از ۲۰ درصد به ۵ درصد را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: این اقدام عجیب کاملاً برخلاف شعار حمایت از محصول تولید داخل است و به نفع تولیدکننده داخلی نیست.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه قانونگذار تعرفه واردات را با هدف حمایت از تولید وضع کرده است عنوان کرد: هزینه تولید چای در کشورهای مختلف نظیر هند، سریلانکا و کنیا با شرایط ایران کاملاً متفاوت است و انتظار داریم قوانین و دستورالعمل‌ها به گونه‌ای وضع شود که ضمن کاهش هزینه‌ها محصول داخلی آسیب نبیند.

جهانساز برداشت مداوم برگ سبز چای در کشورهای هند و سریلانکا را در طول سال مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در کشورمان فصل برداشت برگ سبز چای از اردیبهشت ماه هرسال آغاز شده و تا پایان مهر ادامه دارد اما برخلاف کشورهای یاد شده، چایکاران شمالی تنها در چهار چین نسبت به برداشت محصول خود اقدام می‌کنند.

وی تنها راهکار حفظ و افزایش قدرت رقابت محصول داخلی در برابر محصول مشابه خارجی را وضع یکسری تعرفه‌های مؤثر دانست و ابراز داشت: قانونگذار در ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری این افزایش تعرفه را پیش‌بینی کرده است و دولت را موظف کرده تا تعرفه‌های واردات را در راستای حمایت از تولید داخلی وضع کند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه نحوه مبادله محصول خارجی وارداتی در نهایت باید به نفع تولید داخل تمام شود خاطرنشان کرد: با اعمال تعرفه ۲۰ درصدی واردات چای خارجی، چای ایرانی در بازار مصرف از قدرت رقابت بسیار بیشتری برخوردار بود اما کاهش تعرفه تا مرز ۵ درصد تمام این معادلات را بر هم می‌زند.

جهانساز تصمیم‌گیری درباره افزایش تعرفه واردات چای خارجی آن هم بدون حتی کوچک‌ترین مشورتی با تولیدکنندگان این محصول را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: مطمئناً این تصمیم دولت در نهایت امر به کشاورز و چایکار ایرانی ضربه وارد می‌کند و به غیر از تأمین منفعت واردکنندگان سودی برای تولیدکننده داخلی ندارد.

Share