معاون جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با دیارمیرزا تشریح کرد:

کمبود مرغ در بازار گیلان در سایه افزایش تولید | استان‌های همجوار نظارت را رها کردند

میر حجت علی اکبرنژاد، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: استان‌های همجوار گیلان، متأسفانه نظارت خود را رها کردند و همین ماجرا سبب کمبود و افزایش قیمت مرغ در آن استان‌ها شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، میرحجت علی اکبرنژاد، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگوی اختصاصی با دیارمیرزا در خصوص علت کمبود مرغ در بازار گیلان گفت: تولید مرغ در سطح استان گیلان کم نشده است و ما روزانه ۶۰۰ تا ۶۸۰ تن لاشه مرغ در گیلان داریم.

وی علت کمبود مرغ در گیلان را افزایش قیمت مرغ در استان‌های همجوار یعنی مازندران، تهران، اردبیل، البرز و قزوین دانست و تصریح کرد: افزایش قیمت مرغ در این استان‌های سبب خروج مرغ از گیلان شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن مرغ وارد بازار استان می‌شود، اظهار داشت: تولید مرغ در استان گیلان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است اما خروج مرغ از استان سبب کمبود آن در گیلان شد.

اکبرنژاد همچنین ادامه داد: تا زمانی که در استان‌های دیگر نظارت وجود نداشته باشد، ما هر چقدر مرغ تولید کنیم به دلیل کشش بازار در استان‌های مجاور، مرغ به هر طریقی از گیلان خارج می‌شود.

 استان‌های همجوار گیلان نظارت را رها کردند

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم جلوی هر مغازه مرغ‌فروشی پلیس بگذاریم تا مرغ از گیلان خارج نشود، گفت: مرغ به هر طریقی توسط خودروهای سواری، چمدانی و… از استان خارج می‌شود و جلوی خروج آن را نمی‌توان گرفت.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا افزود: استان‌های همجوار گیلان، متأسفانه نظارت خود را رها کردند و همین ماجرا سبب کمبود و افزایش قیمت مرغ در آن استان‌ها شده است.

اکبرنژاد همچنین ادامه داد: ما روزانه حدود ۲۵۰ تن مرغ به قیمت مصوب به استان‌های البرز و تهران می‌دهیم اما چگونه این مرغ‌ها سر از بازار آزاد درمی‌آوردند و با قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسند!

وی علاوه برعدم نظارت، گرمای هوا و قطعی برق را از دیگر عوامل افزایش قیمت و کمبود مرغ در استان‌های همجوار گیلان عنوان کرد و اذعان داشت: در استان‎های گرمسیر به دلیل گرمای هوا جوجه‌ریزی کم می‌شود و همچنین به دلیل قطعی برق و افزایش دما بسیاری از مرغ‌ها گرمازده و تلف می‌شوند.

روند تولید مرغ در استان کاملا طبیعی است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ماهانه ۹ میلیون جوجه‌ریزی در استان گیلان انجام می‌شود، اظهار کرد: مشکلی در بحث نهاده نداریم و همانطور که گفتم روند تولید در استان کاملا طبیعی است و تغییری نکرده است زیرا ما هر شب شمارش لاشه مرغ‌ها را به صورت دقیق انجام می‌دهیم.

اکبرنژاد در پایان خواستار نظارت بیشتر سایر استان‌ها بر روی بازار مرغ شد و اظهار کرد: تا زمانی که نظارت در سایر استان‌ها حل نشود، مرغ از استان گیلان به روش‌های مختلف خارج می‌شود.

Share