محسن رضایی: سقوط ارزش پول ملی را پیش‌بینی می‌کردم

سند همکاری ایران و چین ناقص و یکطرفه است | مشکل FATF مربوط به دولت است

کاندیدای دوره سیزدهم ریاست جمهوری اظهار داشت: تنها کسی که در ۲۰ سال اخیر فریاد اقتصادی زده است، من هستم. حتی در سال ۹۲ نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم و اعلام کردم که آمده‌ام که ارزش پول ملی سقوط نکند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، محسن رضایی در نشست با فعالان اقتصادی اظهار داشت: امروز برای میتینگ دادن یا اینکه اتاق بازرگانی و اصناف را زینت المجالس بدانم اینجا نیامده‌ام، بلکه ما درد مشترکی به نام اقتصاد داریم و همه به دنبال توسعه اقتصادی ایران هستیم.

وی افزود: تنها کسی که در ۲۰ سال اخیر فریاد اقتصادی زده است من هستم حتی در سال ۹۲ نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم و اعلام کردم که آمده‌ام که ارزش پول ملی سقوط نکند.

وی ادامه داد: اسناد تاریخی در بهمن سال ۱۳۶۰ و وقتی که برای عملیات فتح المبین آماده می‌شدیم نشان می‌دهد؛ آنجا گفتم که در جنگ پیروز می‌شویم اما مطمئن باشید پس از جنگ ما را محاصره اقتصادی می‌کنند و اعراب را بر علیه ما متحد می‌کنند.

کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است

کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم با بیان اینکه متاسفانه دهه ۹۰، دهه فرصت‌های از دست رفته است اظهار داشت: ژاپنی‌ها نیز دو دهه گم شده در اقتصاد دارند دهه ۹۰ نیز برای ما دهه از دست رفته است. در این دهه میانگین رشد اقتصادی صفر شد، میانگین تورم ۲۴ درصد بود که بدترین آن در سه سال گذشته است، میانگین رشد سرمایه ثابت خالص منفی پنج درصد بود و در طی ۵۰ سال اخیر برای اولین بار رشد استهلاک سرمایه از رشد سرمایه‌گذاری بیشتر شد.

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است در بعد تورم تجمعی در سه سال اخیر ۱۱۰ درصد بوده در حالی که حقوق کارگران ۶۰ درصد و کارمندان ۵۰ درصد رشد داشته است.

محسن رضایی در ادامه این جلسه اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی و اصناف در طی چند سال گذشته رشد خوبی در حوزه علم و دانش داشته‌اند. عقلانیت خوبی در اتاق بازرگانی در حال شکل‌گیری است که امیدوار هستیم این موضوع در چند سال آینده کمک‌کننده باشد.

وی با انتقاد از دولت‌های گذشته گفت: در ابتدا باید جلوی اشتباهات را بگیریم، نباید بگذاریم که دولت‌های گذشته تکرار شوند. از شما خواهش می‌کنم اجازه ندهید دولت‌های قبل تکرار شوند، ممکن است به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم که این موضوع در شأن مردم ایران نیست. البته در چنین وضعیتی همه ما مقصر هستیم و باید با هم جلوی اشتباهات را بگیریم اما این موضوع باید از دولت شروع شود چراکه جای اصلی که جلوی پیشرفت را می‌گیرد، دولت و دولتمردان هستند که با وجود اینکه سررشته‌ای از اقتصاد ندارند باعث آسیب به این حوزه می‌شوند.

رضایی در ادامه تصریح کرد: اصلاح و تنظیم رابطه دولت با اقتصاد یکی دیگر از مواردی است که اهمیت زیادی دارد. یک جا باید دست دولت قطع شود مانند دخالت دولت در ارزش پول ملی یا مجوزات و اجرائیات که دولت باید دخالت خود را از آن قطع کند؛ یک جایی هم باید رابطه دولت با اقتصاد تنظیم شود. دولت می‌تواند شتاب دهنده خوبی باشد اما این شتاب دهنده نباید در قامت رقیب بخش خصوصی ظاهر شود؛ کار شتاب دهنده رقابت نیست. برای مثال اگر بیمه مرکزی شروع به ارائه بیمه اتکایی کند یا بانک‌ها و وزارتخانه‌ها بنگاهداری کنند دیگر حالت شتاب دهنده ندارند، کار آن‌ها شتاب دهنده است.

صنعتی‌سازی در ایران عقیم شده است

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: لازم است که زمامداری اقتصادی و سیاسی را از هم جدا کرده و رابطه آن‌ها را تنظیم کنیم. متاسفانه صنعتی‌سازی در ایران عقیم شده است. در ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شوند و در اولویت بعدی به بهبود فضای کسب و کار پرداخته شود البته یک قانون در این مورد وجود دارد اما چقدر به این قانون عمل می‌شود؟ در ماه‌های اول من حتما این قانون را اجرایی می‌کنم علاوه بر این، در این مورد اجازه تخلف به دولتمردان داده نخواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: در سه ماهه آخر سال گذشته من به ۲۵ استان سفر داشتم و در همه سفرها با اتاق‌های بازرگانی جلسه گذاشتم اما نیاز بر این بود که به اتاق مرکزی هم بیایند. اگر خدا توفیق خدمت بدهد جایگاه واقعی شما را به شما بازخواهم گردانند.

رضایی در پاسخ به سوالی در مورد ارتباطات بین المللی در اقتصاد گفت: ما نمی‌توانیم خود را از جامعه جهانی جدا کنیم هر چند درجه باز بودن اقتصاد ما به قدر بقیه کشورها نیست ولی به هر حال ما در جامعه بین المللی هستیم. ما نمی‌توانیم فقط از درون به بیرون و یا بالعکس نگاه کنیم آمریکا و کشورهای جهانی هنوز حاضر نشده‌اند ما نقش فعال در منطقه بازی کنیم چراکه می‌گویند تعارض منافع داریم.

نمی‌توان میدان و دیپلماسی را از هم جدا کرد

وی افزود: من به رابطه عقلانی که به ثمر بنشیند اعتقاد دارم اما نمی‌توان میدان و دیپلماسی را از هم جدا کرد. میدان و دیپلماسی هر دو مهم هستند اگر ما غنی‌سازی نداشتیم آمریکایی‌ها به سه کشور اروپایی نمی‌پیوستند اما با غنی‌ساز دیدیم که آقای کری نه تنها به سه کشور اروپایی پیوست بلکه با آقای ظریف قدم می‌زدند و یکدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زدند. میدان بدون دیپلماسی نیز از دست فرصت‌ها است من دیپلماسی کاغذی را واقعی می‌کننم اگر رابطه واقعی همراه با منافع به مردم وجود داشته باشد کوتاهی نمی‌کنم اما زیر بار اقتصاد شرطی و از دست فرصت‌ها نخواهم رفت.

مشکل FATF مربوط به دولت است

رضایی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد علل نپذیرفتن FATF بیان کرد: در مورد FATF مشکل مربوط به دولت بود حتی وقتی موعد مقرر گذشت ما FATF را به شورای نگهبان که مخالف بود ارسال نکردیم که بعد دولت توانست در صحبت با رهبری فرصت بیشتری برای بررسی بگیرد اما ۲۴ ساعت مانده به جلسه مجمع آقایان جواب سوال‌ها را آوردند که برای بعضی از آن‌ها نیاز به فرصت وجود داشت. ۳۹ بنده از FATF را پذیرفته و دو بند آن باقی مانده است از آقایان سوال کردیم که آیا با تصویب این دو بند تضمین می‌کنند که ایران عضو FATF شود؟ گفتند که هیچ تضمینی در این مورد نمی‌دهند بنابراین بسیاری از مشکلات جدی در این رابطه مربوط به دولت و برخورد خوشبینانه دولت بود.

رضایی ۱

جزو قدرت‌های بین المللی نیستیم

وی با اشاره به مذاکرات وین تصریح کرد: ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم آمریکا باید در اولین فرصت به تعهدات خود بازگردد متاسفانه سیاست خارجه ما به شکلی است که یک روز به اروپا توجه دارد یک روز به چین و یک روز هم به خاطر می‌آورد که همسایگانش را فراموش کرده است. دکترین سیاست خارجه ایران مشخص نیست مسلما ما جزو قدرت‌های بین المللی نیستیم اما برای تعامل با آن‌ها نیاز به اهرم داریم این اهرم ایران منطقه‌ای است.

وی اضافه کرد: سیاست خارجه ایران در صد سال گذشته در تلاطم بوده است برای حل این موضوع نیاز به حضور فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیت‌سازی در منطقه داریم.

سند همکاری ایران و چین ناقص است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند همکاری ایران و چنین گفت: این سندی که با چین نوشته شده ناقص است من تکمیل کننده آن را می‌نویسم تا از حالت یک طرفه خارج شده و دو طرفه شود. رابطه ما با چین یا روسیه کفایت نمی‌کند ما باید از نیاز قدرت‌های بین المللی در منطقه نسبت به خودمان استفاده کنیم اما به دنبال جنگ و ماجراجویی نیستیم بلکه به دنبال ثبات و پایداری در امنیت ملی هستیم. مناسبات ما با دنیا از طریق منطقه انجام می‌شود و در این راستا من افراط و تفریط را قبول ندارم. در گذشته نیز وقتی آمریکا در افغانستان به مشکل برخورد از ما کمک خواست و کمیته‌ای به عنوان کمیته مشترک که آمریکا، ایران و عراق ایجاد شد تا امنیت را ایجاد کردیم در برجام نیز همکاری‌هایی وجود داشت بنابراین ما هرگز در مذاکرات را نبستیم.

اختیارات بی‌حد و حصر دولت در اقتصاد، گلوگاه فساد است

رضایی با انتقاد از محدوده اختیارات اقتصادی دولت بیان کرد: اختیارات بی‌حد و حصر دولت در اقتصاد گلوگاه فساد است به همین دلیل زمانی که سیاست‌های کلی نوشته می‌شود و توسط روسای جمهور ابلاغ می‌شود کسی در بدنه به آن عمل نمی‌کند.

وی اضافه کرد: نقش ما مشاوره و سیاست‌گذاری بوده است، برای بررسی کارنامه من به سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه کنید. بعد از سفرهای متعدد به اتاق‌های بازرگانی و پژوهشگران مختلف سیاست‌های اصل ۴۴ را نوشتیم که بسیار هم باعث خوشحالی شما شد اما اینکه چه مقدار از آن اجرا شده جزو وظایف قوا بوده است. من یک روز هم عضو هیچ یک از قوا نبوده‌ام اما در سیاست‌گذاری‌ها حضور داشته‌ام، سیاست‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی، حمایت از سرمایه و کار ایرانی، سیاست‌های کلی نظام اداری کشور در این مدت نوشته شده و وظیفه من بوده است اما به آن عمل نشد.

رضایی با اشاره به برخورد با مفسدین اقتصادی گفت: مفسدین معلول فساد هستند اما تا وقتی که جلوی گلوگاه‌ها گرفته نشود مشکل فساد حل نمی‌شود. وقتی گوشت مرغ دچار یک مشکل می‌شود دولت به صورت ناشیانه وارد شده و اوضاع بدتر می‌شود دولت باید در ساماندهی بازار حضور داشته باشد اما مداخلات قیمتی دولت درست نیست همچنین باید از انحصارات جلوگیری کنیم اگر این روابط تنظیم نشود دچار فساد می‌شویم.

وی افزود: نظارت و بازرسی جزوی از اجرا است و این امر باید از وزارتخانه‌ها آغاز شود یکی از برنامه‌های من این است که جایگاه تولیدکننده را مانند جهادگران فی‌سبیل الله بگذارند ما در اتاق‌های بسته نمی‌نشینیم.

Share