پوریا قویدل در یادداشتی نوشت:

دستفروشی از معضل اقتصادی تا نگاه امنیتی؟

بارها دیده ایم که مأموران شهرداری همراه با خشونت هر چه تمام تر در پی سامان دهی فعالین مشاغل کم سرمایه و مشاغل غیر رسمی یعنی همان دستفروشان و خرده فروشان هستند. هر چند در نهایت چاره که نمیشود هیچ، بلکه بحران را دوچندان می سازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پوریا قویدل در یادداشتی نوشت:

بارها دیده ایم که مأموران شهرداری همراه با خشونت هر چه تمام تر در پی سامان دهی فعالین مشاغل کم سرمایه و مشاغل غیر رسمی یعنی همان دستفروشان و خرده فروشان هستند. هر چند در نهایت چاره که نمیشود هیچ، بلکه بحران را دوچندان می سازند.
بطور معمول اساس ساختار شکل گیری اینگونه مشاغل از مشکلات اقتصادی نشأت می‌گیرد، باید در نظر گرفت
اغلب مردان و زنانی که اینگونه مشاغل را پذیرفته‌اند انسان های غیرتمندی هستند که با شرایط نامساعد اقتصادی حاکم دسته و پنجه نرم می‌کنند و معیشت خود را از این راه تأمین می کنند.
بصورت کلی باید گفت تا زمانی که نگاه کشور به موضوع دستفروشی به جای رویکرد اقتصادی و درآمد محور، یک نگاه امنیتی و غیر اصولی است، نمیتوان توقع رفع و ساماندهی این بحران شهری را داشت.
اما جالب است بدانید حتی در بسیاری از شهرهای استان گیلان شغل دستفروشی بصورت دائمی وجود ندارد بلکه از دیرباز به منظور ساماندهی این مشاغل بازارهای هفتگی به صورت منظم دایر می گردند.
همانگونه که در ماده ۱۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ آمده است، شهرداری ها می بایست جهت ساماندهی مشاغل اینچنینی راهکارهای مناسبی را اجرایی نموده و یا فضاهای مستعدی را به صورت اجارهٔ حداقلی روزانه، هفتگی یا ماهیانه به این موضوع تخصیص دهند.
در کشورهای در حال توسعه جهان روش هایی را به کار گرفته اند که به این منظور دو کشور ترکیه و آذربایجان را مورد بررسی میدانی قرار دادیم و طبق این بررسی ها مشخص گردید این راهکارها در کلانشهر رشت نیز قابلیت اجرایی شدن دارد.
بعنوان مثال:
_در مرکزیت شهر رشت می توان از ظرفیت زمین های سایر سازمانها، پارکینگ ها، زمین های تحت تملک شهرداری و یا استفاده از تمام ظرفیت بازارچه های خود اشتغالی و … با دریافت عوارض روزانه بهره گیری هرچه تمام تر نمود.
_ایجاد تشکیلات صنفی و انجمن های حامی به منظور ایجاد چتر حمایتی و تخصیص تسهیلات مالی و اقدات انگیزشی از قبیل بیمه و …
_بهره گیری از ظرفیت گردشگری این مشاغل.
_ بازگشایی مجدد بازارچه هایی که در مدت اخیر به تعطیلی موقت کشیده شد مانند بازارچه خیابان شهید چمران که عده ی زیادی را به ناچار به دستفروشی وادار نمود و ….
باید این را هم اضافه کنیم که مال فروشی که در خیابان مطهری در روزهای تعطیل جریان دارد با مشاغل کم سرمایه و خرده فروشی تفاوت دارد، در واقع این نوع از مال فروشی سبب تخریب ظاهر شهر و اعتراضات عمومی اهالی محل خواهد شد که هر چه سریعتر باید برای این افراد چاره ای اندیشه شود.
چاره ی هر معضل در همان معضل نهفته است، اگر از فرصت ها به جای تهدید ها بهره گیری نمایید بی شک راهکار رفع آن مشکل یافت خواهد شد.

Share