مدیرکل گمرک آستارا خبر داد؛

کمبود ۱۰۰ درصدی نیروی انسانی در گمرک آستارا | افزایش ۵۰ درصدی صادرات از مرزهای ۳ گانه

در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان، گمرک آستارا را تنها گمرک با ۳ حوزه فعالیت ریلی، دریایی و زمینی دانست و گفت: گمرک آستارا نگینی در اقتصاد کشور است و مهمترین رویه این گمرک، صادرات، واردات و ترانزیت کالا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  کریم رسولی بیان کرد: امروز گمرک آستارا بصورت شبانه روزی فعالیت کاملی دارد و هم در ترانزیت خارجی و هم داخلی مرزبانان اقتصادی غربی‌ترین نقطه استان گیلان برای حفظ و حراست از اقتصاد کشورمان در آماده باش کامل قرار دارند.

وی با اشاره به عملکرد گمرک در سال جهش تولید تصریح کرد: علی رغم تحریم‌های ظالمانه دشمن و کرونا، در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی صادرات را از ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته داریم.

رسولی بیان کرد: متاسفانه اکنون با کمبود ۱۰۰ درصدی نیروی انسانی در اداره کل گمرک آستارا مواجه هستیم و باید حداقل ۱۴۰ پست سازمانی در این شهرستان را داشته باشیم.

وی گفت: اگر فکری برای ساختار نیروی انسانی گمرک نشود، متاسفانه در آینده با مشکل بهره وری در این گمرک مواجه خواهیم بود و با توجه به حجم مراودات در این گمرک نیاز جدی به حل این مشکل داریم.

رسولی با اشاره به روند پروژه بهسازی محوطه گمرک بیان کرد: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی هم اکنون روند رو به رشدی دارد و این پروژه شامل ۳ باند ورود ترانزیت و ۳ باند خروج از درب مرزی تا درب ساحلی با ظرفیت ۵۰۰ کامیون خواهد بود و در مسیر این باند‌ها ابزار کنترلی پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: در آینده ۲ ایکس ری جدید در این مسیر نصب خواهد شد و یکی از این دستگاه‌ها تا مهر ۱۴۰۰ نصب و راه اندازی خواهد شد.

رسولی گفت: همچنین ۴ باسکول با ظرفیت ۸۰ تن نیز برای ارائه خدمات در کمتر از یکسال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل گمرک آستارا یکی از مشکلات حجم ترافیک کنونی تریلی‌ها در سطح شهر را کمبود امکانات دانست و افزود: با افزایش تعداد دستگاه‌های ایکس ری قطعا سرعت کار افزایش پیدا کرده و خدمت‌رسانی را راحت‌تر انجام می‌دهیم.

رسولی با اشاره به ترافیک سنگین کامیون‌های ترانزیت خارجی در آستارا گفت: در رویه فرآیند ترخیص کالا گمرک با ۲۴ سازمان دیگر مراودات دارد و بحث دیگر گلوگاه زمینی آستارا بوده که با یک پل فرسوده زمینی که ظرفیت آن روزانه ۵۰۰ دستگاه تردد ورود و خروج است و بطور میانگین هر ۳ دقیقه یک کامیون در مرز آستارا تردد می‌کند و بیشتر از این امکان تسریع در این روند وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کنار مشکلات فراوان، چگونگی پذیرش تریلی از سوی طرف آذری نیز گاهی اوقات مشکلاتی را به وجود می‌آورد و همیشه گمرک چند قدم از تشریفات قانونی سازمان‌های دیگر چند قدم جلو‌تر بوده و اخلال در فرایند گمرکی در بسیاری از مواقع بر عهده ما نیست.

مدیر کل گمرک بیان کرد: افزایش حجم دو برابری صادرات نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از مرز استارا، حذف ترانشیپمنت (جابجایی کالا در بین راه از یک کامیون به کامیون دیگر) نیز از دلایل دیگر ترافیک کامیون‌ها در این مرز است.

وی با اشاره به میزان واردات از این مرز گفت: امروز اولویت اقتصاد کشور صادرات کالا است و تراز تجاری کشور به دلیل بیشتر بودن میزان صادرات نسبت به واردات در وضعیت خوبی قرار دارد.

رسولی گفت: به دلیل‌عدم استقرار مرجع تحویل گیرنده در پایانه ریلی، فرآیند تشریفات واردات به گمرک زمینی آستارا منتقل شده است و این خود نیز از دلایل حجم ترافیک کامیون‌ها در این مسیر است.

وی افزود: نبود تجهیزات گمرکی در گمرک ریلی مثل دوربین مداربسته، سطح محصور شده انبارهای گمرکی، نبود ایکس ری و کمبود فضا برای استقرار نیروهای گمرک از عوامل کاهش سرعت در بارانداز ریلی آستارا شده است و علی رغم مشکلات شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی واردات در گمرک ریلی آستارا_ آستارا هستیم.

رسولی گفت: تا زمانی که دو تیر پارک با ظرفیت حداقل ۱۵۰۰ دستگاه کامیون‌های ترانزیت خارجی در گمرک ایجاد نشود، این مشکل حجم ترافیک در مرز آستارا رفع نخواهد شد.

وی گفت: در حوزه صادرات از ابتدای سال جاری تا امروز ۷۳۵ هزار ۱۱۹ تن کالا به ارزش ۴۵۶ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۶۰ میلیون دلار صادرات در مرز آستارا داشته‌ایم که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی را شاهد هستیم و میوه و تره بار، محصولات پلاستیکی و سرامیکی و مصنوعات فلزی عمده کالاهای صادراتی بوده است و ۲۲ هزار و ۸۴۹ کامیون، ۳۵۰۰ واگن و ۹۷ کشتی در این صادرات نقش داشته‌اند و از لحاظ پذیرش اظهارنامه صادراتی رتبه ۳ را در کشور داریم و این بالاترین رتبه صادرات در تاریخ گمرک آستارا است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری در حوزه واردات مرزهای ۳گانه آستارا ۲۱۵ هزار و ۶۰۰ کالا به ارزش ۱۳۷ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۸۳۴ دلار که عمدتا چوب، گوشت، غلات و کالاهای اساسی بودند که ۸۸۶ کامیون، ۳۳۲۰ واگن و ۳۱ کشتی این واردات را انجام داده‌اند و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۹ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۳۰ درصد کاهش داشته ایم.

Share