فرماندار آستارا خبر داد؛

رایزنی برای ایجاد تجارت یخچالی در مرزهای سه گانه آستارا

فرماندار آستارا در نشست بررسی مشکلات ترافیکی کامیون های ترانزیت در این شهرستان گفت: روزانه ۱۲۰ دستگاه کامیون ترانزیت یخچالدار محصولات کشاورزی از مرز آستارا تردد می‌کنند و تسریع در روند بروکراسی اداری این کامیون ها از سوی کشور جمهوری آذربایجان ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عباس صابر گفت: در یک هفته گذشته تا امروز ۵۰۳ کامیون خارجی وارد پایانه بار و ۴۸۶ کامیون خارجی پس از بارگیری از پایانه بار آستارا خارج شدند و بارگیری کالا به طور منظم انجام شده و در صورت ایجاد ترافیک در شهر از خروج کامیون ها از پایانه بار جلوگیری می شود.

صابر بیان کرد: هم اکنون صادرات محصولات کشاورزی از مرز آستارا به طور فعال در حال انجام است و در سه روز گذشته ۳۳۰ گواهی قرنطینه از سوی کلینیک های گیاهپزشکی جهت صادرات این محصولات صادر شده است.

نماینده عالی دولت در آستارا با اشاره به لزوم توجه و پیش‌بینی به صرفه ترین مسیر تجارت از مرز آستارا گفت: تجارت ریلی مقرون به صرفه ترین مسیر صادرات و واردات کالا در این مرز است و با پیشرفت و تکمیل پروژه راه آهن آستارا می توان آینده روشنی را برای تجار در این مرز متصور بود.

فرماندار با اشاره به عمق پهلوگیری ۳/۴ متری بندر آستارا و قابلیت برای حضور کشتی های متناسب با تجارت کانتینری گفت: رایزنی ها را برای حضور دو کشتی بزرگ قزاقستانی در بندر آستارا انجام دادیم و با ایجاد یک فضای رقابتی با کاهش کرایه حمل و نقل کالا ها و تسریع در روند حمل و نقل کالا، متعاقباً کاهش ترافیک کامیون ها را در مرز آستارا شاهد خواهیم بود.

وی گفت: روزانه ۸ واگن صادرات محصولات کشاورزی از بارانداز ریلی آستارا انجام می شود و با ایجاد صادرات واگن‌های یخچالدار در بارانداز ریلی آستارا می توان یک تجارت ترکیبی متشکل از زمینی، دریایی و ریلی را به طور فعال در مرزهای سه گانه آستارا شاهد باشیم.

صابر گفت: ساماندهی و استفاده از ظرفیت ریلی طی صحبت با صادرکنندگان آستارایی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری راه آهن و صادرکنندگان و همچنین افزایش ساعات کار بارانداز ریلی می توانیم مشکل عمده این حوزه را مرتفع کنیم.

کیانوش امیری رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا در این نشست گفت: هم اکنون لایروبی از ۱۵۰ هزار مترمربع در این بندر انجام شده و با لایروبی حوضچه این بندر مشکل پهلوگیری کشتی های بزرگتر رفع شده و تا پایان سال شاهد حضور کشتی های بزرگ در بندر آستارا خواهیم بود.

وی گفت: از آبان امسال ۱۶۰ کانتینر یخچالی از بندر آستارا به مقصد روسیه و قزاقستان بارگیری شده و رونق محصولات کشاورزی از طریق تجارت کانتینرهای یخچالی برقرار است.

Share