در کارگروه پسماند شهرستان فومن عنوان شد؛

شهرداری فومن پس از رشت بزرگ‌ترین سهامدار شرکت کود عالی است

پویا شهشهانی با بیان این که شهرداری فومن پس از رشت، با ۱۸ درصد سهم، بزرگ‌ترین سهامدار شرکت کود عالی است، به لزوم احیای جایگاه شهر فومن در هیئت مدیره این شرکت و لزوم خدمات دهی بهتر به این شهرداری پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان فومن به ریاست محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن برگزار شد.

در این جلسه که با حضور پویا شهشهانی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان همراه بود، به مسائل و مشکلات حوزه پسماند در شهرستان پرداخته شد.

محسنی با اشاره به اهمیت جایگاه مدیریت پسماند و محیط زیست، یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع را توجه دولت‌ها و دست اندرکاران به محیط زیست دانست.

وی با بیان این که بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی با پسماند و شیرابه زباله‌های وارد شده به منابع آبی در رابطه است، بر اهمیت توجه به تبعات آلودگی‌های زیست محیطی و نقش پسماند در این خصوص تاکید کرد.

محسنی اظهار کرد: اهتمام در حفاظت از محیط زیست مستلزم درنظر گرفتن تمام جوانب کار است و در این زمینه افراد و دست اندرکارانی که توجه لازم را نداشته باشند با اقدام قانونی مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به این که هر گونه هزینه در امر محیط زیست و پسماند به منزله سرمایه‌گذاری است، پیشنهاد داد: تهیه طرح‌های اهدای بسته‌های تشویقی برای خانوار‌هایی که تفکیک زباله از مبداء را رعایت می‌کنند، گام موثری در فرهنگ‌سازی و ترویج تفکیک از مبداء است.

محسنی، توجه به آموزش در حوزه محیط زیست و تفکی زباله از مبداء را امری ضروری دانست و بر لزوم امضای تفاهمنامه میان محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی و ارائه برنامه سالانه در این خصوص تاکید کرد و افزود: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با نظارت بخشداران، با تعاونی دهیاران درخصوص جمع آوری پسماند روستاها تفاهمنامه امضاء کند.

در ادامه، امضای تفاهمنامه دیگری میان محیط زیست و شبکه بهداشت و همچنین تفاهمنامه با اداره صمت اتاق اصناف شهرستان نیز در راستای معاضدت در تفکیک و جمع آوری پسماند، مورد تاکید فرماندار شهرستان قرار گرفت و در این راستا، بیان کرد: بستن تفاهمنامه با شهرداران فومن، ماکلوان و ماسوله و همچنین با میراث فرهنگی در حوزه‌های مربوطه به ویژه در هتل‌ها و اقامتگاه‌های مربوطه، حائز اهمیت است.

وی توضیح داد: هدف از امضای این تفاهمنامه ها، فراهم کردن بستر قانونی جهت پیگیری و اقدام قانونی در زمان بی‌توجهی متولیان به حوزه مدیریت پسماند است و البته باید به امر آموزش در این تفاهمنامه‌ها توجه شود.

محسنی با اشاره به این که جمع آوری زباله در حاشیه رودخانه‌ها ضرورت دارد، به لزوم توجه به ظرفیت گروه‌های مردم نهاد محیط زیستی و به کارگیری آن‌ها در این خصوص به ویژه در مسیرهای گردشگری پرداخت.

وی با تاکید بر توجه به مسئولیت دست اندرکاران در تفکیک و همچنین جمع آوری پسماند، افزود: همچنین باید از دهیاران موفق در امر مدیریت پسماند تقدیر کرد.

فرماندار شهرستان فومن در ادامه تاکید کرد: باید اهتمام ویژه‌ای جهت جذب اعتبارات و تامین مالی برنامه‌های زیست محیطی شهرستان داشته باشیم و نقش متولیان به ویژه اداره حفاظت محیط زیست حائز اهمیت است.

شهرداری فومن پس از رشت بزرگ‌ترین سهامدار شرکت کود عالی است

پویا شهشهانی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان در این جلسه با بیان این که شهرداری فومن پس از رشت، با ۱۸ درصد سهم، بزرگ‌ترین سهامدار شرکت کود عالی است، به لزوم احیای جایگاه شهر فومن در هیئت مدیره این شرکت و لزوم خدمات دهی بهتر به این شهرداری پرداخت.

وی با اشاره به محدودیت‌های موجود، افزود: تنها شهرستان‌های شفت، صومعه سرا، فومن، رشت و ماسال از خدمات شرکت کود عالی برخوردار هستند و سایر شهرستان‌ها فاقد محل دفن زباله هستند و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

شهشهانی با بیان این که می‌توان با اهتمام و برنامه ریزی مدون، از اعتبارات تفکیک از مبداء مختص استان‌های شمالی بهره گرفت، بر لزوم تدوین برنامه‌های مشخص در حوزه‌های شهری و روستایی به منظور دریافت اعتبارات مناسب تاکید کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تولید، تفکیک و مدیریت پسماند در شهرستان، اظهار کرد: در بخش‌ها فقط ۱۹ روستا با شرکت تعاونی دهیاران به منظور جمع آوری پسماند قرارداد بسته اند.

Share