فرماندار فومن در نشست با دهیاران بخش مرکزی؛

زیباسازی ورودی روستاها در اولویت برنامه دهیاران باشد | لزوم رعایت اصل بی‌طرفی در انتخابات

محسنی با بیان اینکه دهیاران به عنوان سربازان جبهه مواجه شدن با مشکلات و مطالبات مردم هستند، عنوان کرد: اگر قرار است دهیاران در خط مقدم حضور داشته باشند و پشتیبانی نشوند کارها پیش نمی رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست دهیاران بخش مرکزی شهرستان فومن با نماینده عالی دولت در شهرستان با محوریت مدیریت بحران و انتخابات پیش از ظهر روز چهارشنبه در سالن اجتماعات آیت الله بهجت فرمانداری فومن برگزار شد.

محمدرضا محسنی، فرماندار شهرستان فومن در این نشست با تاکید بر اینکه دهیاران مدیران اجرایی روستاها هستند، یادآور شد: ضروری است همه دستگاه ها و روسای ادارات ارتباط نزدیکی با دهیاران داشته باشند.

وی با بیان اینکه دهیاران به عنوان سربازان جبهه مواجه شدن با مشکلات و مطالبات مردم هستند، عنوان کرد: اگر قرار است دهیاران در خط مقدم حضور داشته باشند و پشتیبانی نشوند کارها پیش نمی رود.

فرماندار شهرستان فومن بر ضرورت پایش و شناسایی ظرفیت ها و مشکلات روستاها توسط دهیاران تاکید کرد و افزود: در هنگام وقوع بحران باید براساس ظرفیت ها اقدامات لازم صورت بگیرد.

محسنی در بخش دیگری از اظهارات خود حضور میدانی روسای ادارات و دهیاران در سطح روستاها و دیدار چهره به چهره آنها با مردم را ضروری دانست و عنوان نمود: تنها با پشت میزنشینی نمی توان به خوبی برنامه ریزی کرد و مشکلات مردم را حل نمود.

وی افزود: مردم باید مدیران و روسای ادارات را از نزدیک ببینند و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند و در بساری از مواقع میتوان با یک تماس ساده و پیگیری مشکلات را حل کرد.

نماینده عالی دولت در شهرستان فومن با تاکید بر اینکه دهیاران باید برای شنیدن مشکلات مردم و انتقال درست و پیگیری مشکلات گوش شنوا داشته باشند، افزود: دهیار به عنوان مدیر اجرایی روستا باید برنامه کاری داشته باشد و امورات را به روزمرگی نسپارد.

زیباسازی ورودی روستاها در اولویت برنامه کاری دهیاران باشد

محسنی بر ضرورت آگاهی دهیاران از ظرفیت روستاها تاکید کرد و گفت: مشکلات باید اولویت بندی شود و با طی سلسله مراتب اداری و تحت نظارت و ارتباط تنگاتنگ با بخشداری پیگیری گردد.

وی در ادامه اظهارات خود یکی از ظرفیتهای ارزشمند استان گیلان و شهرستان فومن را گردشگری عنوان کرد و گفت: زیباسازی ورودی روستاها در اولویت برنامه کاری دهیاران باشد و میتوان با تکیه بر المان بومی همان محل نسبت به زیباسازی بافت ورودی روستا اقدام کرد.

فرماندار شهرستان فومن یادآور شد: اگرچه اعتبارات نیاز است اما همه چیز پول نیست و ایده های نو و اجرایی در این زمینه اثر بخش و مفید هستند.

محسنی با بیان اینکه در حوزه مدیریت روستایی شوراها هماند آنچه که در شهر وجود دارد، تصمیم گیر هستند، افزود: یکی از برنامه های اصلی شوراها باید ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری باشد و در این راستا می بایست از ظرفیتهایی که در سطح روستاها وجود دارد به خوبی بهره گرفت.

فرماندار شهرستان فومن بر ضرورت توجه به مشاغل خرد روستایی در کنار ظرفیتهای کشاورزی جهت ایجاد درآمدزایی در روستاها تاکید کرد و افزود: پرورش کرم ابریشم درسطح شهرستان فومن همانند آنچه که در شهرستان شفت صورت گرفت می تواند منجر به درآمدزایی روستائیان شود.

وی احیای توتستان ها، کاشت نهال توت در حاشیه آب بندان ها و حمایت از خرید تضمینی پیله کرم ابریشم را در افزایش میزان تولید پیله اثربخش عنوان کرد و گفت: با توجه به صنایع تبدیلی و احیای کارگاه های نخ کشی جهت تبدیل پیله خام به نخ ابریشم می توان ارزش افزوده تولید کرد و در این راستا تولید صنایع دستی ابریشمی بر میزان ارزش افزوده به دست آمده خواهد افزود.

محسنی، پرورش گیاهان دارویی با توجه به اقلیم مناسب گیلان را یکی دیگر از ظرفیتها عنوان نمود و افزود:  دهیاران باید به دنبال شناسایی ظرفیت روستای خود باشند و اگر آنها از اشتغال خرد حمایت کنند در سطح شهرستان تسهیلات اشتغال روستایی به آنها اختصاص پیدا می کند.

فرماندار شهرستان فومن توجه به پسماند را یکی از مهمترین خواسته های فرمانداری از دهیاران عنوان کرد و گفت: پسماند امروز به معضل بزرگ گیلان و کشور تبدیل شده و ما نتوانسته ایم از این طلای کثیف به خوبی استفاده کنیم.

محسنی یادآور شد: قدم اول در بحث مدیریت پسماند، تفکیک زباله از مبدا است و یکی از مهمترین شاخصه های ارزشیابی عملکرد دهیاران موفقیت در زمینه مدیریت پسماند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در شهرستان فومن با تاکید بر اینکه اصل در مدیریت بحران پیشگیری است، یادآور شد: اگر مشکل مدیریت نشود تبدیل به چالش و پس از آن چالش تبدیل به بحران خواهد شد. بنابراین یک سیلاب کوچک را نباید بحران بدانیم زیرا بحران تعریف خاص خودش را دارد.

وی بر مشارکت دهیاران در پیشگیری از وقوع بحران تاکید کرد و افزود: بخشداران در سطح بخش جلسات مدیریت بحران را برگزار کنند و هریک از دهیاران نیز به عنوان مدیر بحران روستا معرفی می شوند و وظایفی برعهده دارند.

محسنی با بیان اینکه هر دهیار باید با استفاده از ظرفیت و امکانات محلی خود، بحران را در ساعات اولیه مدیریت کند و منتظر رسیدن امکانات از شهرستان نباشد، افزود: تعداد تراکتورهای شهرستان توسط جهاد کشاورزی پایش شده و علاوه بر آن نیز پیمانکاران فعال در سطح منطقه باید امکانات خود را هنگام وقوع بحران در اختیار روستا قرار بدهند.

وی در ادامه از اداره مخابرات درخواست نمود که نسبت به پایش مشکلات تلفن روستایی اقدامات مناسب را انجام دهد و افزود: نباید با تیربرق های نامناسب بستر سرقت کابل تلفن را مهیا کنیم.

فرماندار شهرستان فومن تاکید کرد: به مشکلات پس از شناسایی و به ترتیب اولویت منابع اختصاص می باید.

محسنی با تاکید بر اینکه ادارات از احاله کردن وظایف خود به سایر ادارات و فرمانداری اجتناب کنند، افزود: فرمانداری بر همه دستگاه ها نظارت خواهد کرد تا به درستی کار خود را انجام دهند.

حضور دهیار در میتینگ کاندیداها و سخنرانی برای آنها ممنوع است

نماینده عالی دولت در شهرستان فومن در بخش دیگری از اظهارات خود به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف دشمن این بود که با اعمال تحریم ها و فشار حداکثری مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهد و حتی در سال ۹۷ یکی از مسئولان آمریکا مدعی شد که جشن پیروزی را در تهران خواهند گرفت اما با هوشمندی و بصیرت مردم این اتفاق رخ نداد و نخواهد افتاد.

محسنی انتخابات را نماد نظام مردم سالاری دینی عنوان کرد و افزود: انتخابات دارای چهار رکن اساسی سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت است که برقراری امنیت و سلامت انتخابات برعهده مجریان آن قرار دارد.

وی بر لزوم رعایت اصل بی طرفی و عدم جانبداری از کاندیداها تاکید کرد و گفت: حضور دهیار در میتینگ کاندیداها، برگزاری جلسات کاندیداها در منازل و سخنرانی برای آنها خلاف قوانین است و دهیار به عنوان مدیر اجرایی روستا باید بی طرف باشد.

فرماندار شهرستان فومن با بیان اینکه بر فضای مجازی رصد و نظارت می شود، گفت: دهیاران نباید در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا و پخش مطالب در حمایت از کاندیداها داشته باشند.

محسنی در پایان بر لزوم حفظ کرامت مردم و تکریم ارباب رجوع تاکید کرد و گفت: امیدوارم همه ما با برنامه ریزی مناسب امورات را به گونه ای پیش ببریم که رضایتمندی مردم فراهم شود.

انتخابات این دوره نماد مقاومت و پایداری است

عبدالحسین ترابی بخشدار مرکزی فومن در این جلسه خواستار مشارکت و برنامه ریزی دهیاران جهت مقابله با وقوع بحران شد و گفت: مدیریت بحران نیازمند مدیریت همه جانبه است و در هنگام حادثه باید برنامه محور عمل کنیم و آماده مقابله با آن باشیم.

ترابی بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکاران هنگام وقوع بحران تاکید کرد و گفت: کاهش خسارت ناشی از وقوع حوادث مهمترین هدف مدیریت بحران است.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران در روستاها بنا به دستور فرمانداری فعال خواهد شد، افزود: ستاد مدیریت بحران در روستاها اولین خواسته ما از دهیاران است و گزارش کار نیز باید به بخشداری ارائه شود.

بخشدار مرکزی فومن در بخش دیگری از اظهارات خود نقش آفرینی مردم در انتخابات به عنوان مهمترین رویداد سیاسی کشور را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: برگزاری انتخابات سبب ساز ایجاد امنیت و آرامش و افزایش اعتماد عمومی است.

ترابی افزود: با رعایت اصل بی طرفی می توان انتخاباتی امن، سالم و مبتنی بر سیاستهای نظام برگزار کرد.

وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال این هستند که نگذارند انتخابات با مشارکت حداکثری مردم برگزار شود، افزود: انتخابات این دوره نماد مقاومت و پایداری است.

بخشدار مرکزی فومن با تاکید بر اینکه انتخابات آبروی نظام است، تصریح کرد: دهیاران امکانات لازم را جهت برگزاری انتخابات فراهم کنند.

شادپور رئیس اداره برق شهرستان فومن در این نشست با بیان اینکه ۹۰۰ کیلومتر شبکه برق فشار ضعیف و ۴۵۰ کیلومتر شبکه برق فشار متوسط و قوی در شهرستان وجود دارد، افزود: با توجه به فصل زمستان شاخه زنی درختان اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۰ کیلومتر از شبکه دارای کابل خودنگهدار است، یادآور شد: طی یک بازه زمانی حداکثر ۱۰ ساله کل شبکه با کابل خودنگهدار تعویض می شود.

هنرپاک رئیس آب روستایی نیز با بین اینکه ۹۳۰ کیلومتر از شبکه توزیع و ۶۰ کیلومتر خط انتقال آب روستایی شهرستان است، افزود: با سه بحران فصل خشک سال شامل کم آبی چاه و چشمه و افت فشار، فصل کشاورزی که شامل سرقت آب، هجوم بی رویه ویلاسازان و همچنین بحران ناشی از خسارات فصل سرما که شمال سیلاب و شکستگی خطوط است رو به رو هستیم.

هنرپاک با بیان اینکه دهیاران نقش مهمی در اصلاح فرهنگ مصرف برعهده دارند، یادآور شد: آبفار با منابع اندک و نیروهای محدود شبکه عظیمی را تحت پوشش دارد.

گفتنی است در این جلسه روسای اداره گاز، مخابرات، امور آب، راهداری و پلیس راه فومنات نیز گزارش خود را ارائه کردند.

Share