رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران

آیا طعمه مسموم، پلنگ مازندران را از پای درآورد؟

پزشک معتمد محیط زیست مازندران گفت: کالبدشکافی اولیه بر روی پلنگ تلف شده احتمال مسموم شدن این حیوان را قوی‌تر می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پیکر بی‌حرکت یک قلاده پلنگ ماده صبح پنجشنبه ۲۲ آبان ماه در منطقه صخره‌ای جنگلی روستای بندبن واقع در پناهگاه حیات وحش چهاردانگه ساری نظر اهالی را به خود جلب می کند. پس از  تماس‌های مردمی بلافاصله ماموران حفاظت محیط زیست مازندران به همراه دامپزشک به محل حادثه رفته و پس از معاینه اولیه، این حیوان را برای ادامه درمان به پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال می دهند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با تایید تلف شدن این حیوان در سحرگاه روز گذشته، گفت: دامپزشکان معتمد محیط زیست مشغول کالبدشکافی هستند تا علت مرگ این پلنگ مشخص شود.

همزمان فرضیه‌های متفاوتی در خصوص علت تلف شدن این حیوان از جمله مسمومیت یا سقوط از ارتفاع و آسیب‌های داخلی مطرح شد.

بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران پس از کالبدگشایی لاشه این پلنگ گفت: در تحقیقات اولیه بر روی این پلنگ ۵ ساله هیچ خونریزی داخلی مشاهده نشده، مخاط‌ها و غدد لنفاوی و روده‌ها وضعیت طبیعی داشتند، اما نای حیوان و عروق پرخون و ملتهب بود.

وی با بیان اینکه احتمالا ماده فعالی وارد بدن شده و خودش را داخل ریه نشان داده است، افزود: زمانی که پلنگ را برای بیهوشی زنده گیری کردیم متوجه خروج خونابه از بینی حیوان شدم که این هم می‌تواند نشانه‌ای از درگیری مجاری سیستم تنفسی باشد.

دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در لاشه این پلنگ هرجا که ریه با دیواره قفسه صدری در تماس بود التهاب وجود داشت که این نشان دهنده نشت ماده‌ای از داخل ریه به بیرون است و برای این وضعیت امکان مسمومیت با سمومی که خاصیت تصعید دارند مانند قرص برنج وجود دارد.

دکتر اکرامی ادامه داد: ریه‌های این پلنگ نیز نکروز و سیاه شده و به شدت پرخون بودند و مسمومیت با سمومی نظیر قرص برنج که خاصیت تصعید دارند می‌تواند شدت آسیب به بافت‌های ریه را چند برابر افزایش داده و نکروز‌های وسیعی ایجاد کند.

دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با احتمال اینکه علت مرگ این پلنگ، مسمومیت حاد با قرص برنج است، ادامه داد: از صفرا، کبد، روده‌ها، محتویات داخل معده و ادرار پلنگ نمونه‌گیری شده و منتظر آماده شدن نتایج آزمایش هستیم.

وی افزود: همه دندان‌های نیش و ثنایا این پلنگ جوان دارای شکستگی‌های شدید و قدیمی بود به همین دلیل شک به تعارضات این حیوان به دام‌های اهلی به دلیل تقص دندانی، کاهش قدرت شکار در طبیعت و مسمومیت لاشه مصرفی می‌رود.

با احتمال مسمومیت این پلنگ با قرص برنج حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا بومیان برای جلوگیری از آسیب رساندن حیوانات وحشی به دام‌هایشان از طعمه مسموم با قرص برنج استفاده کرده‌اند یا شکارچیان غیرمجاز راهی جدید برای شکار حیوانات یافتند؟ پرسشی که پس از اعلام نتایج آزمایش روی نمونه‌های گرفته شده از این پلنگ می‌توان پاسخی برای رد یا تایید این دو فرضیه داد.

Share