یادداشت / رضا سیف پور

مهارت زندگی در شرایط تورمی

 مهارت زندگی در شرایط تورمی از طریق ارتقای سطح «سواد مالی» و گذراندن دوره‌های علمی در حوزه مدیریت اقتصادی خانواده به دست می‌آید.

  • رضا سیف پور/ مدرس سوادمالی و فنون مذاکره

سالهاست که جامعه ما با پدیده پیچیده «تورم» روبروست. یکی از جنبه‌های پیچیدگی موضوع این است که هیچگاه به طور دقیق معلوم نشد نرخ تورم در کشور ما چقدر است! کافیست یک دولت تغییر کند. ظرف کمتر از صد روز ناگهان کمر تورم می‌شکند. پس از چند ماه هم ناگهان یک نهاد مالی یا اقتصادی و یا یک کارشناس و تحلیلگر دیگر نرخی را برای تورم اعلام می‌کند که کمر دولت می‌شکند! و در تمام این مدت، بالا و بالاتر رفتن قیمت‌ها کمر مردم را می‌شکند! ساده‌ترین تعریف تورم هم شاید همین کمردرد ناشی از فشار اقتصادی زندگی است که متاسفانه مردم ما هیچگاه مهارت زندگی در این شریط خاص را در جایی فرا نگرفتند.

تورم باعث می‌شود ارزش پول فردای شما به میزان نرخ واقعی تورم کمتر از ارزش و یا قدرت خرید همان پول در شرایط امروز باشد. کسانی که از مهارت کافی برای زندگی در شرایط تورمی برخوردار باشند می‌توانند در این شرایط، خود، خانواده و دارایی خود را حفظ کنند و متاسفانه کسانی که از آموزش کافی برای زندگی در چنین شرایطی برخوردار نباشند نه تنها خود دچار مشکلات مختلف می‌شوند بلکه ممکن است ضمن از دست دادن دارایی‌های خود خانواده را هم وارد چالش‌های عمیقی کنند.

 مهارت زندگی در شرایط تورمی از طریق ارتقای سطح «سواد مالی» و گذراندن دوره‌های علمی در حوزه مدیریت اقتصادی خانواده به دست می‌آید. بدیهی است کسب این مهارت‌ها زمان بر و تشریح کامل آن هم طولانی خواهد بود لیکن حالا اجازه دهید تا در این یادداشت، سه ویژگی مهم افرادی را که از مهارت کافی برای زندگی در شرایط تورمی برخوردار هستند، با هم مرور کنیم. بدون شک اگر شما هم از این مهارت‌ها برخوردار باشید می‌توانید در شرایط کمر شکن تورمی دوام بیاورید وگرنه باید سبک زندگی مالی خود را تغییر دهید:

  • سرمایه گذاری هدفمند:

افرادی که دارای توانایی زندگی در شرایط تورمی هستند مهمترین اولویت زندگی مالی خود را سرمایه گذاری می‌دانند. آن‌ها شیوه‌های درست سرمایه گذاری را می‌آموزند و در جایی سرمایه گذاری می‌کنند که مطمئن شوند ارزش افزوده پولشان از ارزش کاهنده تورم بر دارایی‌شان پیشی می‌گیرد.

  • پس انداز برنامه ریزی شده:

پس انداز یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که می‌توان آن را در یک خانواده موفق سراغ گرفت اما در شرایط تورمی، هر روز که از پس اندازتان می‌گذرد از ارزش پولتان هم کاسته می‌شود. لذا بهتر است بطور مرحله به مرحله پول‌های پس انداز شده خود را به دارایی‌های دیگر تبدیل کنید.

  • وام خوب، وام بد

افرادی که شرایط تورمی را به خوبی درک می‌کنند به دنبال «وام‌های خوب» هستند و از آن خوب استفاده می‌کنند. وام خوب وامی است که درصد بهره واقعی آن از درصد واقعی تورم کمتر باشد. در شرایط فعلی اکثر وام‌ها یا تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها همین ویژگی را دارند. نکته مهم دیگر، استفاده خوب از یک وام خوب است. فراموش نکنید که به هیچ وجه نباید از وام برای مصرف هزینه‌های جزئی زندگی، چشم و هم چشمی‌های خانوادگی، خرید یا تغییر لوازم فرعی زندگی، تجملات و چیزهایی شبیه آن شود. شما باید این مهارت را داشته باشید که از این وام‌های خوب برای خرید کالاهای سرمایه‌ای استفاده کنید.

***

فراموش نکنید، در اغلب مواقع حد متعادلی از تورم می‌تواند باعث رونق کسب و کار، ایجاد انگیزه برای تولید کننده و بهبود اوضاع شود اما اگر تورم از حدی فراتر رود و بخصوص روز به روز بر میزان آن افزوده شود اوضاع به گونه دیگری تغییر پیدا می‌کند. متاسفانه در شرایط فعلی که کنترل تورم از دست دولت خارج شده و حتی در مواردی خود دولت با تصمیمات غلط و یا عدم توجه به الزامات اقتصادی سالم و شفاف، باعث تشدید آن می‌شود عدم برخورداری مردم از مهارت زندگی در شرایط تورمی می‌تواند لطمات جبران ناپذیری را برای خانواده و در نهایت جامعه به بار بیاورد.

  • ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share