هوای مملکت عاشقان سیاسی نیست

آنچه در نشست صمیمانه استاندار با جوانان گیلانی گذشت

سجودی گفت: عدم از استفاده از جوانان به بهانه‌های بی‌تجربگی و دلایل واهی از این دست مدتها بود دل جوانان تاثیرگذار استان را خون کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با ایام گرامیداشت میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، نشست صمیمانه استاندار گیلان با حضور پر شور جمعی از فعالان اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اعضای سمن های جوانان، تشکل های سیاسی از گروه های مختلف و جوانان برگزیده شهرستان های استان گیلان برگزار شد. (گزارش تصویری)

راه جوانگرایی در ایران تقریباً بسته است

در ابتدا مریم اسماعیل‌پور قائم مقام ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در گیلان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: لازم می‌بینم تا ضمن تبریک روز کارگر و هفته معلم اعلام کنم که تا امروز باور به جوانان در استان ثابت شده. او همچنین با انتقاد از دولت گفت: ما واقفیم که بدنه دولت در احقاق شعارهای خود مشکل دارد و ما به عنوان حامیان اصلی آن وظیفه داریم تا کاستی‌هایش را تذکر دهیم.

اسماعیل‌پور در توضیح جوانگرایی عنوان کرد: جوانگرایی یعنی باز شدن راه برای جوانانی که توانایی مدیریتی دارند تا نیروهای قدیمی سکان مدیریت کشور را به جوانان به سپرند. او در توضیح ادامه داد: ما می دانیم که در ایران این راه بسته است و نسل گذشته حفظ انقلاب را در حفظ خود می‌بیند. قائم مقام ستاد انتخاباتی دولت در گیلان اضافه کرد: دولت پیش کوشید بخشی از این ساختار را ایجاد کند اما چون فقط هدف آن شکست تابوی جوانگرایی بود کلاهی بزرگ بر سر جوانان رفت. امروز ما در مقام حامیان دولت خود را در نقش همراه و منتقد می دانیم، انتقادها به سیاست هایی که اعتماد مردم به دولت را به حاشیه می‌برد.

در ادامه نیز، معراج مبرانیا، دکتری مدیریت کسب و کار به خواسته‌ها و دغدغه‌های خود در حوزه اقتصادهای نوین پرداخت و گفت: آقای استاندار، ارتباط اقتصاد دانش بنیان با جوانان ارتباطی ناگسستنی می‌باشد و بنده از شما تقاضا دارم تا از جوانان متخصص در این حوزه به عنوان مشاوران و فعالانی کنار خود استفاده کنید. او با بیان پیشنهادی در حوزه تولید ادامه داد: ایجاد یک مجموعه‌ای از تولید کنندگان و ایجاد تجارت الکترونیک که سبب می‌شود آلودگی محیطی زیستی نداشته باشیم بسیار می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی استان دخیل باشد.

برخی امید جوانان و نخبگان را می‌گیرند

در ادامه علیرضا کنعان‌رو، فعال رسانه‌ای و عضو شورای مرکزی جمعیت زنان و مسلمانان نواندیش فومن به سخنرانی پرداخت و گفت: متاسفانه زیر جلد سبز استان گیلان نارسایی‌های زیادی وجود دارد. او افزود: رشد بسیاری از موانع اجتماعی در گیلان بسیار محل اهمیت است. برخی از این آسیب‌ها برای برخی دیگر نقش سبب ساز دارند و این ارتباط زنجیره ایست.

کنعان رو اضافه کرد: شاید علت اصلی همه این‌ها مشاغلی است که یا کاذبند یا وجهه اجتماعی خوبی ندارند و متاسفانه شاهد آن هستیم که مزایایی که برای رفع بیکاری تخصیص داده شده‌اند توسط اهرم‌های قدرت به باد داده می‌شوند و به این خاطر لازم است که نظارت جدی‌تری بر این موضوع صورت بگیرد. این عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که با ناکارآمد جلوه دادن دولت امید جوانان و نخبگان را از بین می‌برند تا پرچم اصلاح خواهی و مناسبت خواهی بی لوا بماند. او در انتها خطاب به سالاری تاکید کرد: آقای استاندار بدانید که اگر در این مسیر برخی به دنبال کارشکنی هستند، خیل عظیمی از جوانان پشت سر شما از شما حمایت می‌کنند.

نسل ما، نسلی است که از حضور تا پوشش‌اش درگیر است

پس از سخنرانی کنعان رو نوبت به مائده عطایی، فعال دانشجویی و اجتماعی رسید تا از مشکلات نسل خود بگوید. عطایی در ابتدا گفت: وقتی می گوییم نسل جوان از چه حرف می‌زنیم؟ نسلی که از حضور تا پوشش اش درگیر است؟ تحصیلش با مشکل است؟ حیاتش حاصل تصمیم‌های بعضاً نادرست این و آن است؟ نسل ما نسل تجربه‌های عمیق است و با تعارض‌های مختلف دست و پنجه نرم کرده است و یاد گرفته برای ساده‌ترین حقوقش بجنگد.

عطایی ادامه داد: سال‌هاست که نقش جوانان تنها در ستادهای انتخاباتی به کار گرفته می‌شود اما واقعیت آن است که یا اراده‌ای برای به‌کارگیری جوانان نیست یا نمی‌گذارند که باشد. عطایی با ورود به مبحث آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: جامعه ما گرفتار آسیب‌های زیادی است و این آسیب‌ها وابسته به فقر فرهنگی‌اند و مادامی که نگاهی درست به جوانان و استعانت از نظرات کارشناسان صورت نگیرد این اقدامات عبث خواهند بود. به عقیده او: دیدگاه امنیتی به اصلاحات اجتماعی این جنبش‌ها را بی نتیجه خواهند گذاشت. آن چه امروز نسل ما را دچار رکود کرده سیستم کهنه مدیریت کلان کشوراست. سیستمی که برای تأسیس یک ان جی او مشکلات زیادی را پیش روی متولیان آن می‌گذارد.

این فعال اجتماعی در انتها تاکید کرد: نسل جوان ما به تنهایی فرصتی است برای مبارزه با سختی‌ها اما به این شرط که به آن توجه شود. ما امید داریم به دیده شدن، امید به اصلاحات و باز شدن درهای بسته پیش رو.

سالهاست مشکلی واحد در همه دولت‌ها تکرار شده است

در ادامه مجتبی نعیمی، فعال سیاسی و فرهنگی اشاره به وجه مطالبه گری جوانان گفت: همه ما از شما طلب کاریم آقای استاندار.

او ادامه داد: اگر ما لیستی از اساسی‌ترین مشکلات جمع کنیم متوجه می‌شویم که این مشکلات در همه دولت‌ها ثابت بوده است. نعیمی افزود: ما سال‌هاست در دولت‌های مختلف مشکل واحدی داریم و آن عدم استفاده از همه ظرفیت‌های جوانان است.

این فعال سیاسی افزود: در طول چهار دهه انقلاب و حتی در همین دولت از همه ظرفیت‌های جوانان متخصص استفاده نشده است.

نعیمی در انتها خطاب به استاندار گیلان گفت: امیدواریم که از دوران شما به عنوان دوره‌ای یاد کنیم که دوره طلایی استفاده از جوانان بود.

جوانگرایی نباید منحصر به وزارت کشور باشد

این بار یوسف پورواجد، عضو شورای مرکزی سازمان جوانان حزب اعتدال و توسعه از دغدغه‌هایش گفت: اگرچه سنگ اندازی هایی در جریان جوانگرایی صورت گرفته اما جوانان همچنان پشت استاندار هستند.

او افزود: تنها وزارت کشور نباید زیر بار جوانگرایی برود و در سایر بدنه‌های مدیریتی نیز باید این اقدام صورت بگیرد. پورواجد با اشاره به انتصابات اخیر بانوان اضافه کرد: آیا استفاده از بانوان صورت پذیرفته است؟ بله اما تا کجا و این انتصابات چقدر در بازگرداندن امید به بانوان استان دخیل بوده است؟

پورواجد ادامه داد: او دو مطالبه اصلی جوانان از استاندار را برشمرد و گفت: ما می‌خواهیم که گزارش عملکرد فصلی بخشنامه‌ای که شما روز اول تنظیم کردید به صورت تفصیلی داده شود و خواست بعدی ما جوانان از شما، بحث وحدت در استان است. اگر وحدت فراموش شود اثرات آن در همه سطوح دیده خواهد شد. آقای استاندار امروز شاید فشارهایی بر شما باشد و بر خواسته‌های به حق شما سنگ اندازی کنند اما مطمئن باشید ما این اقدامات را دیده و ارج می‌نهیم.

حضور بانوان در رأس امور نشانگر فرهنگ بالای یک منطقه است

در ادامه فاطمه قاسمی، عضو اسبق تیم‌های ملی و مربی کنونی تیم ملی گفت: حضور زنان در رقابت‌های برون مرزی و کسب مدال‌های گوناگون نشان تلاش آن‌ها است. همچنین حضور بانوان در رقابت‌های جهانی علاوه بر این که باعث اعتبار وجه استان می‌شود می‌تواند نشانگر زبان گویای فرهنگ یک منطقه باشند.

امنیت شغلی، اصلی‌ترین خواست قهرمانان ورزشی

در ادامه محمد رهبری، قهرمان شمشیربازی استان گفت: در روزهای ماقبل هر انتخابات همه از راست و چپ گرفته تا بالا و پایین وعده‌های گوناگون می‌دهند اما این وعده‌ها پس از انتخابات به فراموشی سپرده می‌شوند. بزرگ‌ترین دلگرمی ما حضور دکتر سالاری در گیلان است که به ورزشکاران و علی الخصوص ورزشکاران جوان توجه ویژه‌ای دارد. خواسته ما قهرمانان ورزشی آن است که امنیت شغلی داشته باشیم.

در دوره گذشته به راحتی پای جوانان به ساختمان استانداری نمی‌رسید

سهیل سجودی نائب رییس حزب ندای ایرانیان خطاب به استاندار گفت: حضور شما در گیلان بارقه‌های امید را در نسل جوان به دلیل انتصاب یک استاندار جوان شکوفا ساخت هرچند پس از مدت کوتاهی مخالفین واقعی شما تبدیل به موافقان ظاهری شدند. همانگونه که خاک گیلان تشنه باران است و رودهایمان خشک شده، جوانان ما خواهان نگاهی نو بر مبنای شایسته سالاری بدور از هرگونه پارتی‌سالاری هستند. عدم از استفاده از جوانان به بهانه‌های بی‌تجربگی و دلایل واهی از این دست مدتها بود دل جوانان تاثیرگذار استان را خون کرده بود. خوشحالیم که با حضورتان آغازگر راهی بودید که از روز اول جوانان استان همین انتظار را از شما داشتند. آگاهیم که در این مسیر پرسنگلاخ از بسیاری خطرها گذر کرده اید و خواهانیم که بر آن عهد نانوشته اما درد مشترکمان استوارانه بمانید و بدانید گیل‌جوانان قدردان این ایستادگی شما خواهند بود.

درد بیکاری در گیلان بیداد می‌کند و همگی خوب می‌دانید که عواقب بیکاری چه معضلات اجتماعی و فرهنگی را در پی خواهد داشت. عدم توزیع درست سرمایه‌های واردشده به استان و سرمایه‌گذاری در بخش های خاص تحت امر متولیان سبب دوری جوانان از دولت گشته است. نبود تشکلیلات و سازماندهی درست جوانان در بخشهایی فارغ از احزاب بمانند خانه جوان که در استانمان میز شکل نگرفته است سبب ساز ان گشته تا از نیروهای جوان متخصص بنا به شایستگی استفاده نشده است. حضور مدیرانی با میانگین سنی بیش از ۵۰ سال باعث گشته برداشتهای آنان در بسیاری موارد از جوانان نادرست باشد و این در حالیست که نظام به اینان در جوانیشان اعتماد کرده و مزد این اعتماد را خود را گرفته است.

او همچنین ادامه داد: در دوره دولت قبل هیچ کدام از ماها پایمان به همین راحتی به استانداری باز نمی‌شد و ای کاش جوانانی که داعیه‌دار دفاع از اصولند در آن سال‌ها نیز از اصول دفاع می‌کردند. در آخر سجودی این بیت را خواند: دل از سیاست اهل ریا بکن، خود باش/هوای مملکت عاشقان سیاسی نیست.

سپس سعید آقایی، دبیر شورای حامیان تدبیر و امید گیلان خطاب به استاندار گیلان سخنرانی کرد و گفت: همین که بالاترین مقام یک استان پای درد و دل جوانان می‌نشیند برای جوانان جای امیدواری دارد.

او ادامه داد: شورای حامیان بعد از سال ۹۲ با همه محدودیت‌هایی بود توانست گروهی از جوانان نخبه را کنار خود جمع کند و ما خوشحالیم که چهار جوانی که به سمت‌های بخشداری رسیدند از جوانان این مجمع بودند. آقایی عنوان کرد: ما جوانان با تمام اختلاف نظرهای سیاسی که با هم داریم، دشمن هم نیستیم. او در انتها در تأیید سخنان سجودی عنوان کرد: متاسفانه در دوره‌های قبل استانداری گاهی یک گروه به کلی از ساختار سیاسی استان حذف می‌شد.

همچنین در این نشست پریسا رویدل، شهرام شاهی، آرمین عموزاد، عرفان حیدری، سینا میری نرگسی، مسلم موسوی و سارا متقی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

Share