معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان خبرداد

کاهش ۷ درصدی نرخ طلاق در گیلان | وقوع ۱۷۰ فقره خوکشی طی ۱۱ ماه سال جاری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان گفت:‌ آمار طلاق در گیلان ۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد آقایی اظهار داشت:‌ در طول یازده ماهه گذشته سال ۹۶ تاکنون ۳۵۷ هزار و ۹۰۰ پرونده حقوقی و کیفری در محاکم قضایی استان گیلان تشکیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان تصریح کرد:‌ استان گیلان جزء استان‌های امن کشور محسوب می‌شود و جرایم خشونت بار در آن بسیار ناچیز بوده و از درصد ارتکاب کمی در این موارد برخوردار است.

آقایی با اشاره به ۱۰حوزه‌ای که بیشترین جرایم در آن‌ها رخ می‌دهد گفت:‌ ایراد ضرب عمدی در رتبه نخست،‌ توهین رتبه دوم و سرقت،‌ ایراد ضرب غیرعمد،‌ تهدید،‌ تخریب، نگهداری و‌ فروش مواد مخدر،‌ مزاحمت ملکی و کلاهبرداری در رتبه‌های بعد قرار دارند.

وی با اشاره به آمار پرونده‌های حقوقی و کیفری استان عنوان کرد:‌ در یازده ماهه گذشته سال ۹۶ تعداد ۱۱۴ هزار و ۹۰۰ فقره پرونده در بخش حقوقی و ۲۴۳ هزار فقره پرونده نیز در بخش کیفری در محاکم قضایی استان گیلان تشکیل شده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان عنوان کرد:‌ مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری روی برخی آسیب‌های اجتماعی دارند و مدیران و مسئولان کشوری را مکلف به کاهش آمار و ضریب وقوع آن‌ها کرده‌اند.

آقایی درباره آسیب‌های اجتماعی که کشور را تهدید می‌کند تصریح کرد:‌ طلاق،‌ اعتیاد،‌ مفاسد اخلاقی و قاچاق، چهار معضل و آسیبی است که نه تنها کشور ما و استان گیلان بلکه تمام دنیا به نوعی با آن درگیر بوده و آسیب می‌بیند.

وی نقش خانواده‌ها را در کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور برشمرد و عنوان کرد:‌ کانون گرم خانواده‌ها و نقش ارزشمند و بسیار تاثیر‌گذار پدر و مادر در ایجاد و تشکیل جامعه سالم و عاری از هرگونه جرم بسیار چشمگیر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ابراز داشت:‌ تلاش دشمنان در عرصه‌های مختلف معطوف به وارد کردن آسیب به خانواده شده بنابراین از طریق شبکه‌های ماهواره‌ها و فضای مجازی سعی در تغییر الگوها و سنت‌های اصیل ایرانی را دارد.

آقایی به نقش آموزش و پرورش نیز اشاره و خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه فرزندان بیشترین وقت خود را در مدرسه و با معلمان خود می‌گذارند بنابراین اولیاء مدرسه و مربیان می‌توانند با تاثیرگذاری مثبت در جهت شکل‌دهی شخصیت آن‌ها گام بردارند.

وی ابراز داشت:‌ در یازده ماهه سال ۹۶ برای تعداد ۷ هزار و ‌۴۰‌۰ پرونده طلاق حکم صادر شده که از این تعداد ۵ هزار و ۵۰۹ فقره پرونده طلاق توافقی و هزار و ۸۹۱ پرونده نیز پرونده طلاق غیرتوافقی در استان است.

آقایی با اشاره به اینکه ‌آمار طلاق در گیلان ۷ درصد کاهش پیدا کرده است افزود:‌ بر طبق آمار ثبت احوال گیلان در این زمینه در یازده ماهه گذ‌شته ۵ هزار و ۸۵۵ فقره پرونده طلاق داشته‌ایم که در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به ثبت رسمی رسیده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ابراز داشت:‌ در بحث پرونده‌های مربوط به خشونت نیز در یازده ماهه گذشته از مجموع ۲۴۳ هزار پرونده کیفری تشکیل شده ۲۷ درصد آن مربوط به حوزه خشونت در استان گیلان است.

وی درباره موسسات داوری دستگاه قضایی استان گیلان اظهار داشت:‌ در گیلان ۲۲ موسسه داوری وجود دارد که در یازده ماهه امسال حدود ۲ هزار و ۵۹ فقره پرونده به آن‌ها برای مشورت ارجاع و در ۶۱۶ مورد نیز حکم صادر شده است.

آقایی با اشاره به آمار خوکشی‌ در استان گیلان نیز خاطرنشان کرد:‌ در یازده ماهه گذشته سال ۹۶ تاکنون تعداد ۱۷۰ فقره خوکشی در گیلان به شکل‌های مختلفی اتفاق افتاده و در میان آن ۴۱ نفر زن و ۱۲۹ نفر آن‌ها مرد هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان افزود:‌ بیشترین شیوه خودکشی‌های واقع شده به صورت حلق‌آویز کردن به میزان ۵۳ درصد بوده همچنین ۲۷ درصد نیز از طریق مسمومیت از طریق مصرف قرص برنج است.

آقایی در بحث خودکشی به رتبه گیلان در سطح کشور اشاره کرد و عنوان کرد:‌ درباره آمار خودکشی‌های انجام شده، استان گیلان رتبه ششم کشوری را دارد و به‌طور تقریبی هر هفته در میان ۲ نفر در گیلان اقدام به خودکشی می‌کنند.

وی وقوع قتل را یکی از شدیدترین انواع خشونت خواند و تصریح کرد:‌ در یازده ماهه سال ۹۶ در استان گیلان تعداد ۴۷ نفر به قتل رسیده‌اند که از این آمار اعلام شده تعداد ۱۲ نفر آن‌ها زن و ۳۵ نفر نیز از مردان بوده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان بیان داشت:‌ بروز تصادفات نیز در یازده ماهه گذشته جزء موارد حادث شده است که تعداد ۱۶ هزار و ۶۰۵ فقره تصادف در گیلان رخ داده و تعداد ۳۹۹ نیز فوت کرده‌اند.

آقایی با اشاره به اهمیت حوزه منابع طبیعی در استان گیلان خاطرنشان کرد:‌در طول یازده ماهه سال ۹۶ و با توجه به اهمیت حوزه منابع طبیعی نسبت به رفع تصرف هزار و ۷۴۳ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان گیلان اقدام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان بیان داشت:‌ در یازده ماهه امسال تعداد ۵۰۹ فقره پرونده در حوزه منابع طبیعی در محاکم قضایی استان گیلان تشکیل شد و از این تعداد، ‌۳۷۲ فقره پرونده نیز مختومه اعلام شده است.

آقایی درباره سایر حوزه‌ها و پرونده‌های تشکیل شده نیز عنوان کرد:‌ در یازده ماهه گذشته ۲ هزار و ۹۸ پرونده در حوزه‌های انفال‌،‌ محیط زیست،‌ تصرف سواحل،‌ تخریب اراضی زراعی و تغییر کاربری و غیره در استان گیلان تشکیل شده است.

وی با اشاره به پرونده‌های مختومه و رفع تصرف شده این حوزه ابراز داشت:‌ تعداد ۲۴۵ فقره پرونده مختومه اعلام شد و ۳ هزار و ۶۰۷ هکتار از اراضی تصرف ‌شده استان نیز در طول یازده ماهه گذشته رفع تصرف شده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان عنوان کرد:‌ ۳۸۲ هکتار بدون حکم، رفع تصرف شدند و برای ۴۵ هکتار تغییر کاربری قانونی،‌ ۹۲ هکتار کاربری مجاز داده شد و ۱۱۰ هکتار نیز به وضعیت سابق خود برگشت.

آقایی درباره انفال عمومی ابراز داشت:‌ در اصول ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی از انفال به‌عنوان اموالی که مالک حقیقی آن خداوند،‌ پیامبر اکرم(‌ص)‌،‌ ائمه اطهار،‌ امان زمان(‌عج)‌ و نایب او ولی فقیه زمان است نام برده شده است.

وی در مورد تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال افزود:‌ منابع طبیعی‌،‌ مراتع،‌ سواحل دریا،‌ جنگل‌ها،‌ تالاب‌ها و مواردی از این دست انفال عمومی محسوب می‌شوند که شورای حفظ حقوق بیت المال برای صیانت از آن فعالیت می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان تصریح کرد:‌ این شورا از سال ۸۳ توسط رئیس وقت قوه قضائیه تشکیل شد و در آن نزدیک به ۳۰ نفر از مدیران ارشد استانی مداخله کرده و جهت و حراست از حفظ انفال اقدام می‌کنند.

آقایی با اشاره به فعالیت‌های بسیار مطلوب این شورا در استان گیلان عنوان کرد:‌ با حضور رئیس کل دادگستری در استان گیلان فعالیت‌های شورای حفظ حقوق بیت المال با جدیت بیشتری دنبال شده و موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است.

وی سه راهبرد کاری دادگستری استان گیلان را برشمرد و گفت:‌ اصل سلامت در کار،‌ اصل نظم در امور و اصل کار که بر پنج مدار قانون،‌ اخلاق،‌ حاکمیت،‌ شهروندنگری و تعامل استوار است جزء مهم‌ترین راهبرد‌های تعیین شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان بیان داشت:‌ ایجاد تعامل مطلوب و کاملاً ضابطه‌مند در راستای احقاق حقوق بیت المال که منبعث از قانون بوده و با حفظ حریم‌ها و استقلال انجام می‌شود از مهم‌ترین اولویت‌های کاری است.

آقایی با اشاره به نقش بسیار خطیر شورای حفظ حقوق بیت المال استان گفت:‌‌ اگر این ‌شورا که تاکنون با جدیت کامل در حوزه‌های محوله ورود کرده تشکیل نمی‌شد چیزی از انفال عمومی در استان گیلان نیز باقی نمی‌ماند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان بیان داشت:‌ دستگاه قضایی کشور در حوزه‌های رسیدگی،‌ تعقیب و صدور حکم برای پاسداشت از حقوق عامه مردم و تظلم خواهی در جهت احقاق حق شهروندان با جدیت ورود می‌کند.

آقایی درباره واحد‌های مختلف معاونت پیشگیری از وقوع جرم نیز عنوان کرد:‌ اداره پیشگیری قضایی،‌ پیشگیری فرهنگی و اجتماعی،‌ پیشگیری وضعی انتظامی و پییشگیری مردمی از بخش‌های بسیار فعال این معاونت هستند.

‌وی درباره موفقیت به‌دست آمده در دستگیری محکومان فراری و یا دستگیر نشده تصریح کرد:‌ از ابتدای امسال با برگزاری نشست‌های کاری به دستگاه‌های نظامی،‌ انتظامی و امنیتی و دادستان‌های استان رفع این مشکل را در دستور کار قرار دادیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اظهار داشت:‌ امسال اولویت کاری در مورد محکومان متواری سارق قرار داده شد و با همکاری نیروی انتظامی در سطح استان گیلان در این بخش موفقیت‌های چشمگیری حاصل ‌شد.

Share