جعفرزاده؛

معرفی مقصرین بخش راه آهن حادثه قطار سمنان بر اساس گزارش های تخصصی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس اظهار کرد: کاردان CTC شیفت روزحادثه قطار متوقف تبریز-مشهد را به اشتباه قطار سمنان – مشهد تشخیص داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل جمهوریت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره حادثه ریلی قطار سمنان گفت: در بررسی های انجام شده موضوع در سه بخش «سانحه ریلی»، «حادثه آتش سوزی» و «امداد و مدیریت بحران» مورد ارزیابی قرار گرفته است.

حصول اطمینان از کارکرد سیستم کنترل اتوماتیک قطار (َATC) / خطای انسانی محرز است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: در بخش سانحه ریلی از کارکرد سیستم کنترل اتوماتیک قطار (َATC) اطمینان حاصل شد و وقوع سانحه ناشی از خطار انسانی تعداید از کارکنان راه آهن شمالشرق ۱ که به طور مستقیم نقش داشته اند مشخص و نوع قصور آن ها تعیین شده است .

تشریح علت بروز حریق بر اساس گزارش های تخصصی

جعفرزاده همچنین تصریح کرد: بر اساس تحقیقات کارشناسی ، در بخش سانحه آتش سوزی هم نظارت کارشناسی سازمان آتش نشانی شاهرود اخذ گردیده و علت بروز حریق را اتصال کوتاه ناشی از برخورد شدید اولیه میان واگن ها و ایجاد شوک شدید مکانیکی به سیستم برق موجود در واگن ها اعلام نموده اند.

وی ادامه داد: بنا بر گزارش ها در مباحث مربوط به “امداد و مدیریت بحران” پس از سانحه ریلی، صعب العبور بودن مسیر منتهی به محل حادثه و نیز برودت شدید هوا متاسفانه عملیات امداد در حد انتظار مقدور نگردیده است.

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در تشریح جزییات این حادثه گفت: بر اساس گزارش های واصله ساعت هفت و بیست و دو دقیقه صبح پنجم آذر ، قطار مسافر بری سمنان-مشهد در کیلومتر ۲۹۱ واقع در بلاک گرداب –هفتخوان به انتهای قطار مسافربری شماره ۴۸۰۲ تبریز- مشهد که به دلیل آزاد نشدن ترمز ناشی از برودت هوا متوقف گردیده ، برخورد می نماید.

وی همچنین ادامه داد:در پی این حادثه لوکوموتیو ۱۵۵۷ از خط خارج و واژگون شده است و ۳ سالن انتهایی قطار تبریز –مشهد و ۵ سالن قطار سمنان مشهد در اثر برخورد دچار حریق شده اند و هردو بلاک زوج و فرد مسدود می گردند.

جایگاه‌های شغلی مقصر در این حادثه

جعفرزاده ایمن آبادی جایگاه های شغلی متخلف در این حادثه را بر اساس بررسی های کارشناسی به شرح زیر تشریح کرد: بر اساس گزارش های به دست آمده، نخست مامور کنترلر و کمک کنترلر کشیک روز کنترل ترافیک منطقه – کشیک روز از ساعت ۷ و بیست دقیقه صبح تا ۲ بعد ازظهر روز حادثه مورخ ۵ آذر – دوم کاردان CTC لوپ ۲ کشیک شب – کشیک شب از ساعت ۲۲ تا ۷ روز بعد مورخ ۴ آذر- و مورد سوم کاردان CTC لوپ ۲ مامور کشیک روز CTC – کشیک ۷ صبح تا ۲ بعد ازظهر روز حادثه مورخ ۵ آذر- که البته این مورد آخر ساعت ۸ صبح هم کشیک را تحویل داده است.

علل بروز حادثه

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه این مطلب گفت: بر اساس گزارشات واصله مامور کنترلر شیفت شب بر خلاف مقررات عمومی سیروحرکت راه آهن وظایف خود را به کمک کنترلر تفویض و کمک کنترلر تلفگرام مربوطه و مراتب توقف قطار تبریز-مشهد را در مشهد به مرکز CTC اطلاع نداده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این کاردان CTC شیفت شب با توجه به طولانی شدن سیر توقف قطار تبریز-مشهد در بلاکت نسبت به پیگیری مسئله اقدام ننموده و این موضوع را در دفتر تحویل و تحول کشیک CTC ثبت نکرده و مراتب را به کاردان CTC شیفت روزحادثه انتقال نداده است.

جعفرزاده ایمن آبادی همچنین گفت :کاردان CTC شیفت روزحادثه با اطلاع از توقف قطار سمنان-مشهد و عدم توجه کافی به شرایط و وسائط نقلیه بر روی پانل فرماندهی خود ، قطار متوقف تبریز-مشهد را به روی این پانل، به اشتباه قطار سمنان –مشهد تشخیص می دهد.

این نماینده مجلس دهم خاطر نشان کرد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص این موراد قصور تصریح کرد: کاردان CTC شیفت روز حادثه ، بدون رعایت مفاد مقررات عمومی سیر و حرکت و بدون کسب مجوز از کنترل ترافیک منطقه، راسا اقدام به صدور تلفنگرام غیرفعال نمودن سیستم ATC کابین لکوموتیو قطار و مجوز ادامه سیر آن تا ایستگاه هفتخوان نموده است و لوکوموتیوران بر اساس مجوز صادره نسبت به ادامه سیر اقدام نمی نماید که حادثه رخ می دهد.

Share