توسط جمعی از نمایندگان مجلس مطرح شد:

پیشنهاد طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس تهیه کردند که در صورت ایجاد این کمیسیون، مجلس می‌تواند به صورت هدف‌مند به تهیه طرح‌هایی جهت رفع مشکلات کشور بپردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس تهیه کردند که در صورت ایجاد این کمیسیون، مجلس می‌تواند به صورت هدف‌مند به تهیه طرح‌هایی جهت رفع مشکلات کشور بپردازد.

طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس که ۶ شهریور امسال در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد به امضای ۲۰ تن از نمایندگان مجلس رسید.majles

متن کامل این طرح بدین شرح است:

مقدمه (دلایل توجیهی)

ساختار فعلی مجلس شورای اسلامی فاقد کمیسیونی است که نقش اتاق فکر و برنامه‌ریزی را در مجلس شورای اسلامی ایفا نماید. کمیسیون آئین‌نامه صرفا به بررسی نحوه اداره جلسات و ارتباط با سایر قوا می‌پردازد. سایر کمیسیون‌ها نیز به عنوان بازوی عملیاتی بررسی طرح‌ها و لوایح تقدیمی به مجلس عمل می‌کنند. کمیسیون تحول، تعالی و آینده‌نگری فرآیندی است که به کمک آن مجلس شورای اسلامی خواهد توانست به صورت هدفمند و ساختاری به عنوان یک اتاق فکر به تهیه طرح‌هایی در رابطه با تحول و برنامه‌ریزی در راستای توانمندسازی مجلس شورای اسلامی در جهت رفع مشکلات و معضلات کشور بپردازد.

به این ترتیب با تشکیل این کمیسیون عملا نهاد جدیدی در مجلس شورای اسلامی شکل خواهد گرفت که وظیفه اصلی آن ارائه طرح‌هایی در رابطه با کارآمدی بیشتر مجلس شورای اسلامی به منظور رفع مشکلات اساسی کشور خواهد بود که به طور ساختاری و سازماندهی شده موجبات پیشبرد اهداف همه جانبه مجلس شورای اسلامی را فراهم خواهد ساخت.

عنوان طرح: طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس شورای اسلامی

شرح وظایف کمیسیون تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس شورای اسلامی به ترتیب ذیل بیان می‌گردد:

۱- کمیسیون به عنوان اتاق فکر مجلس شورای اسلامی اقدام به بررسی راه‌های تحولی و ارائه طرح در جهت توانمندسازی، آینده‌نگری و کارآمدی بیشتر مجلس شورای اسلامی می‌نماید.

۲- به منظور بهره‌گیری از توان کارشناسی نمایندگان، طرح‌های پیشنهادی می‌تواند جهت اظهار نظر در جلساتی خاص، نقد و بررسی نمایندگان مجلس قرار گیرد.

۳- مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی با این مرکز ارتباط تنگاتنگ خواهد داشت.

۴- کمیسیون نسبت به تبیین و تدوین شرح وظایف مجلس شورای اسلامی در دو بعد قانونگذاری و نظارت در جهت توانمندسازی هر چه بیشتر مجلس شورای اسلامی اهتمام می‌ورزد.

۵- کمیسیون در صورت لزوم نظرات دیگر کمیسیون‌های تخصصی را اخذ کرده و پس از بررسی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌نماید.

۶- کمیسیون در راستای نیل به اهداف اسناد و برنامه‌های بالادستی توسعه نسبت به تهیه و تدوین نقشه راهبردی مجلس شورای اسلامی اقدام می‌نماید.

۷ – کمیسیون همچنین می‌تواند طرح‌هایی را به کمیسیون‌های تخصصی پیشنهاد و پس از بررسی و اخذ تصمیم در کمیسیونهای ذیربط به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد.

۸- اعضای کمیسیون متشکل از ۱۵ نفر از نمایندگان با توان برنامه‌ریزی بالا در عرصه‌های مختلف که به صورت داوطلبانه و با رای‌گیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تعیین می‌گردند.

اسامی پیشنهاد دهندگان طرح:

ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان، محمد سلیمانی نماینده مردم تهران، محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت، سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، هادی قوامی نماینده مردم اسفراین، سیدمسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران، محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان، غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران، احمد سالک نماینده مردم اصفهان، محمدرضا آشتیانی نماینده مردم قم، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران، سیداحمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز، سیدعلیرضا مرندی نماینده مردم تهران، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات، عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل، حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز در مجلس.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share