رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن

برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی ماسوله غارتگری است/ انتقال بابونه و گلپر به سایر استان‌ها

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن با اشاره به اینکه با غارتگران گیاهان دارویی بابونه و گلبر در ماسوله برخورد می کنیم گفت: این گیاهان تنها پوشش گیاهی برای محافظت از فرسایش خاک در ارتفاعات ماسوله هستند.

 

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اسد الله سعدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن با بیان اینکه افراد سودجو و منفت طلب با استفاده از افراد بومی منطقه گیاهان ارزشمند دارویی بابونه و گلپر را از این شهرستان به استان گرگان و تهران منتقل می کنند گفت: بابونه و گلپر علاوه بر ارزش دارویی تنها پوشش گیاهی منطقه برای جلوگیری از افزایش فرسایش و رانش خاک منطقه بالادست ماسوله هستند.photo_2016-07-20_16-45-07

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از فومن, سعدی همچنین به گیاه «ثعلب» که برای استفاده با ریشه کنده می شود اشاره کرد و افزود: این گیاهان با تناژ بالا از منطقه خارج  و فروخته می شد که با ورود به موقع از این کار جلوگیری کردیم.

وی از ورود محیط زیست شهرستان فومن با کمک دستگاهای قضایی برای مقابله با این جریان خبرداد و افزود: با برداشت بی رویه به محیط زیست و پوشش گیاهی منطقه آسیبهای غیر قابل جبرانی وارد می شود و ما افراد را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کردیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن افزود: در گذشته برداشت به این شدت و به عنوان یک شغل کاذب برای مردم منطقه نبود.

سعدی از کنترل کامل منطقه توسط محیط زیست و پاسگاه ماسوله خبر داد و گفت: اگر برداشت این گیاه برای مصرف بومیان منطقه و در حد نیاز آنها باشد هیچ خطری گیاهان بومی منطقه را تهدید نمی کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن نگاه تجاری به گیاهان دارویی  را به منزله مرگ گلپر و بابونه در ماسوله دانست و اظهار کرد: وقتی برداشت گیاه با دید تجاری منافع شخصی همراه شود, گیاهان منطقه نابود می شوند.

سعدی این میزان برداشت را غارتگری خواند و با اظهار نگرانی از این مساله گفت: از برداشت بی رویه گیاهان دارویی ماسوله و انتقال آن به سایر استان ها نگرانیم.

photo_2016-07-20_16-45-11

tel final1

Share