مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:

آمادگی کاروانسرای لات گیلان برای میزبانی از میهمانان نوروزی/با اقدامات شهرداری رشت چهره جدیدی از سیمای شهری نمایان می شود/اتفاقات مبارکی در حال وقوع است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از آماده سازی کاروانسرای زیبای لات در مسیر اصلی رشت به تهران در نزدیکی امامزاده هاشم با کاربری پذیرایی و اقامتی برای نوروز امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ،مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از آماده سازی کاروانسرای زیبای لات در مسیر اصلی رشت به تهران در نزدیکی امامزاده هاشم با کاربری پذیرایی و اقامتی برای نوروز امسال خبر داد.

reza-alizade-4رضا علیزاده در تشریح خبر گفت: در صدد هستیم تا کاروانسرای لات را با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی برای نوروز سال ۹۵ با کاربری پذیرایی و اقامتی به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به مزایای طرح های بازآفرینی گفت: تاکنون اجرایی شدن طرح بازآفرینی در شهرهایی همچون اصفهان به صورت مجموعه های کوچک بوده اما در گیلان به صورت یکپارچه سازی و انسجام بخشی در همه محلات به ویژه در شهرستان رشت طرح بازآفرینی را داریم.

وی تحقق موفقیت در طرح های بازآفرینی را نیازمند یک اقدام فرابخشی و فراحوزه ای و در کنار هم قرار گرفتن تمامی دستگاه های اجرایی عنوان و بیان کرد: باید دستگاه های مختلف مربوطه با قرار گرفتن در کنار یگدیگر برای تحقق اهداف طرح های بازآفرینی اهتمام ورزند.

علیزاده بهبود فضای اجتماعی و اقتصادی، بهبود شرایط محیطی برای ساکنان و مردم محله ها و ارتقای کیفیت زندگی را از جمله اهداف طرح بازآفرینی خواند و افزود: درحوزه گردشگری اجرای بافت تاریخی به واسطه بازآفرینی یکی از اصلی ترین اهدافیست که به دنبالش هستیم.

وی تعداد بناهای تاریخی ثبت شده در شهرستان رشت را ۱۰۴ اثر ذکر و اظهار کرد: برای اجرای طرح بازآفرینی در شهرستان رشت در جلسات متعدد با شهرداری رشت بر روی همه موضوعات از تمامی جوانب مختلف کار شده است.

وی با بیان اینکه اکنون با شهرداری رشت به نگاه مشترکی رسیده ایم، تصریح کرد: نگاه های خاص خودمان را از هر حوزه داریم اما با شهرداری نیز به اشتراکات خوبی رسیده ایم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده و اجرای طرح هایی همچون پیاده راه عملکرد شهرداری رشت را مطلوب دانست و گفت: با اقداماتی که در بخش های مختلف شهری از جمله در بخش فرهنگی توسط شهرداری در حال انجام است، چهره جدیدی از سیمای شهری رشت نمایان می شود که ضمن برخوردار شدن مردم این شهر از اقدامات عمرانی، گردشگرانی که مقصدشان استان گیلان و شهر رشت بوده نیز از آن بهره مند می شوند.

علیزاده اظهار کرد: تا کنون شهر رشت کریدور توزیع مسافر بوده و نتوانسته به خوبی مقصد مسافران باشد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و تاریخی در شهر رشت در قالب طرح بازآفرینی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پیاده راه فرهنگی و بازآفرینی انتظار داریم اتفاقات مبارکی در زمینه رونق گردشگری در رشت روی دهد.

علیزاده با بیان اینکه در موضوعات تخصصی گردشگری با این طرح به چند موضوع بسته فرهنگی درقالب بسته های سفر دست پیدا می کنیم، اظهار کرد: گردشگری تاریخی با فضاهای جدید می تواند رونق پیدا کند.

وی اظهار کرد: همچنین شهر رشت با طرحها ، مجموعه ها و بناهایی که دارد یک عقبه تاریخی را برای گردشگری تداعی می کند ، ضمن اینکه حس نوستالوژیکی به ویژه برای شهروندانی که در اقصی نقاط استان ها و کشورهای دیگر قرار دارند، ایجاد می کند.

علیزاده تصریح کرد: گردشگری سلامت و بحث درمان از دیگر موضوعاتی است که در بازآفرینی دنبال می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ثبت جهانی شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در سطح بین المللی را از دیگر اقدامات انجام شده تاثیر گذار از منظر گردشگری خواند و اظهار کرد: در گام اول توانستیم ثبت جهانی را به انجام برسانیم و در گام بعدی عناصریست که باید در کنار هم قرار گیرد تا برندهای مورد نظر شهر خلاق اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اقدامات پیش بینی شده در طرح بازآفزینی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: بیش از ۵۷ بنا، مجموعه در شهر رشت داریم که بخشی از آنها در قالب کاروانسراها ، واحدهای مسکونی(بناهای ثبتی) است که با همکاری بخش خصوصی و مشارکت صندوق حفظ احیاء؛ با احیای آنها می توانیم حیات دوباره به آنها ببخشیم و هویت جدیدی را برای آنها تعریف کنیم.

علیزاده گفت: در همین راستا، طرح احیای کاروانسرای لات در محور امام زاده هاشم –رشت را با مشارکت بخش خصوصی به انجام رساندیم، تا بتوانیم این کاروانسرا را با کاربری پذیرایی و اقامتی در سال ۹۵ به بهره برداری برسانیم.

در مسیر جاده اصلی ارتباطی شمال کشور به تهران در منطقه سراوان رشت، کاروانسرایی قدیمی آباد معروف به کاروانسرای لات قرار گرفته و معماری زیبای خود را به رخ گردشگران می کشد.

همجواری این بنا با آزاد راه رشت – قزوین از یک طرف و نزدیک آن به منطقه زیارتی و سیاحتی امامزادهjpg هاشم (ع) اهمیت آن را دوچندان کرده است.

با توجه به ویژگیهای معماری و موقعیت مکانی این کاروانسرا قابلیت تبدیل شدن به بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان را نیز دارد.

با توجه به شواهد و قرائن موجود در معماری کاوانسرای تاریخی لات به نظر می رسد این بنا به دوره صفویه و کاروانسراهای همان دوره تعلق داشته باشد.

لات در لغت به معنی زمین صاف و هموار کنار رودخانه است و به نظر می رسد چون این کاروانسرا در اراضی هموار کنار سفیدرود ساخته شده به این نام شهرت یافته است، این بنا به کاروانسرای شاه عباسی نیز معروف بوده و به لحاظ سبک شناختی نیز متاثر از معماری این دوره تاریخی است.

همچنین اندازه اضلاع شرقی و غربی در محیط ۵۴.۲۰ متر و دو ضلع شمالی و جنوبی ۵۰.۲۰متر بوده و حیاط آن مستطیل شکل، به طول و عرض ۲۹.۲ و ۲۶.۲ متر است.

در چهار ضلع بنا از داخل حجره های که محل اقامت موقت یا دائم مسافران بوده جا نمایی شده، در کنجهای کاروانسرا نیز مکانی برای بارانداز (مالبند) تعبیه شده است، مصالح بکار رفته در بنا از آجر و سنگ بوده و ملات آن را ماسه آهک و ساروج تشکیل می دهد.

در کنار کاروانسرا مغازه، نانوایی و غذاخوری محلی وجود دارد، این مکان در گذرگاه تهران رشت قرار دارد و می تواند در جذب گردشگران و ایجاد اشتغال نقش زیادی داشته باشد.

کاروانسراها از یادگارهای پر ارزش معماری ایران هستند که از روزگار کهن به دلایل گوناگون و ارتباطی چون جریان اقتصادی، نظامی، جغرافیایی و مذهبی بنا شده و در ادوار مختلف به تدریج توسعه و گسترش یافته است.

برطبق اسناد تاریخی آغاز بنیاد کاروانسراها در ایران از زمان هخامنشی بوده است.

هردوت مورخ یونانی در کتاب پنجم خود از ساختمانهای گفت و گو می کند که از سوی هخامنشیان بین شوش و سارد ساخته شده بود، هردوت از ۱۱۱ بنای شبیه کاروانسرا ( چاپارخانه ) نام می برد که در فاصله دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر بین پایتخت هخامنشی و سارد بنا و کاروانیان این فاصله را درسه ماه طی می کردند.

tel final1

Share