در مراسم رونمایی از المان شهدای ذهاب عنوان شد

ثابت قدم:منتقدان پیاده راه رشت از حرفی که زده‌اند پشیمان خواهند شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ثابت قدم با تاکید بر داشته های فرهنگی رشت تصریح کرد : ضمن بازآفرینی هویت شهری رشت می توانیم با استفاده از تمامی داشته های فرهنگی، رشت را در مقیاس فرا ملی مطرح کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پیش از ظهر امروز مراسم افتتاح المان شهدای گرانقدر ذهاب که به همت سازمان زیباسازی شهرداری رشت آماده افتتاح شده بود همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور جمعی از مدیران شهری رشت در بافت فرهنگی تاریخی مرکزی شهر رشت برگزار شد.

IMG_0682سید محمدعلی ثابت قدم در ابتدای سخنان خود با اشاره به همزمانی اعیاد شعبانیه و سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت : چنین ایامی آورده های فراوانی در زندگی مادی و معنوی ما به همراه خواهد داشت و قطعا باید با نگاهی به آینده ، موضوعات دفاع مقدس ، مقاومت ، شهدا ، جانبازان ، ایثارگران و … را مورد تاکید قرار دهیم.
شهردار رشت با بیان اینکه مقوله های فرهنگی ما در محدوده شهری رشت در اجرای سند باز آفرینی، منوط به یک قشر یا صنف نیست افزود : همه اقشار مذهبی، انقلابی و ارزشی را در دل این پروژه خواهیم داشت.
وی با اعلام اینکه در ساعات آتی امروز، جلسه ای در محدوده بافت فرهنگی مذهبی شهر رشت در حومه بقعه متبرکه خواهر امام رضا (ع) داریم ادامه داد : به زودی در آن ناحیه نیز آغاز به کار خواهیم کرد و پیاده راه را توسعه خواهیم داد.

ثابت قدم با تاکید بر داشته های فرهنگی رشت تصریح کرد : ضمن بازآفرینی هویت شهری رشت می توانیم با استفاده از تمامی داشته های فرهنگی، رشت را در مقیاس فرا ملی مطرح کنیم.
وی افزود : مطمئنا یکی از همین داشته های ارزشمند و مهم، فرهنگ مقاومت و ایثار است که در بطن و دل و ذهن مردم وجود دارد و با بهره گیری از این داشته ها می توانیم به خوبی مقوله های عمرانی و فرهنگی را در آمیخته کنیم و خروجی مثبتی به عنوان یک الگوی شهرسازی ایرانی اسلامی در سطح کشور داشته باشیم.
شهردار رشت با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری افزود: نگاه امروز مجموعه مدیریت شهری، شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت، عملی کردن این الگوی شهرسازی ایرانی اسلامی است که قطعا مبتنی بر ارزش های ما است. اگر امروزه صحبت از خون شهدا را می شنویم و رونمایی از المان شهدای ذهاب را در روز فتح خرمشهر می بینیم حرکتی صوری، تصنعی و لحظه ای نیست و می خواهد بگوید که عملا زندگی ما در شهر مبتنی بر این نگاه است و یادمان ها و المان های نصب شده، که در طول یک سال گذشته سعی کرده ایم بیش از پیش توسعه یابد، عملا ما را به این سمت می برد که این فرهنگ جاری و ساری است. در راستای توسعه شهرسازی ایرانی اسلامی، قطعا استفاده از هرگونه المان و مقوله های بومی محلی و ملی را مبنای عمل قرار خواهیم داد.

ثابت قدم با تاکید بر اینکه این پیاده راه فرهنگی است خطاب به اقلیتی که بارها واژگان دیگری را برای این پیاده راه به کار برده اند خاطر نشان کرد : قطعا از این حرفی که زده اند پشیمان خواهند شد زیرا آنچه که اتفاق افتاده است نشان می دهد تا چه میزان رویکرد مردم به این سمت است. این فضاها را با کمک نهادهای مقدسی همچون سپاه پاسداران و عزیزان حوزه های تبلیغات اسلامی و ارزشی و مذهبی که با ما همراهی دارند در سطح شهر گسترش خواهیم داد.
وی اشاعه فرهنگ گذشته و استفاده از آن برای نسل آینده بر مبنای همان فرهنگی که پشت چفیه ها مستتر است را ضروری دانست و افزود : باید این فرهنگ را در اجزای زندگی و در اقتصاد امروز که اقتصاد مقاومتی است جاری کنیم. اقتصادی مبتنی بر اقتصاد درون زا و با نگاهی به برون گرایی باشد تا هم ارتباط با دنیا را حفظ کند و هم اتکا به درون مشخصی داشته باشد. وقتی صحبت از باز آفرینی می کنیم نگاه ما این است که گردشگری شهری مبتنی بر جمیع این مقوله ها می تواند ما را به این سمت هدایت کند.

شهردار رشت در ادامه نگاه مدیریت شهری در توسعه فضاهای شهری را تشریح کرد و افزود: در توسعه فضاهای شهری و بسط و کیفی سازی آن باید علاوه بر اعتماد سازی مردم، دستاوردهای اقتصادی و رونق بخشیدن اشتغال پایدار نیز در نظر گرفته شود تا اقتصاد شهری را به سمتی هدایت کند که ضمن برخورداری مردم از شادابی و نشاط کامل فرهنگی، عملا مقاومت را در اقتصاد ببینند و از حرف ها و شعارها دوری کنیم و به سمت اعمالی برویم که این اقتصاد پایدارتر باشد و مقاومت عزیزان ما در دهه های گذشته و امروزه در دفاع از حرم را در سطح شهری به منصه ظهور بگذاریم و به برگزاری مراسم تجلیل کفایت نکنیم و این زمانی اتفاق می افتد که اقتصاد پایداری داشته باشیم و بتوانیم آینده بهتری برای شهر و استان و مردم عزیزمان به همراه داشته باشیم تا صدای عملکرد ایرانی اسلامی خود را به سرتاسر دنیا برسانیم و مردم بیش از پیش اعتماد و اتکا داشته باشند.

۰۲۹۶۸محمدباقر بشردانش نیز در این مراسم ضمن تبریک سوم خرداد سالروز آزادسازی خونین شهر به عمده برنامه های سال جاری سازمان زیباسازی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت : عمده برنامه های این سازمان در آغاز سال متبرک به عطر شهدا شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی با اشاره به کنگره ملی و بزرگ ۸ هزار شهید استان گیلان افزود : سازمان زیباسازی، در راستای اهداف محوله و بر اساس صورتجلسات فرماندهی محترم سپاه ناحیه رشت و شهردار عزیزمان جناب آقای ثابت قدم که به ما ابلاغ کرده بودند، نسبت به فضا سازی و برنامه سازی پیش مقدمات کنگره ۸ هزار شهید استان گیلان اقدام کرد و بسیار خشنودم که توانستیم وظایف محوله را به خوبی انجام داده و به همراه پرسنل سازمان در این راستا سربلند باشیم و این تلاش دوستان را تقدیم به خانواده گرانقدر شهدا کنیم.

بشردانش با اشاره به ۱۲۰۰ مترمربع نقاشی دیواری توسط سازمان زیباسازی در راستای برگزاری کنگره پاسداشت ۸هزار شهید استان گیلان افزود : این پروژه در راستای آشنایی نسل سوم انقلاب با زحمات این عزیزان و با همکاری هنرمندان شاخص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی در خصوص المان شهدای ذهاب که به همت این سازمان اجرا و رونمایی شد گفت : این المان که با پیش طرح هنرمند ارزنده شهر رشت، آقای پورنصیرنژاد، در اختیارمان قرار گرفت به کمیته فضاسازی متشکل از نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، شهردار محترم رشت و فرمانده محترم سپاه ارجاع داده شد و پس از تایید اقدام به ساخت آن کردیم.

سید امیرحسین علوی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت نیز با آرزوی طول عمر با عزت برای رهبر معظم انقلاب سخنان خود را آغاز کرد و گفت : توفیقی است که امروز در روز سوم خرداد همزمان با سالروز آزادی خرمشهر در خدمت مردم انقلابی شهر عزیزمان رشت باشم و این روز را به شما تبریک بگویم و تشکر ویژه ای از شهردار محترم رشت و مدیرعامل محترم سازمان زیباسازی داشته باشم.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت در ادامه به وصیت نامه دسته جمعی تعدادی از شهدا در زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: جملات این عزیزان و اعتقاد و ایمان قلبی آنها در آن برهه برای جوان های نسل دوم و سوم و چهارم بسیار آموزنده است.

علوی با تاکید بر خواسته آن عزیزان گفت : حافظ انقلاب، حافظ راه شهدا، داشته های انقلاب و امام خمینی(ره) باشید. علوی با اشاره به چفیه هایی که در حین برگزاری مراسم توزیع شده بود گفت: این چفیه ها حس پشتگرمی می دهد. شاید به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب همیشه این چفیه را بر دوش می گذارد و به ما درس می دهد که همیشه باید برای رزم و برای حضور در میدان آماده بود. قطعا شخصی که تفنگ به دست دارد و از کیان این نظام و انقلاب در جای جای دنیا امروز دفاع می کند و در صیانت از کیان اهل بیت و حضرت زینب (س) جانش را کف دستش می گیرد و ۸ هزار شهید استان گیلان، که کنگره پاسداشت از آن عزیزان به بهترین کیفیت برگزار شد، برای همه ما درس هایی آموزنده است. امیدوارم این درس ها سرلوحه زندگی تک تک ما قرار بگیرد.

IMG_0676سیدرضا موسوی روزان نیز با ارائه آماری از تعداد شهدا گفت : تعداد شهدای ما در جنگ تحمیلی ۲۵۰ هزار نفر در سطح کشور است و به ازای هر ۲۱۰ نفر یک نفر شهید داده ایم.
عضو شورای اسلامی شهر رشت گیلان را در جایگاه بالایی در آمار تعداد شهدای جنگ تحمیلی معرفی کرد و تصریح کرد: اصفهان به ازای هر ۱۴۴ نفر یک شهید داده است و از این حیث در رده نخست قرار دارد. قم و سمنان نیز در رده های دوم و سوم قرار می گیرند و استان گیلان هفتمین استانی است که نسبت به جمعیت همان مقطع زمانی شهید داده است. البته رزمندگان و جانبازان و آزادگان بیشتری نسبت به برخی استان ها داریم.

موسوی روزان با بیان اینکه میدان تاریخی شهدای ذهاب رشت در طول دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی حوادث گوناگونی را به خود دیده است گفت : این میدان به لحاظ میراث معنوی، ارزشی و انقلابی ما نسبت به تمام نقاط شهر از جایگاه بالاتری برخوردار است و بسیاری از اعزام ها و ایام الله ها در همین میدان برگزار شده است.
عضو شورای اسلامی شهر رشت با تشکر از مردم و بازاریانی که در مراحل احداث پیاده راه صبوری به خرج داده اند اظهار کرد: همواره مردم با حضور پررنگ در این مکان به دفاع از انقلاب و نظام پرداخته اند. شورا از این طرح حمایت کرد تا شهرداری این فضای خوب و مناسب را فراهم کرد و در اختیار مردم گذاشت. باید با برداشتن گام های بعدی راه شهدا را تداوم ببخشیم.

IMG_0628سرهنگ مجید دوهندو نیز در این مراسم به تقارن جشن بزرگ نیمه شعبان و سالروز آزادی خرمشهر اشاره کرد و گفت : سوم خرداد حادثه عظیم انقلاب اسلامی است که ملت ایران به رهبریت حضرت امام خمینی (ره) خلق کردند.
فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت، این شهرستان را ولایتمدار و انقلابی خواند و بازگو کردن تعداد شهدا و از خودگذشتگی ها را برای نسل چهارم انقلاب را ضروری دانست و تصریح کرد : تعداد شهدا از افتخارات این شهرستان و این استان است. این ها باید بازگو شوند. موظفیم فرهنگ غنی مقاومت را به فرزندانمان انتقال دهیم.

سرهنگ دوهندو در ادامه با بیان اینکه صدها ماهواره در تلاشند تا ارزش های ما از بین بروند گفت : امروز از سوم خرداد است که لبنان درس گرفته است. سوم خرداد است که عراقی ها اینگونه رشادت می کنند. ملت سوریه از ایران درس مقاومت را یاد گرفته اند. اگر امروز در دنیا اقتدار داریم از حماسه سوم خرداد است.
فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت با اشاره به جریان آزادسازی خرمشهر اذعان داشت : امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد. خدا وکیلی کار خدا بود و خلق خدا نمی توانست خرمشهر را آزاد کند.

سرهنگ دوهندو در پایان ضمن تشکر از شهرداری، شورا و سازمان زیباسازی گفت : وقتی تصاویر شهدا را می بینم برای آنها فاتحه می خوانم و برای شما درود می فرستم. از چهار طرف رشت که وارد می شویم تمثال مبارک شهدا را می بینیم. هرکسی وارد این شهر می شود به عظمت کار شما پی می برد. افرادی هم بودند که هیچ چیزی از اسمشان نمانده است. ای کاش ما هم جزء آن افرادی بودیم که کاری می کردیم و اسمی از ما نبود. این عزیزانی که تصویر شهید را نصب کرده اند فردای قیامت مورد توجه شهدا خواهند بود. به هر طرف که بنگرید تمثال مبارک شهدا را می بینید. خدا شما را با شهدا محشور کند.
جواد کاظمی از یادگاران دوران دفاع مقدس نیز در سخنانی کوتاه به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت و بهترین دوران زندگی خود را آزادی خرمشهر عنوان کرد.
در پایان با حضور مسوولین استانی و شهری و شهروندان از المان شهدای ذهاب رونمایی شد.

tel final1

Share