برای نخستین بار در ایران

بالاخره وقت « گل نی » فرا رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از پدیده نادر گل‌دهی گیاه بامبو در ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان برای نخستین‌بار در ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از پدیده نادر گل‌دهی گیاه بامبو در ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان برای نخستین‌بار در ایران خبر داد.

13910624000164_PhotoA محمدنقی پاداشت صبح امروز در جریان بازدید از کلکسیون بامبوی ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی این شهرستان اظهار کرد: بامبو دارای سریع‌ترین رشد در گیاهان درخت‌وار و همیشه سبز جهان است.

وی به رشد بعضی از گونه‌های بامبو روزانه تا ۱۲۰ سانتی‌متر اشاره کرد و افزود: بامبو مناسب‌ترین جانشین درختان چوبی است و می‌تواند در تولید پارکت، مبل و صندلی، کاغذسازی، نئوپان و تخته چندلا استفاده شود.

به گفته پاداشت، ۷۰ درصد کاغذ جمعیت بیش از یک میلیارد نفری کشور هند از گیاه بامبو تهیه می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان الیاف بامبو را دارای ویژگی ضد باکتری دانست و بیان کرد: گیاه بامبو بهترین الیاف را برای تولید لباس دارد.

وی ساخت پرده و صنایع دستی را از جمله کاربردهای گیاه بامبو عنوان کرد و گفت: ریشه گیاه بامبو مناسب‌ترین محافظ طبیعی را برای جلوگیری از فرسایش خاک ایجاد می‌کند.

پاداشت اضافه شدن بر تراکم و فشردگی را از ویژگی‌های گیاه بامبو به‌صورت سالانه خواند و تصریح کرد: گیاه بامبو از قابلیت ترمیم و بازسازی برخوردار است.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گیاه بامبو را منجی محیط زیست توصیف کرد و یادآور شد: بامبو بی‌رقیب‌ترین گیاه در مدیریت پایدار محیط زیست معرفی شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد اکسیژن تولیدی بین گیاهان توسط بامبو در جهان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشتر گونه‌های بامبو دارای جوانه خوراکی بوده و پر از املاح معدنی و ویتامین‌های مختلف است.

پاداشت به ورود بیش از یک قرن گیاه بامبو در گیلان اشاره کرد و افزود: گیاه بامبو اکنون جزو فلور گیلان معرفی می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از شناسایی ۱۱ گونه مختلف گیاه بامبو در این استان خبر داد و اظهار کرد: گل‌دهی نادر از ویژگی‌های گیاه بامبو است و در بعضی از گونه‌ها تا ۱۵۰ سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه گل‌دهی گیاه بامبو پس از ۱۰۰ سال برای نخستین بار در ایران اتفاق افتاده است، تصریح کرد: گل‌دهی گیاه بامبو در کلکسیون بامبوی کشور واقع در ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان توسط مسعود امین املشی محقق گیاه بامبو در خرداد ماه جاری مشاهده و گزارش شده است./فارس

Share