مسئولان گیلان به دنبال حل مشکلات راههای ارتباطی خود باشند

انتقاد شدیدالحن نماینده اردبیل از مسئولین گیلان و نماینده آستارا !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی مجمع نمایندگان اردبیل با بیان اینکه مسئولان استان گیلان باید به دنبال حل مشکلات راههای ارتباطی این استان باشند، گفت: نماینده آستارا به جای تحریک مسائل قومیتی به فکر احیای محیط زیست گردنه حیران باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی مجمع نمایندگان اردبیل با بیان اینکه مسئولان استان گیلان باید به دنبال حل مشکلات راههای ارتباطی این استان باشند، گفت: نماینده آستارا به جای تحریک مسائل قومیتی به فکر احیای محیط زیست گردنه حیران باشد.

mozen در پی مصاحبه صفر نعیمی رز مردم نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی درباره بازپس گیری «جاده حیران – اردبیل» از استان اردبیل، کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل برای آشکار نمودن حقیقت و تنویر افکار عمومی جوابیه‌ای را صادر کرده است که در ادامه می آید.

تخریب گسترده و اسفناک محیط زیست گردنه‌ی حیران در سالهای گذشته باعث نگرانی طبیعت دوستان واهالی آستارا و نمین و اردبیل شده است. بی تردید اگر نظارت بر منابع طبیعی محدوده گردنه‌ی حیران در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل بود دیگر شاهد فجایع زیست محیطی در این سرزمین نبودیم.

مدیریت ضعیف گیلان بر این منطقه در سالهای جدایی آستارا از اردبیل دلیلی است مبرهن برای عاشقان طبیعت و مردم بومی این منطقه، بنده به عنوان عضو هیات رئیسه کمیسیون محیط زیست مجلس تاکید می کنم که بیشترین دلسوزی ها و مکاتبات در خصوص نجات گردنه‌ی سحرانگیز حیران را همین مسئولان و مردم نمین و اردبیل در چند سال اخیر داشته اند.

راه گردنه حیران از دیرباز به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی حادثه خیر بوده است و این جاده با همت اهالی نمین و ویلکیج و جمعی از مردم اردبیل در اواسط دهه ۴۰ خورشیدی ترمیم و بهسازی شده است. که اسناد و مدارک آن در حافظه مردم و تاریخ ثبت و ضبط شده است، در این مجال نامه‌هایی که مسئولان وقت و ریش سفیدان محلی برای پیگیری ترمیم و بهسازی جاده حیران به وزارت راه و همچنین اداره راه استان آذربایجان شرقی در دهه ۴۰ خورشیدی ارائه داده‌اند را می‌توان اشاره کرد.

حال برای ما و مردم سوال است که چگونه اردبیل فقط ۲۰ سال است که بر جاده ارتباطی حیران نظارت می‌کند و این مسئله جفای بزرگ و نابخشودنی است در حق کسانی که عمر و جان خود را برای راه‌اندازی، ترمیم و بهسازی و مراقبت از آن صرف کرده‌اند، آیا این درست است که ما تاریخ را منکر شویم و یا از زحمات و از خود گذشتگی‌های پدران خود برای احداث این مسیر با کمترین امکانات در آن زمان غافل شویم!

مردم خود می‌بینند و نظاره گر و شاهد وقایع منطقه هستند که مسیر آستارا – اردبیل از حد فاصل شهر آستارا تا پل آقچای، جاده وضعیت غیراستانداردی داشته و این چند کیلومتر فاقد خط کشی و چراغ می‌باشد. ولی به محض ورود به حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی اردبیل، شاهد عریض شدن جاده، خط کشی مناسب، چراغ، تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی هستیم و در فصول سرد سال و شرایط بد آب و هوایی این جاده همیشه باز بوده و خودروها بدون هیچ مشکلی در حال تردد می‌باشند.

این موضوع از این حیث مهم است که راهداران فداکار و خدوم اردبیلی در روزهای سخت همواره در جهت رفاه حال مردم منطقه و مهمانان کوشیده‌اند و برخلاف ادعای واهی نماینده آستارا، خدمات راهداران اردبیلی باعث جذب گردشگر و تقویت این صنعت در منطقه نیز شده است.

چگونه است که در کوچکترین بارش برف (که در آرشیو اخبار خبرگزاری‌ها در سالهای گذشته نیز موجود می‌باشد) حتی راههای درون شهری رشت بعنوان مرکز استان گیلان مختل و بسته می‌شوند و اردبیل برای کمک رسانی و باز نمودن راهها به آنجا نیرو اعزام می‌کند و در عجبم که چه شده نماینده آستارا در برنامه‌های خود برف روبی جاده گردنه حیران را اولویت قرار داده است.

به عنوان سخنگوی مجمع نمایندگان مردم اردبیل در خانه ملت به مسئولان گیلانی اکیداً توصیه می‌کنم به جای طرح غیرکارشناسانه این مسائل به دنبال حل مشکلات راههای ارتباطی خود من جمله دو بانده کردن راه ارتباطی تالش به ‌آستارا و از آستارا تا پل آق چای باشند تا مردم این منطقه از رنج و مشقت و حوادث و تصادفات جاده‌ای رها یابند و در نهایت باعث جلوگیری از خسران و خدمتی به خلق خدا گردد .

البته چند روز پیش از وزیر راه وشهرسازی دستور تخصیص صد در صد اعتبار مورد نیاز اجرای راه نمین – آستارا را اخذ کرده‌ایم و به زودی به مرحله اجرا درخواهد ‌آمد، چرا که مدتهاست که اعضای مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی پیگیر تامین بودجه برای دو بانده کردن مسیر گردنه‌ی حیران از پل آق چای تا تونل بود.

و در آ‌خر به آقای صفر نعیمی رز، نماینده آستارا که خود ایشان آذری هستند، و در روستای رز از توابع شهرستان نمین استان اردبیل متولد گشته‌اند نیز توصیه می‌کنیم به جای تحریک مسائل قومیتی و ارضی برای جلب نظر گیلانی ها، به فکر احیای محیط زیست گردنه‌ی حیران باشند و جلوی تخریب طبیعت حیران که به بهانه های ویلاسازی و گردشگری در سالهای اخیر مورد بی توجهی و غفلت گیلانی ها واقع شده است را گرفته و از تاراج درختان جنگلهای منطقه جلوگیری به عمل آورند./خانه ملت
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share