با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی و استاندار گیلان :

عملیات اجرایی بندر چند منظوره چمخاله آغاز شد

به گزارش دیارمیرزا پیش از ظهر امروز مراسم عملیات اجرایی بندر چند منظوره چمخاله باحضور مهندس کیهان هاشم نیا استاندار گیلان و مهندس سید عطاء اله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادرو دریانوردی کشورو مهندس محفوظی معاون امور مجلس و بودجه وزارت راه و شهرسازی در چمخاله لنگرود آغاز شد

به گزارش دیارمیرزا پیش از ظهر امروز مراسم عملیات اجرایی بندر چند منظوره چمخاله باحضور مهندس کیهان هاشم نیا استاندار گیلان و مهندس سید عطاء اله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادرو دریانوردی کشورو مهندس محفوظی معاون امور مجلس و بودجه وزارت راه و شهرسازی در چمخاله لنگرود آغاز شد .

در این مراسم که نمایندگان مردم شهرستان لنگرود و بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی،  معاون امور عمرانی استاندار ،مدیرکل بنادرودریانوردی استان ، فرماندار و امام جمعه لنگرود ،  مدیران کل استان و مدیران شهرستان لنگرود و جمعی از مردم خداجوی شهرستان لنگرود حضور داشتند .

مهندس کیهان هاشم نیا استاندار گیلان در این مراسم گفت : این بندر در فازاول ظرفیت تخلیه و بارگیری ۶۰۰ هزار تن کالا را دارد  ، همچنین با در نظر گرفتن اراضی خشکی و آبی در مجموع در مساحت ۴۲ هکتار احداث می شود و امکان پهلو گیری، تخلیه و بارگیری کشتی های بزرگ تجاری و مسافربری در آن پیش بینی شده است .
وی افزود : برای ساخت فاز اول بندر چمخاله ۴۴ میلیارد تومان هزینه می شود .
استاندار گیلان به پسکرانه مثبت این بندر اشاره کرد و ابراز داشت : نزدیکی به منطقه اقتصادی لاهیجان ، منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی ، تالاب انزلی و بندر آستارا و انجام فعالیت های اقتصادی دریایی را از جمله خصوصیات مثبت احداث بندر چمخاله توصیف کرد .
مهندس کیهان هاشم نیا به احداث بندر تالش بعنوان سومین منطقه اقتصادی استان اشاره کرد و افزود : بندر تالش مکان یابی و جانمایی آن به پایان رسیده و بعنوان سومین منطقه اقتصادی فعال در گیلان تبدیل می شود و هم اکنون نیز سرمایه گزارانی برای احداث کارخانه کشتی سازی در این بندر اعلام آمادگی کرده اند و این امر تحول عظیمی را در استان بدنبال خواهد داشت .
استاندار گیلان ایجاد کریدور داخلی ترانزیت در بنادر استان را ضروری دانست و بیان کرد : بنادر استان گیلان علاوه بر کارهای صیادی ، شیلاتی و تجاری می توانند نقش مهمی در گردشگری دریایی و گشت های تفریحی ، توریستی ایفا کنند و لذا داشتن یک کریدور داخلی ترانزیت در بنادر استان از اقدامات ضروری است و این امر می تواند کلیه سرمایه گذاری های دریایی را قابل توجیه کند  .

در ادامه این  مراسم مهندس سید عطاءاله صدر مدیر عامل سازمان بنادرو دریانوردی کشورضمن تشریح اقدامات توسعه ای و زیر بنایی سازمان بنادر ودریانوردی کشور اظهار داشت : با بیش از ۲۰۰ بندر کوچک و بزرگ در کشور و وجود ۱۱ بندر بزرگ بازرگانی در شمال و جنوب ایران ظرفیت بنادر تجاری کشور به ۱۸۴ میلیون تن در سال رسیده است .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب طرح های توسعه ای در حمل و نقل دریایی و ظرفیت بنادر کشور در پایان برنامه پنجم توسعه به ۲۱۰ میلیون تن افزایش می یابد ، ابراز داشت : حدود ۹۰ درصد از تجارت بین المللی در سطح جهانی از دریا انجام می شود و در ایران نزدیک به ۹۲ درصد صادرات و واردات کشور ازطریق بنادر صورت می گیرد که نشاندهنده جایگاه حائز اهمیت حمل و نقل دریایی است و ما باید به این ظرفیت را در بنادر خود محقق کنیم .
وی ایجاد ظرفیت های توسعه ای در پسکرانه بنادر با مشارکت بخش خصوصی را از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و تاکید کرد  : سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور نسبت به ساخت اسکله ، ایجاد موج شکن ، لایروبی و حوضچه ها و کانالها و آماده سازی بنادر برای پهلوگیری کشتیها و ساخت محوطه های بندری اقدام می کند و بعد از آن بخش خصوصی در محوطه های بندری به صورت BOT و یا مشارکتی سرمایه گذاری کرده و با ساخت انبار سیلو ، مخازن سوخت ، ترانزیت و سواپ فرآورده های نفتی پسکرانه بندری را توسعه می دهد .
مدیر عامل سازمان بنادرو دریانوردی کشوربا اعلام اینکه عملیات اجرایی بندر چند منظوره چمخاله از امروز آغاز می شود گفت : بندر چمخاله در فاز اول با ظرفیت ششصد هزار تن در سال عملیات تخلیه و بارگیری انجام می گیرد و البته بتدریج در فازهای بعدی به ۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و ما باید این ظرفیت ها را بیشتر کنیم و اقتصاد خود را احیاء کنیم .

در ادامه این مراسم مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت : بندر تجاری چند منظوره چمخاله لنگرود  با توجه به تاکیدات سفرهای دولت به استان گیلان احداث و اظهار امیدواری نمود که ساخت این بندر تجاری نقش بسیار بسزایی در اقتصاد شهرستان لنگرود و استان گیلان به دنبال داشته باشد .

Share