جعفرزاده: دولت ، نمی تواند بودجه را بنویسد!

به گزارش دیار میرزا به نقل از تابناک:  کمتر از یک ماه و نیم تا پایان سال مانده است و مجلس و البته مردم، همچنان منتظر تقدیم بودجه از سوی دولت هستند؛ بودجه‌ای که بر پایه قانون باید تا شانزده آذر ماه امسال به مجلس می‌آمد. البته این دیرکرد دولت ـ که بی‌سابقه هم نیست […]

به گزارش دیار میرزا به نقل از تابناک:  کمتر از یک ماه و نیم تا پایان سال مانده است و مجلس و البته مردم، همچنان منتظر تقدیم بودجه از سوی دولت هستند؛ بودجه‌ای که بر پایه قانون باید تا شانزده آذر ماه امسال به مجلس می‌آمد. البته این دیرکرد دولت ـ که بی‌سابقه هم نیست ـ نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس و همه دلسوزان کشور پدید آورده است.

در کنار این دیرکرد و وقت‌کشی دولتیان، اما معاونان رئیس‌جمهور ادعاهای جالبی را مطرح می‌کنند. آنان به جای آن که مسأله را حل کنند، خود را طلبکار نمایندگان هم می‌دانند. 

در همین زمینه، میرتاج الدینی، معاون رئیس‌جمهور در نظارت بر قانون اساسی گفته: لازم است مجلس خود را با شرایط تطبیق دهد تا بتواند بودجه را در ۴۵ روز باقی مانده سال جاری به تصویب برساند؛ بودجه‌ای که فعلا وجود ندارد!

SAM_1364

بنا بر این گزارش، اما در مجلس اوضاع به گونه دیگری است؛ جعفرزاده در گفت‌وگو با تابناک با اشاره به سخنان میرتاج‌الدیدنی می‌گوید: آنچه مسلم است، این که همه باید خود را با قانون تطبیق دهند. قانون صراحت دارد و گفته شده که دولت باید تا پانزدهم آذر بودجه را به مجلس تقدیم کند. ما نمی‌خواهیم در اینجا درباره قانون گریزی دولت بحث کنیم، چون بعید می‌دانم کسی در این باره ابهامی داشته باشد.

نماینده مردم رشت افزود: قانون به مجلس اجازه نمی‌دهد، خود رأسا بودجه را بنویسد، ولی اگر بودجه به مجلس نرسد، بنا به علی‌الحساب‌های خود رفتار خواهیم کرد و نیازی نداریم خود را با کسی هماهنگ کنیم و اگر چنین صحبتی شده، از ناآگاهی این افراد است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: دولت ثابت کرده که در تنظیم بودجه و پایبندی به قوانین و مقررات نظام‌بندی کشور ضعیف است و این قابل پیش‌بینی هم بود. این گونه نیست که دولت تعمدا بودجه را ندهد، بلکه توان تنظیم بودجه در دولت نیست. همگان می‌دانند که لایحه بودجه بر پایه برنامه نوشته می‌شود. پس در اینجا دو حالت پدید خواهد آمد: یا دولت برنامه ندارد، که در نتیجه نمی‌تواند بودجه را بنویسد و یا برنامه دارد و قادر به بودجه نویسی نیست که در دو حالت کشور دچار مشکل می‌شود و این ضعف به شمار می‌آید. اگر دولت برنامه داشته باشد و نتواند بودجه بنویسد، برنامه‌ها تباه خواهد شد. همچنین از آنجا که کشور برنامه دارد، مانند پنجم توسعه و برنامه‌های دیگر ـ که رهنمون کشور در راه توسعه و سازندگی است و دولت قادر به ارائه بودجه نیست ـ نشان از آن دارد که دولت دست‌کم در زمینه اقتصادی بسیار ضعیف است. 

این نماینده افزود: قرار نیست هر زمان دولت چالشی به راه انداخت، مجلس پاسخ دهد. این گونه نیست که ما بی‌عرضگی دیگران را پاسخگو باشیم. اگر دولت ناتوان است، رسماً اعلام کند. شواهد نشان می‌دهد که نمی‌تواند و این دیرکرد، نشان دهنده چیزی جز این نیست.

وی در پایان ادامه داد: برای جلوگیری احتمالی برخی از اقدامات دولت، مجلس به فکر انجام راهکاری است تا مانع از هزینه‌کرد کل بودجۀ ۹۲ در شش ماه نخست سال شود تا دولت بعدی را دچار مشکل نکند.

Share