پروژههای بزرگ رشت قربانی انتقادات آسفالتی نشود | خبرهای خوشی در راه است
هرچند بخشی از این انتقادات مشروع و در راستای حمایت از منافع عمومی است، اما مطرح شدن این مطالبات نمیتواند بدون اهداف انتخاباتی بوده باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، درحالی که کیفیت آسفالت یکی از محلات رشت مورد انتقاد شهردار رشت، مردم و پس از آن نیز اعضای شورا قرار گرفت اما چگونگی پرداختن به آن نباید به گونه ای باشد که صرفا نیمه خالی لیوان را دیده و کلیات خدمات و عملکرد چند ساله شهرداری زیر سوال برود.
چندی پیش بود که رحیم شوقی، شهردار رشت، با تأکید بر اهمیت اجرای تعهدات پیمانکاران در پروژههای شهری اعلام کرد که پرداختهای مالی به پیمانکاران تنها پس از انجام کامل تعهداتشان صورت خواهد گرفت البته این اظهارات قبل از انتقادات برخی از اعضای شورای اسلامی شهر در خصوص وضعیت نامطلوب آسفالت کوی شهید حسینی رشت مطرح شد.
با اینکه شهردار رشت در جریان بازدید از محله فخب و بررسی مشکلات مربوط به آسفالت کوی حسینی، دستورات لازم را به معاونت عمرانی شهرداری برای اخطار به پیمانکار و انجام سریع اقدامات اصلاحی صادر کرده بود اما اظهارات پرتکرار برخی اعضای شورا و حتی نامزدهای انتخابات آتی فضا را به گونه ای پیش برد که منجر به وارونه نمایی عملکرد شهرداری رشت شد.
اگرچه ضعف و ایراد نسبت به کیفیت معابر شهر رشت مشهود است اما تا پایان مهرماه بالغ بر ۸۲۰ هزار مترمربع از معابر این شهر توسط شهرداری آسفالت شد و تنها در کمتر از ۲۰ هزار مترمربع آن که خرید آسفالت از یک شرکت صورت گرفته بود با توجه به کیفیت پایین خیلی زود تخریب شد.
البته مطابق اطلاعات به دست آمده آسفالت کوی حسینی هنوز از پیمانکار به شهراری رشت تحویل داده نشده بود چه برسد به اینکه پولی هم از این بابت به پیمانکار مورد نظر پرداخت شود و نکته مهمتر از آن هم اینست که با تدبیر مناسب شهردار رشت تضمین کیفیت آسفالت از یکسال به ۲ سال افزایش پیدا کرده و در هر صورتی پیمانکاران موظف به رفع اشکالات هستند بدون اینکه خسارتی متوجه بیت المال شود.
منطقاً این رویکرد تضمینکننده کیفیت و استانداردهای مطلوب در پروژههای عمرانی خواهد بود؛ اما با وجود تأکید شهردار بر کیفیت کار، متاسفانه شاهد موج سواری با انتشار گسترده انتقادات بودیم و بسیاری تلاش داشتند که با اظهار نظر در ابن باره به گونه ای عمل کنند که از غافله جا نمانند!
هرچند بخشی از این انتقادات مشروع و در راستای حمایت از منافع عمومی است، اما مطرح شدن این مطالبات نمیتواند بدون اهداف انتخاباتی بوده باشد خصوصا از این منظر که هرچه به روزهای پایانی شورای ششم نزدیکت شویم دامنه انتقادات از شهرداری و عملکرد اعضای شورا نیز افزایش خواهد یافت.
اگرچه ضرروی است واحدهای فنی شهرداری خصوصا معاونت عمرانی تلاش بیشتری داشته باشند اما با این حال، شهرداری رشت با سیاست درست عدم پرداخت به پیمانکاران تا زمان اطمینان از اجرای کامل تعهدات، سعی در حفظ استانداردها و جلوگیری از هرگونه اهمالکاری در پروژههای عمرانی دارد که به نوبه خود ارزشمند است.
ارزیابیهای آتی درباره میزان مشکلات آسفالت و واکنش پیمانکاران میتواند نه تنها در حل این چالش و بهبود روند پروژههای عمرانی نقشی کلیدی داشته باشد، بلکه ابعاد واقعی انتقادات و چرایی مطرح شدن آنها را نیز روشن کند و از تلاشهای احتمالی برای بهرهبرداری انتخاباتی یا منفعتی پرده بردارد.
فراموش نکنیم که پس از سالها بحران بی کفایتی و نارضایتی عمومی از عملکرد مدیریت شهری، عملکرد یک ساله و نیمه رحیم شوقی به عنوان شهردار رشت و به مراتب آن اعضای شورای ششم با احداث همزمان پروژه های طرح میثاق و مهمتر از آن برنامه ریزی برای احداث رینگ ۹۰ متری، بازگشایی معابر و چندین پروژه ترافیکی دیگر آنقدر قابل دفاع است که نخواهیم به خاطر آسفالت یک محله کل کارهای مثبت را زیر سوال ببریم.
مطمئنا تا چندماه آینده پس از افتتاح تعدادی از پلها و به مراتب آن خبرهای خوشی که در رابطه با رینگ ۹۰ متری و سایر تقاطع های غیرهمسطح در مصلی و ولیعصر در راه خواهد بود مردم طعم شیرین خدمت را خواهند چشید. آن روز دیر نیست.
دیدگاه