شهردار رشت خبر داد؛

برگزاری دومین سالانه شهر خلاق رشت با حضور شهرهای خلاق کشور

شهردار رشت با اشاره به دومین سالانه شهر خلاق رشت، اظهار کرد: اولین سالانه‌ی این رویداد سال گذشته در سطح استانی بود ولی امسال با حضور شهرهای خلاق اصفهان، سنندج، بندر عباس و کرمانشاه در سطح ملی در رشت برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری دومین سالانه شهر خلاق رشت با حضور شهردار رشت و اعضای شورا ظهر روز چهارشنبه در رشت برگزار شد.

شهردار رشت با اشاره به دومین سالانه شهر خلاق رشت، اظهار کرد: اولین سالانه‌ این رویداد سال گذشته در سطح استانی بود ولی امسال با حضور شهرهای خلاق اصفهان، سنندج، بندر عباس و کرمانشاه در سطح ملی در رشت برگزار خواهد شد.

رحیم شوقی با اشاره به اینکه زمان برگزاری این رویداد ملی اول و دوم تیرماه می‌باشد، بیان کرد: شهرداران این شهرها، مدیران‌ کل فرهنگ، ریاست شوراها و ریاست کمیسیون فرهنگی این شهرها نیز در این رویداد ملی دعوت هستند.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه گردشگری ورزشی را به گردشگری خوراک ارتباط دادیم، افزود: در همین راستا نخستین جام شطرنج شهرهای خلاق ایران در همین ایام در رشت برگزار می‌شود.

شوقی با تاکید بر اینکه در حد توانمان تلاش می‌کنیم که بتوانیم از این برند نهایت بهره را ببریم، افزود: از رسانه‌ها می‌خواهم که شهرداری را در راستای بهبود کیفیت برگزاری مراسم یاری کنند.

از برند شهر خلاق خوراک حراست کنیم

علیرضا تاج شهرستانی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه برند شهر خلاق خوراک از گذشته به ما رسیده، اظهار کرد: باید در راستای پاسداشت و حراست از این برند تلاش کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به ۴۰۰ نوع غذا در رشت، یادآور شد: باید جایی در شهر باشد که گردشگران بتنوانند با این غذاها آشنا شوند برخی رستوران‌ها به طبخ غذاهای محلی بپردازند.

نادر حسینی دیگر عضو شورای شهر رشت نیز در این نشست گفت: متاسفانه از ظرفیت برند شهر خلاق خوراک در چندساله گذشته به درستی بهره برداری نشده است و باید در این راستا گامهای بزرکی برداریم.

در خوشبینانه‌ترین حالت شهر رشت یک مقصد گردشگری است

سید حسین رضویان نیز اظهار کرد: اگر این نشست‌ها نبود چیزی از شهر خلاق خلاق خوراک نمی‌ماند.

عضو شورای شهر رشت افزود: هدف از شکل گیری خلاق خوراک پیوند فرهنگ انسان با اقتصاد است. آیا برای داشتن چنین پیوستی فقط مدیریت شهری است؟

وی افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت شهر رشت یک مقصد گردشگری است و شهری که برند خلاق خوراک باشد، نیست.

رضویان با اشاره به اینکه در گردشگری شناخت بازار هدف مهم است، گفت: خوراک می‌تواند یکی از اسباب و علل برای گردشگری باشد.

تبدیل کلبه بوستان ملت به عنوان موزه غذا و خوراک

ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در این نشست با بیان اینکه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در دنیا شناخته شده، اظهار کرد: ۴۰۰ نوع غذا و دسر داریم که ۳۲ مورد به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه غذاهای فراموش شده در جشنواره‌ها به معرض نمایش گذاشته می‌شود، افزود: ۴۰۰ اثر تاریخی در شهر رشت داریم که مستندسازی بخش از آن‌ها انجام شده تا بناهایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است به عنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار گیرد.

جهانی با اشاره به کلبه روستایی داخل بوستان ملت، اظهار کرد: شهرداری کمک کند کلبه بوستان ملت را به عنوان موزه غذا و خوراک تبدیل شود.

از صاحبان رستوران حمایت شود

مسعود عباس نژاد نیز در این نشست با قدردانی از تلاشهای اصحاب رسانه گفت: خبرنگاران می‌توانند به مدیریت شهری در حوزه تفکیک زباله از مبدا، آموزش‌های شهروندی، پرداخت عوارض و توسعه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کنند.

وی افزود: آغاز شروع به کار احداث هتل ۲۲ طبقه در رشت مدت‌ها است که منتظر تایید میراث فرهنگی است.

عباس نژاد با بیان اینکه شهر خلاق خوراک با همت ذائقه خودجوش مردم شهر بوده است، افزود: غذاهای محلی باید در رستوران‌های شهر طبخ شوند.

وی در پایان خواستار معافیت عوارض برای آن دسته از رستوران‌هایی شد که غذای محلی ارائه می‌دهند و بر حمایت از رستوران داران تاکید کرد.

Share