انتظار شهروندان حضور موثر پلیس و انجام وظیفه قانونی در برخورد با تخلفات است‌

واکنش عضو شورا به اظهارات رئیس پلیس راهور شهرستان رشت

با توجه به عرض بسیار کمی که در اغلب خیابانهای مورد اختلاف (نظیر لاکانی، گلسار و …) وجود دارد، به هیچ وجه امکان اجرای دوربرگردان استاندارد در این معابر وجود ندارد و قطعا دوربرگردان غیرهمسطح، به عرض بیشتری نیازمند است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بهراد ذاکری عضو شورای شهر رشت نسبت به اظهارات سرهنگ رمضانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان رشت نسبت به مسدودی بردیگی های سطح رشت واکنش نشان داد.

در جوابیه ذاکری که نسخه ای از آن در اختیار دیارمیرزا قرار گرفته آمده است:

بسمه تعالی
با سلام و خسته نباشید
‎مصاحبه ای از دوست و برادر بزرگوارم جناب رمضانی
‎ریاست محترم پلیس راهور رشت خواندم که در این باره لازم دیدم که مواردی را به عرض برسانم، چرا که ایشان را از دلسوزترین و فنی ترین نیروهای راهنمایی و رانندگی می دانم که معتقدم نتیجه گفتمان و مباحثه با ایشان می تواند نتایج بهتری برای شهر در این وضعیت اسفناک ترافیکی داشته باشد.
‎ایشان در مورد حذف برخی از بریدگی‌های داخل شهر فرموده اند:
‎بر اساس مطالعات صورت گرفته این بریدگی‌ها غیر استاندارد و فاقد جان پناه بودند و سبب افزایش تصادفات و ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شدند. و همینطور فرموده اند:
‎شاهد آن بودیم که این بریدگی‌ها را شهرداری دوباره ایجاد کرده، هرگونه تصادف و حادثه ای در این نقاط رخ دهد مسئولیتش برعهده شهرداری است
‎سوال اینجاست که تا جایی که من مطلع هستم اساسا تشکیلات پلیس راهور فاقد بخش مطالعات ترافیک است.
‎اما از آنجا که طبق ماده ۵ “آیین نامه تشکیل شورای ترافیک شهرستان و استان” کلیه امور ترافیکی مراکز استان پس از تصویب در شورای ترافیک قابل اجرا خواهد بود، اگر به تازگی چنین قسمتی ایجاد شده، خواهشمندم مطالعات انجام شده در خصوص حجم، چگالی، ظرفیت، سطح سرویس و مدلسازی برداشت شده که منجر به تصمیمات اجرا شده شده است را در اولین جلسه شورای ترافیک ارائه بفرمایند.
‎آنگونه که از شواهد و قراین برمی‌آید، اصلاحات هندسی خیابانها مربوط به شهرداری است، تنظیم چراغها و نصب تجهیزات هم همینطور. تنها دوربینهای ثبت تخلف که بدون دخالت دست جریمه می‌کنند(!)هم توسط شهرداری خریده شده و پشتیبانی آن نیز بر عهده شهرداری است. در واقع علت تصادف اگر از خیابان باشد، رفع آن بر عهده شهرداری بوده و اگر ناشی از تخلفات باشد، خرید و نصب و بهره برداری دوربین برعهده شهرداری است و پلیس بر آن نظارت می‌کند.
‎سوالم اینجاست تا اینجای ماجرا دقیقا چه بخشی را قبلا پلیس محترم برعهده گرفته بودند و حالا قرار است همه مسئولیت متوجه شهرداری باشد؟
‎تاکنون چند برگ جریمه از دوربینهای نظارتی که شهرداری رشت آن را برای پلیس محترم احداث کردند، بیرون آمده است؟
‎فرموده اند:
‎در شهر های بزرگ به جای اینکه بریدگی های غیر استاندارد ایجاد کنند، دور برگردانهای غیر همسطح اجرا می کنند.
‎و فرموده اند:
‎برای مسدود کردن این بریدگی نامه‌نگاری‌ و اطلاع رسانی به شهرداری انجام شده بود، در مکاتباتی که با شهرداری رشت داشتیم در آن ذکر کردیم که برابر قانون بسیاری از این بریدگی‌ها فاقد استاندارد هستند و شهرداری موظف است که دوربرگردان غیر همسطح یا دوبرگردان های استاندارد ایجاد کند که تداخل حرکتی به وجود نیاید اما متاسفانه در مهلت یکساله هیچ اقدامی از سوی شهرداری رشت صورت نگرفت.
‎ حتما بهتر از من مستحضرید که
‎با توجه به عرض بسیار کمی که در اغلب خیابانهای مورد اختلاف (نظیر لاکانی، گلسار و …) وجود دارد، به هیچ وجه امکان اجرای دوربرگردان استاندارد در این معابر وجود ندارد و قطعا دوربرگردان غیرهمسطح، به عرض بیشتری نیازمند است!
‎همچنین به عرض می رسانم تا جایی که من اطلاع دارم درخصوص دوربرگردان استاندارد بلوار شهید افتخاری یا بریدگی هایی G-Turn اجرا شده در ورودی میادین، این که با هیچ استانداردی همخوانی ندارند، محصول دستورات و اصرارهای برخی همکاران شماست.
‎با اشاره به ماده ۹۷ قانون پلیس راهور کشور فرموده اند:
‎در این قانون آمده است هر کجا که پلیس احساس نیاز و مورد را اضطراری ببیند، می تواند برابر قانون اقدام کند و مراتب را برای رفع مورد به دستگاه های ذیربط منتقل نماید.

‎به عرض می رسانم ماده ۹۷ قوانین و مقررات راهور، به پلیس اجازه می‌دهد که در مواقع اضطراری اقدام به نصب علائم افقی (خط کشی) و یا علائم عمودی (تابلوها) بصورت موقت نماید. متخصصان ترافیک پلیس قطعا استحضار دارند که گلدانهای ترافیکی یا بشکه ها یا نوارها یا هرچیزی که با آنها بریدگی بسته می‌شود در هیچ دایره المعارفی علامت نامیده نمی شود!

‎فرموده اند:
‎در مورد برخی بازگشایی بریدگی‎ با شهرداری مخالف هستیم و یادآور شده اند:
‎حد فاصل میدان گیل تا باهنر بدون هماهنگی دوباره بریدگی ایجاد شده در حالی که گزارشهای مردمی، شواهد و اطلاعات لازم در این نقطه بیانگر این است که بریدگی سبب بار ترافیکی زیاد و تصادفات شده است.
‎علاوه بر ذکر اینکه بریدگی‌ها همیشه با ایجاد یک نقطه خروج، اتفاقا بار ترافیکی را سبک می‌کنند، یادآوری می‌ کنم که در جلسه کمیته فنی تصویب مطالعات این بریدگی نیز، نماینده محترم پلیس مانند سایر جلسات حضور داشته و امضای ایشان در پای صورتجلسه دیده می‌شود.
‎اتفاقا مشکل بریدگی مورد اشاره، تخلف برخی خودروهاست که از عدم حضور پلیس سوء استفاده کرده و در خلاف جهت گردش می‌کنند.
‎انتظار می‌رود در این گونه موارد چنانچه اختلاف نظری میان نمایندگان پلیس با روسای محترم وجود دارد، راسا” نسبت به حضور در جلسات اقدام بفرمایید که این ناهماهنگی ها سبب مشکلات بعدی نگردد.

‎ فرموده اند:
‎در راستای ایجاد بریدگی های غیر استاندارد امروز در بلوار شیون فومنی، جاده جیرده بر اثر برخورد کامیون با یک عابر ۵۴ ساله، این عابر جان خودش رو از دست داد. بسیار ممنون میشوم بفرمایید که چنانچه در چند درصد از تصادفات، عدم رعایت قوانین نقش داشته است؟ چه کسی ضامن رعایت قوانین است؟
‎افرادی که در خط ویژه جان خود را از دست داده بودند -به جز یک مورد- همگی با خودروهایی تصادف کردند که ورودشان به خط ویژه ممنوع بود ولی هیچ نیروی پلیسی هیچگاه هیچ خودرویی را برای ورود به خط ویژه جریمه نکرد!
‎یادآوری می کنم، حتی با اجرای پیشرفته‌ترین طرحهای مهندسی، چنانچه پلیس محترم راهنمایی و رانندگی اقدام به برخورد با متخلفان نکرده و استفاده درست از آنها را تضمین ننماید، همه هزینه‌ها بیفایده خواهد بود و این هزینه توسط ما و شما و مردم پرداخت می‌شود. متاسفانه همچنان شاهد هستیم که در تقاطعات اصلی شهر، گاهی حتی با وجود استقرار پلیس محترم، با برخی بی‌قانونی‌های بعضی از شهروندان برخورد نشده و زمینه بروز حادثه و اتلاف وقت و هزینه شهروندان بوجود می‌آید. طبیعتا انتظار شهروندان حضور موثر پلیس و انجام وظیفه قانونی در برخورد با تخلفات است‌.
هدف از طرح این موارد سعی و تلاش جمعی در جهت حصول نتایجی‌ست که رضایتمندی بیشتری در شهروندان در نبود مدیریت جامع شهری ایجاد کند.
لازم می دانم ضمن اینکه به مشکلات و معضلات شما از لحاظ نیروهای انسانی و ..آگاه و معترف هستم از زحمات شخص جنابعالی و همکارانتان که قطعا از روی حسن نیت است تشکر کنم.
با سپاس
بهراد ذاکری
عضو و خادم مردم در شورای شهر رشت

Share